Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter mange år med testing av mat allergier, psykiske problemer, betennelse i tarmer osv, fikk jeg tilslutt beskjed av legen at jeg hadde IBS og dette var noe en måtte leve med.

En dame på apoteket anbefalte meg Lunelax (fiberpuler) og hvem hadde trodd.. jeg ble helt frisk!

Det skulle vise seg at tarmene mine klarte ikke å ta opp fiber gjennom kosten og trengte derfor ekstra tilførsel :)

Fortsetter under...

Heisann!

Jeg anbefaler deg virkelig å ta den koloskopien du venter på. Det er skummelt og ikke spesielt gøy, men det er viktig å utelukke at du kan ha betennelser i tarmen. Ser at i alle fall et par har sagt at det ikke er noe vits å ha "kamera opp i rumpa" eller at de ikke gadd å ta den testen. Skjønner virkelig ikke det, for man skal egentlig bare få diagnosen IBS når man har utelukket andre tarmsykdommer. Hvis du gruer deg veldig må du gjøre legen klar over at du er nervøs og virkelig kan trenge noe beroligende. Det er absolutt verdt det, men få noen til å kjøre deg etterpå, for du kommer til å svive litt.

Jeg ser nå at dette hørtes veldig dramatisk ut, men det er ikke ment å skremme deg på noen måte. Det er bare viktig å utelukke at det kan være andre typer sykdommer enn IBS. Jeg anbefaler deg også å ikke gå inn på nettet i ett sett og lese masse om ulike tarmsykdommer. Det er ikke sikkert at du har noen ting av det, og da har du blitt redd og nervøs og gjenkjent 20 ulike sykdomssymptomer uten grunn ;)

På matfronten så kan jeg jo nevne litt som gjelder for meg. Jeg tror faktisk ikke at jeg tåler en eller flere kunstige søtstofftyper. Jeg har vært storforbruker av fun light, pepsi max og alle typer "lett"-produkter siden jeg har trent mye og spist/drukket slik som de fleste andre her inne. Nå slutta jeg med det i en måned, og hver gang jeg prøver å drikke ei lightbrus føles det som om jeg har blitt matforgifta. Proteinpulver sliter jeg også med. Sukk. Så de to tingene vet jeg i det minste at gjør meg verre.

Så det er litt sånn FML akkurat det der da...men da får jeg bare bli litt mer kreativ i matveien enn jeg har vært til nå XD

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...