Gå til innhold

Hjelp! Sitter fast med de siste kg...


Alli

Anbefalte innlegg

Hei.:)

Jeg sitter fast! Trenger hjelp!! :)

Har, iløpet av de siste 3 mnd, gått ned 10kg. (Hurra)

Jeg trener styrke 2/3 ganger i uka, løper 2 ganger i uka, og hver søndag sykler jeg 2 mil etterfulgt av 5km løping.

Trener med andre ord mye nå.. (Skal delta på triathlon i august) .. Og har fått mange positive resultater av det...

Problemet nå er de siste 4 kg, som selvsagt sitter pent plassert på mage, hofte, lår partiene...

Jeg har tidligere ligget i kaloriunderskudd på ca 1300 kalorier, men etter at jeg nådde 10kg har jeg stagnert helt, og begynner å skjønne at jeg nok har liggi altfor mye i underskudd mtp treningsmengden... :(

Klarer nå å komme meg opp i ca 1600/1700 kalorier i døgnet, men ser fremdeles ingen resultater med målebåndet...

Spiser bra, minimalt med søtt (muligens en sjokolade på lørdagene..)

Masse grønnsaker, proteiner i bøtter og (hva jeg tror) er nok karbohydrater og fett...

Er 168 cm og veier 64 kg.

Hvor mye må jeg ligge på for å fortsette å gå ned/inn?? Spiser muligens litt lite karbohydrater (men laaaaangt fra lavkarbo - har dette noe å si?)

Trener tungt når jeg trener styrke, med mye base øvelser...

"Problemet" er vel dette triathlonet, som gjør at jeg er avhengig av endel utholdenhets trening... Når jeg vel egentlig burde trent mest styrke for å stramme alting... ????

:)

Noe annet noen evt ser/tenker at jeg gjør feil? Noe annen info jeg kan komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først, grattis med 10kg ned! (y)

Største feilen din er at du har gått for hardt ut med kaloriunderskuddet. Hadde du kuttet mindre kcal til å begynne med hadde det vært mye lettere å justere dietten slik at fettforbrenningen kunne startet igjen. Om du har levd på 1300kcal lenge nå så er det veldig lite igjen å ta av, og å kutte enda mer på inntaket er ikke å anbefale.

Jeg ville gjort følgende:

Øk kcalinntaket ditt med ca 50-100 kcal. Øk enda 50-100 kcal etter 1-2 uker og fortsett slik til du klarer å vedlikedholde vekta di i et par uker (som forhåpentligvis blir å være rundt 2000kcal).

Deretter kan du begynne å kutte smått i kcalinntaket igjen, men kun med 100-200 kcal om dagen. Ikke kutt igjen før vekta har stått stille i et par uker. Dette gjør at du har mer kcal å ta av, og dermed blir det lettere å gå ned i fettprosent uten å sulte seg.

Du bør også kjøre minimalt med kardio. Tempo-intervaller eller bakkeintervaller over 20-30 min et par ganger i uka eller lavintensitetskardio (rask gåtur) et par ganger i uka er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :)

Så du mener at jeg skal komme meg opp til ca 2000 kalorier, ligge på det til vekta er stabil, for så å gå i underskudd igjen? (Ikke mening å gjenta deg, men bare så jeg har forstått deg riktig.)

Har også tenkt på mengden kardio, men problemet med det er jo at jeg skal delta på et triathlon om noen uker... Så er avhengig av å opprettholde utholdenheten min... Vil jeg ikke miste utholdenhet om jeg går såpass langt ned i kardio?

Sliter som sagt litt med å få i meg nok kalorier, og går heller aldri sulten... Så innbiller meg at kostholdet mitt er på stell...

Moralen her er kanskje; vent til triathlonet er gjennomført - så kan jeg fokusere kun på styrke? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar! :)

Så du mener at jeg skal komme meg opp til ca 2000 kalorier, ligge på det til vekta er stabil, for så å gå i underskudd igjen? (Ikke mening å gjenta deg, men bare så jeg har forstått deg riktig.)

Har også tenkt på mengden kardio, men problemet med det er jo at jeg skal delta på et triathlon om noen uker... Så er avhengig av å opprettholde utholdenheten min... Vil jeg ikke miste utholdenhet om jeg går såpass langt ned i kardio?

Sliter som sagt litt med å få i meg nok kalorier, og går heller aldri sulten... Så innbiller meg at kostholdet mitt er på stell...

Moralen her er kanskje; vent til triathlonet er gjennomført - så kan jeg fokusere kun på styrke? ;)

Kom deg opp til det du klarer å vedlikedholde vekta di. Desto høyere kcalnivå du kan ligge desto bedre for da har du plutselig mye å jobbe med.

Om du skal delta på triathlon så fokuser på dette framover. Ikke bry deg om vektreduksjon, men fokuser på å spise nok slik at du klarer å yte best mulig. Så kan du begynne å fikse fettforbrenning etc etterpå.

At du ikke er sulten kan ha mye med hva du spiser. Så skriv gjerne opp hva du spiser på en typisk dag. Du kan føle at du spiser masse, og at du ikke går sulten, men i realiteten så spiser du masse kalorifattig mat som holder deg mett, og derfor sliter du med å få i deg kalorier....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med FrkHoel. Husk at du skal delta i en veldig hard konkurranse hvor du må ha mye energi og overskudd, både under løpet og i perioden før. Det kan være lurt å fokusere på å ha en god oppkjøring og oppnå et ønskelig resultat på triathlonet, for så å fokusere mer på utseende og vekten i etterkant :) Da kan du også prioritere mer styrke til fordel for løpingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, tusen takk for svar!!

Typiske måltider blir gjerne:

Cc/ kesam og musli til frokost

Rugsprø og banan til lunsj

Eple og proteinshake som mellommåltid (etter trening)

Typisk middag er kylling, masse grønnsaker, litt fullkornspasta eller noe i den gaten... Evt fisk, grønnsaker og poteter

Til kvelds blir det ofte cc med skyr...

Ser jo nå at det ser noget stusselig ut... Skal begynne med å bytte ut rugsprøene i lunchen, ja... :/

NinaLand: ja, den har jeg noen kompiser som har gjennomført... :o

Det brenner i helv..... før jeg deltar der... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med FrkHoel. Husk at du skal delta i en veldig hard konkurranse hvor du må ha mye energi og overskudd, både under løpet og i perioden før. Det kan være lurt å fokusere på å ha en god oppkjøring og oppnå et ønskelig resultat på triathlonet, for så å fokusere mer på utseende og vekten i etterkant :) Da kan du også prioritere mer styrke til fordel for løpingen.

Ja, ser den... :)

Er nok styrke jeg synes er mest spennende også... Men måtte ha en målsetning når jeg startet vektnedgangen, så da ble det dette triathlonet, da... :)

Tusen takk for svar! Flott med et fora som dette! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...