Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen andre som har lavt andel røde blodlegmer her? Jeg meldte meg til å gi blod, men fikk beskjed om at jeg har lavere enn normalt av røde blodlegmer - jeg fikk jern-tabletter og mulighet til å komme tilbake om 3 mnd for å se om nivået blir tilstrekkelig.

Jeg leste nettopp: Jern | Frisk og Funksjonell og har lest litt på nettet siden. Jeg antar at det kan ha mye å gjøre med kosten min; jeg spiser mye grønt, men lite kjøtt (og ekstremt lite rødt kjøtt).

Jeg syntes egentlig det var litt rart at jeg bare fikk jern-tabletter; kan jo komme av andre grunner enn jern-mangel (?). B12-mangel f.eks/ evn andre ting..

Vet jeg har små lunger også (vet ikke om det har noe å si) - men legen har sagt det når jeg har vært på allmensjekk tidligere, men at de fungerer, altså ikke kols eller noe; bare mindre enn normalt.

Jeg lurte også litt på evn andre vitamin-mangler (stod litt om det i artikkelen/ D-vitamin) man kan ha, og hvilke følelser (har hørt om slapphet) folk på forumet har ved jern-mangel/ lav Hb og forbedringen av disse ved et høyere inntak..? Har egentlig ikke merket noe selv.

Håper nivået skal komme seg opp på et godt nivå om 3 mnd, slik at jeg også kan hjelpe andre som trenger litt ekstra blod..

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22447-lavt-andel-r%C3%B8de-blodlegmer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Så hyggelig at du fant noe nyttig i saken min :)

Produksjonen av røde blodceller er avhengig av mange faktorer. Jern er bare en av disse, vi trenger også blant annet B12 som du nevnte. Her syns jeg det er rart at legen din ikke har sjekket status på disse næringsstoffene før du ble tildelt kosttilskudd, og jeg ville vært veldig skeptisk til å begynne med dette uten å vite noe om status. Det er også andre faktorer involvert, blant annet hormonet EPO som produseres i nyrene.

Det du sier om lungene dine burde heller fungert motsatt vei. Kroppen regulerer stort sett blodprosenten for å kunne levere tilstrekkelig oksygen til alle vev, så dersom oksygeninntaket ditt var lavt så ville den naturlige responsen være å produsere mer av disse for å øke kapasiteten til å frakte oksygenet rundt.

Vi trenger ikke mye jern tilført fra kosten, ettersom jernet vi har i kroppen er svært godt regulert, og mangel skyldes svært sjelden utilstrekkelig inntak etter at man er utvokst. Som kvinne er du i høyere risiko enn menn pga tap ved menstruasjon.

Det at du hovedsakelig får i deg jern fra plantekilder kan selvfølgelig gjøre at inntaket blir i minste laget. Men biotilgjengeligheten styres hovedsakelig av kroppens egne behov, slik at opptaket normalt øker når jernstatus reduseres. Betennelser kan påvirke dette slik at du tar opp mindre enn du trenger, så dersom du har en underliggende infeksjon eller sykdom så kan dette spille inn. Dette burde imidlertid blitt oppdaget av legen, så er du frisk og rask så kan du se bort fra dette :)

Uansett, be legen om å undersøke jernstatus før du begynner å ta jerntilskudd. For mye jern har du ikke lyst på, så å ta tilskudd unødvendig er, vel, unødvendig.

Tusen takk for svar! Kom egentlig frem til at jeg ville høre litt mer med min egen fastlege ang jern-tablettene, i stedenfor å ta de i 3 mnd og håpe på at det var jern-mangel jeg har :)

Har ingen sykdommer (som jeg vet om), eller smerter/ infeksjon; så skal høre med legen - også midt i mellom to sykluser dersom dette skulle ha noe å si. Bestiller time til neste uke, så får jeg heller passe på å spise litt makrell-i-tomat, leverpostei og lage en biff en dag innen den tid.

Liker artiklene dine Vegard L - friske pust i en ellers så kjedelig facebook side, siden jeg liker "Frisk og Funksjonell" der inne. Og takk for nyttig informasjon her også - interessant med kroppens evne til å justere seg..

Jern fra animalske kilder (hemjern) tas godt opp uten C-vitamin. C-vitamin kan øke opptaket av ionisk jern som vi finner i grønnsaker eller får fra tilskudd. Men, denne effekten er ikke nødvendigvis så veldig viktig, ettersom biotilgjengeligheten hovedsakelig styres av behovene for jern i utgangspunktet.

Det er ingenting som tyder på at tilskudd skal ødelegge for kroppens evne til å absorbere de aktuelle næringsstoffene senere.

Jeg har logget kostholdet mitt i perioder og C-vitamin pleier jeg å spise mer enn nok av, men glemmer å spise rødt-kjøtt (lite innmat/ innvoller også), så skal bli flinkere til å spise mer variert... Blir kanskje ikke så slapp/ sliten av et mindre underskudd (hadde 11.7)? Har lest at noen generelt har lavt/ lavere naturlig også..(?)

Takk for tips med mulige kombinasjoner - mat er godt og viktig, så skal passe på ;)

Jeg har logget kostholdet mitt i perioder og C-vitamin pleier jeg å spise mer enn nok av, men glemmer å spise rødt-kjøtt (lite innmat/ innvoller også), så skal bli flinkere til å spise mer variert... Blir kanskje ikke så slapp/ sliten av et mindre underskudd (hadde 11.7)? Har lest at noen generelt har lavt/ lavere naturlig også..(?)

Takk for tips med mulige kombinasjoner - mat er godt og viktig, så skal passe på ;)

Om du hadde Hb på 11,7 er det strengt tatt ikke nødvendig med jerntilskudd, med mindre du tidligere har hatt en del høyere verdier. Anemi defineres som Hb under 11,5, men dersom man tidligere har hatt høye verdier har du nå en "relativ anemi" om man kan si det sånn. Om legen ba deg ta jern, har han vel grunner til det. Sikker på at han ikke tok noen blodprøver i samme slengen som målte jernnivåene?

Annonse

Om du hadde Hb på 11,7 er det strengt tatt ikke nødvendig med jerntilskudd, med mindre du tidligere har hatt en del høyere verdier. Anemi defineres som Hb under 11,5, men dersom man tidligere har hatt høye verdier har du nå en "relativ anemi" om man kan si det sånn. Om legen ba deg ta jern, har han vel grunner til det. Sikker på at han ikke tok noen blodprøver i samme slengen som målte jernnivåene?

Var hos blodbanken. Hun sa at de målte røde blodlegemer; så antok det var det hun så på. Hun sa ingenting om andre ting, men det var det hun kunne se med en gang etter testen. Fikk tilskudd for å fra nivået over 12.5 (selv om 12 var normal grensen) - la merke til at anemi som diagnose (?) var lavere enn mitt nivå ja ;-) - burde ikke være såå ille å ha litt under 12 - ville jeg ha trodd :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...