Gå til innhold

Treningsprogram for nybegynner


Siri Eveline

Anbefalte innlegg

Jeg har trent litt styrke siden januar, men utrolig sporadisk. Nå ønsker jeg å holde det gående 2-3 ganger i uken og føler da at et helkroppsprogram er det beste for meg.

Det jeg har prøvd meg frem til de siste ukene er følgende:

Knebøy

Markløft

Benkpress

Triceps (f.eks. pull down m/tau, franskpress eller dips)

Chins

Mage (div. øvelser med redcord, medisinball og evt. planke)

Målet mitt for treningen er å få en sterkere kropp.

Hvordan kan dette treningsporgrammet fungere for meg?

Tar imot alt av innspill, både positive og negative.

PS: Jeg er en jente på 24år, veier ca 69kg og er 164cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Vil anbefale deg å lese gjennom denne :)

Tips og regler for alle som bruker forumet | Fitnessbloggen Forum

Det hjelper meg ikke akkurat med denne problemstillingen. Jeg ønsker å høre meninger om dette spesifikke treningsprogrammet, særlig det med markløft. Det er jo ganske omdiskutert hvor mange ganger i uken øvelsen skal gjøres.

Samt ønsker jeg å vite om det jeg har satt opp er passende for en nybegynner, evt. om det er vesentlige øvelser jeg burde hatt med, evt. byttet ut med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey og velkommen til FB. Ang det treningsprogrammet du har lagt frem så virker den egentlig for det meste greit, men så må jeg spørre deg hvordan kjører du den? Altså i den forstand at du kjører tungt for hver treningsøkt eller har du f.eks en form for tunge, middels eller lette dager?

Jeg vil anbefale deg til å gå gjennom disse ulike treningsprogrammene jeg skal ramse opp for deg nå, pga at det er veldig mange her på FB som har prøvd de ulike treningsprogrammene samt driver slik at hvis du skulle ha noe å lure på innenfor de ulike programmene så er de lett å få hjelp ved å spørre her på FB spesifikk for det programmet eventuelt bare se på andre som har skrevet om det samme programmet du har spørsmål til.

Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

5x5 med autoregulering - Fitnessbloggen

Starting Strength – verdens mest anerkjente styrkeprogram - Fitnessbloggen

X-Press – For deg som vil ha muskler - Fitnessbloggen

X-Size for maksimal muskelvekst - Fitnessbloggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey og velkommen til FB. Ang det treningsprogrammet du har lagt frem så virker den egentlig for det meste greit, men så må jeg spørre deg hvordan kjører du den? Altså i den forstand at du kjører tungt for hver treningsøkt eller har du f.eks en form for tunge, middels eller lette dager?

Jeg varierer mellom 3x10, 4x8 og 5x5 sånn ca. Utenom chins, der jobber jeg meg i vei mot å klare det med egen kroppsvekt.Med andre ord vil jeg si at jeg varierer litt, i hovedsak slik at jeg jobber meg opp mot 3x10, og klarer jeg det så går jeg ned til 5x5 med litt tyngre vekter.

Grunnen til at jeg ikke følger et spesifikt er at jeg mister motivasjon. Kjørte nybegynnerprogrammet fra første linken din, men det ble etterhvert kjedelig. Tanken min nå var egentlig å ha "base" i baseøvelsene, at de alltid er med, og så legge til et par andre øvelser etterpå. Jeg ønsker også en kort og effektiv styrketrening, da holder jeg det gående uten å føle at jeg bruker hele fritida mi på treningsstudio.

Jeg skal ta å lese meg opp på de andre lenkene, da jeg kun har vært borti Styrketrening for nybegynnere, og Starting strength.

Tusen takk for gode tips og lenker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg varierer mellom 3x10, 4x8 og 5x5 sånn ca. Utenom chins, der jobber jeg meg i vei mot å klare det med egen kroppsvekt.Med andre ord vil jeg si at jeg varierer litt, i hovedsak slik at jeg jobber meg opp mot 3x10, og klarer jeg det så går jeg ned til 5x5 med litt tyngre vekter.

Grunnen til at jeg ikke følger et spesifikt er at jeg mister motivasjon. Kjørte nybegynnerprogrammet fra første linken din, men det ble etterhvert kjedelig. Tanken min nå var egentlig å ha "base" i baseøvelsene, at de alltid er med, og så legge til et par andre øvelser etterpå. Jeg ønsker også en kort og effektiv styrketrening, da holder jeg det gående uten å føle at jeg bruker hele fritida mi på treningsstudio.

Jeg skal ta å lese meg opp på de andre lenkene, da jeg kun har vært borti Styrketrening for nybegynnere, og Starting strength.

Tusen takk for gode tips og lenker :)

Ah, riktig. Jaja, det er godt å få vite at du i hvertfall varierer øktene dine i forhold til antall kg samt rep så det er bra. Chins kommer etter tiden, hehe. Klarte ikke 1 pullup ordentlig før og nå ligger jeg på 9 på gjennomsnittet og 11 eller 12 på mitt beste.

Mhm, kan forstå godt hva du mener med å miste motivasjon hvis man følger et spesifikt program pga det blir rett og slett som du nevner kjedelig. Men jeg liker å ha strukturen og orden i treningen, blir så mye lettere å vite ja i dag er det dette her og neste økt blir det det der. Så ligger jeg på disse vektene med disse reps osv. Men ja, å ha godt fokus på baseøvelser synes jeg er nice. Men trener du alene eller med andre? For jeg synes det er mye lettere å følge en program ordentlig hvis jeg trener med andre, pga når de dagene kommer der du ikke føler for å trene eller har så lite motivasjon. Så er det de som vil trekke deg frem samt presse deg til nye høyder. Men ja, antall timer kan gå utrolig fort når man er på treningsstudioen. I løpet av den ene dagen så hadde jeg og de jeg trener fast med vært i sentret i totalt 5 timer og da merker man at dagen sånnsett er ferdig :p

Men ja, bare hyggelig til å kunne være til hjelp og hvis det skulle være noe så er det bare til å spørre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah, riktig. Jaja, det er godt å få vite at du i hvertfall varierer øktene dine i forhold til antall kg samt rep så det er bra. Chins kommer etter tiden, hehe. Klarte ikke 1 pullup ordentlig før og nå ligger jeg på 9 på gjennomsnittet og 11 eller 12 på mitt beste.

Mhm, kan forstå godt hva du mener med å miste motivasjon hvis man følger et spesifikt program pga det blir rett og slett som du nevner kjedelig. Men jeg liker å ha strukturen og orden i treningen, blir så mye lettere å vite ja i dag er det dette her og neste økt blir det det der. Så ligger jeg på disse vektene med disse reps osv. Men ja, å ha godt fokus på baseøvelser synes jeg er nice. Men trener du alene eller med andre? For jeg synes det er mye lettere å følge en program ordentlig hvis jeg trener med andre, pga når de dagene kommer der du ikke føler for å trene eller har så lite motivasjon. Så er det de som vil trekke deg frem samt presse deg til nye høyder. Men ja, antall timer kan gå utrolig fort når man er på treningsstudioen. I løpet av den ene dagen så hadde jeg og de jeg trener fast med vært i sentret i totalt 5 timer og da merker man at dagen sånnsett er ferdig :p

Men ja, bare hyggelig til å kunne være til hjelp og hvis det skulle være noe så er det bare til å spørre :D

Jeg trener i hovedsak alene, har av og til selskap av søster og da pusher vi hverandre. Samboer har jeg med av og til, men vi kjører liksom hvert vårt. Men han pusher meg på benkpress (og spotter) samt chinsa.

Dog føler jeg at jeg er forholdsvis flink til å pushe meg selv på markløft og knebøy, jeg har et sterkt ønske om å øke vektene så da gir jeg alt jeg har.

Planen er nok å kjøre dette programmet ut sommeren, minst to ganger i uken. Så skal jeg sammenligne resultater og se om jeg faktisk får noen effekt ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ok.

Jaja, lykke til videre fremover og er spent på å se på resultatene du vil kunne oppnå. Btw, husk at det å bytte programmer i ny og ne er ganske så godt for deg. For til slutt hvis du trener den samme progammet om og om igjen utover en lang periode, så kan det øke sannsynligheten for å skade kroppen samt man kan begynne å stagnere i øvelser. Jeg pleier å bytte program hver 2 eller tredje måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ok.

Jaja, lykke til videre fremover og er spent på å se på resultatene du vil kunne oppnå. Btw, husk at det å bytte programmer i ny og ne er ganske så godt for deg. For til slutt hvis du trener den samme progammet om og om igjen utover en lang periode, så kan det øke sannsynligheten for å skade kroppen samt man kan begynne å stagnere i øvelser. Jeg pleier å bytte program hver 2 eller tredje måned.

Takk for tips :)

Da passer det jo fint med dette ut måneden, og så endre litt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :)

Da passer det jo fint med dette ut måneden, og så endre litt på det.

Bare hyggelig til å kunne være til hjelp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...