Gå til innhold

Løpe vs. gange i nedoverbakke?

SisterSyringe

Anbefalte innlegg

(Dersom det finnes en tråd på emnet, pek meg gjerne i riktig retning!)

Dette spørsmålet går hovedsaklig ut til de 'kondisnarkomane' her inne.

Jeg bruker en gang i mellom å bryte den vanlige joggeruta mi med en liten fjelltur, ca. 300 høydemeter fordelt på ca. 4km. Det skal sies jeg ikke er særskilt kjapp, det tar meg ca 30-35 min å komme meg opp. Det tar derimot 25 minutt å komme seg hjem igjen. Dette gir seg jo at jeg holder et noe høyere tempo på tur ned, rett og slett fordi hjernen min har for seg at jeg forbrenner mer dersom jeg får opp pulsen litt. Jeg føler jo selv jeg bare er på rusletur dersom jeg -går- ned. Skal sies at jeg ikke slipper helt løs og løper tulling nedover, jeg holder igjen og bruker i snitt ett minutt mer pr. km på tur nedover enn jeg bruker på flat mark.

Men er det noe hold i denne tankegangen? Eller vil man ha bedre effekt av moderat tempo i gange nedover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...