Gå til innhold

Knebøy - jeg har et spørsmål!


eliii89

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg sliter med at jeg er veldig svak i knebøy, noe som kommer av at jeg hadde en prolaps som omtrent gjorde meg stillesittende i 1.5 år og medfølgende operasjon i korsryggen for å få fjernet jævelen.

Noen her inne som har samme erfaring, eller kan noe som saken og kan komme med råd og tips om hvordan bli sterkere i knebøy når korsryggen er så svak? Blir jo litt redd for å legge på vekter også når man har en kronglete rygg, så sitter jo nok litt psykisk også :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får være forsiktig i starten med å legge på vekter til øvelser som knebøy, good mornings, og rumenske markløft. Vektøkningene her bør økes sakte over lengre tid. Så lenge du har en sterk kjerne i rundt og løfter med riktig holdning (stram mage og rumpe, skuldrene ned og bak), vil musklene rundt korsryggen "støtte opp".

For sterkere muskulatur rundt kjernen (mage/rygg), kan bl.a. disse øvelsene trenes

- Planke og sideplanke

- Rollouts når du er sterk nok til dette

- Rygghev (strak rygg, ingen svai!)

- Omvendt rygghev (reverse hypers)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får være forsiktig i starten med å legge på vekter til øvelser som knebøy, good mornings, og rumenske markløft. Vektøkningene her bør økes sakte over lengre tid. Så lenge du har en sterk kjerne i rundt og løfter med riktig holdning (stram mage og rumpe, skuldrene ned og bak), vil musklene rundt korsryggen "støtte opp".

For sterkere muskulatur rundt kjernen (mage/rygg), kan bl.a. disse øvelsene trenes

- Planke og sideplanke

- Rollouts når du er sterk nok til dette

- Rygghev (strak rygg, ingen svai!)

- Omvendt rygghev (reverse hypers)

Ja, good mornings kan jeg prøve! :) Og jeg kjører jevnlig planke, pallof press og rygghev. Så da skal jeg også prøve rollouts etterhvert, men tror ikke jeg får til det helt enda :p Men da bør jeg med andre ord fortsette som vanlig da, med å legge på vekt sakte, men sikkert. Kommer seg vel etter hvert får man håpe! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...