Gå til innhold

Trenger litt(MYE) oppstartshjelp!


Marion

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger litt hjelp av dere flotte brukere på forumet.

Jeg er ei jente på 24 år, som har lyst til å bygge muskler, få ned fettprosenten, og rett og slett få en bedre og sunnere livstil og helse!

Men det er ikke så enkelt som det kunne vært.

Jeg har diagnosen Morbus Crohn, og har hatt denne sykdommen fra jeg var ca 5 år, men fikk diagnosen først for 12 år siden.

Jeg har i tillegg vonde ledd, og en begynnende leddgikt som holdes i sjakk med medisiner, som også brukes mot crohnen min. Jeg bruker cellegift, som jeg setter selv i sprøyter hver 14 dag, ganske høye doser for en crohnprinsesse. I tillegg bruker jeg store doser prednisolon(kortison) flere ganger i året, og en annen type cellegift som jeg får intravenøst på sykehus hver 8 uke.

Disse medisinene bryter ned kroppen og kan bryte ned muskelmasse.

Jeg har også operert mange ganger, åpne operasjoner i buken, der magemuskler er skjært over og sydd sammen igjen. Nå har jeg hatt totalt treningsforbud i flere år, bortsett fra rolige gåturer, hver dag.

Pga leddproblemene fungerer det svært dårlig for meg å løpe, det resulterer i hovne vonde leddm og problemer med å bevege meg.

Nå trener jeg kun hjemme. Har manualer, stang med forskjellige skiver, strikk, hoppetau, kettlebell, stepkasse. Om en stund kommer det et flott treningssenter her, og da skal jeg starte der, men inntil videre må det trenes hjemme.

Noen som har gode tips til hva jeg kan gjøre, hvilke øvelser som er best?

Kosten er jeg forsiktig med pga sykdommen. Spiser ikke brød, men knekkebrød innimellom. Spiser mye grønnsaker, men frukt tåler ikke magen. Holder meg unna sukker så godt det går. Kan ikke spise fisk, og er dødelig allergisk mot skalldyr.

Motivasjonen er det ingenting i veien med, den er på topp! Nå vil jeg stramme opp, få en sterkere kropp, både for å være bedre rustet til en dårlig sykdomsperiode, men også for selvtillittens del.

Kan legge til at jeg var aktiv konkurransesvømmer i mange år, før jeg måtte slutte tvert pga sykdom, og det er dårlig med bassenger her, så det er dessverre ikke lett å få svømt med mindre man er en del av svømmegruppen, og i sommer er bassenget stengt!

Noen som tør å ta på seg å hjelpe meg litt?

Takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei og velkommen til FB :) Å lære deg generelt om styrketrening er enkelt nok, men ingen her vet noe om trening relatert til deg og din sykdomshistorie, så jeg må først spørre om du har forhørt deg med legene dine angående trening? De har gitt deg lov til å trene igjen, men har de sagt noe om hvordan trening de anbefaler og hvor ofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesialistene har sagt at jeg kan trene styrke og kondisjon, igrunn det jeg ønsker! Jeg var godt trent en gang i tiden når jeg var svømmer og turner, og kjenner derfor min egen begrensning. Så rådet deres var å prøve meg frem. Så det eneste jeg ikke kan gjøre, er løping og jogging pga ledd.

Jeg forklarte spesialisten at jeg ønsket å trene en del styrke, bygge kroppen opp igjen, og han ba meg kjøre på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bra ut! Da vil jeg anbefale deg å begynne med et fullkroppsprogram, hvor du trener gjennom hele kroppen, og det kan du gjerne gjøre omtrent annenhver dag om du har mulighet og kroppen tilsier det. Det finnes veldig mange gode programmer, litt ulikt rettet etter hvilke mål du har. For din del ville jeg kanskje anbefalt et styrkeprogram som er rettet mot styrkeøkninger med få repetisjoner per sett, og gjerne fokus på baseøvelser hvor du trener store deler av kroppen. Her er et forslag: Starting Strength – verdens mest anerkjente styrkeprogram - Fitnessbloggen - Spørsmålet er bare om du har nok utstyr tilgjengelig. Men SS er et veldig fint program for både nybegynnere og viderekommne hvor du får god innføring i baseøvelser. Jeg anbefaler sterkt å lese deg godt opp på teknikk og se på mange videoer så du føler deg mest mulig sikker på det du gjør. Trolig vil det bli lettere for deg å øke vekter og komme deg videre med styrketreningen når du får et senter med mer utstyr, og der kan du kanskje også få hjelp av noen av de ansatte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUSEN TAKK for god hjelp!! Skal sette meg godt inni SS. Jeg trener forann speil, for å se at holdning og teknikk skal være riktig.

Har du noen gode kostholdstips? Vil gjerne ha lavere fettprosent.

Hvor nødvendig er det med cardio i tillegg til styrke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig med ekstra kondisjonstrening, og du skal ikke trenge å pushe på der. For nedgang i fettprosent er det viktigste det du gjør med kostholdet. Prøv å være i generell aktivitet i hverdagen, møt venninner og gå turer og hver fysisk aktiv på den måten. Når du ønsker å bygge opp kroppen bør fokuset være styrketreningen, og mer cardio kan komme i en senere omgang. Kan jeg spørre hva høyde og vekt er i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fysisk aktiv er jeg, med to barn på 3 og snart 6 år ;)

Jeg er 168 høy og 57 kilo. Det er det høyeste tallet jeg har hatt på vekten, og er fornøyd med det, men vil heller ha mer muskler og mindre fett ;)

Går lange turer på mellom 5-10 km 3-4 ganger i uken også, så da dropper jeg cardio nå i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal du definitivt ikke ned i vekt, heller motsatt :) Å holde deg til vedlikehold på kostholdsfronten vil nok være det lureste for deg, eventuelt ligge i et veldig moderat overskudd, og fokusere på å bli sterkere og bygge muskler. Da kan du heller få nedgang i fettprosent gjennom å øke i muskelmasse, men prøve å vedlikeholde vekten i størst mulig grad. 57kg fordelt på 168cm er ganske lite, så å ligge der eller noe høyere er fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for supert hjelp!!

Skal prøve å holde vekten, men er spent på hvordan det blir når jeg er ferdig med denne runden kortison. Har gått opp en del i vannvekt, og regner med det forsvinner som alltid.

Gleder meg til å se resultater, og leser alle de flotte artiklene her på fitnessbloggen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...