Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Går litt ned på kg. Hvor mange ganger i uka trener du de øvelsene du øker på? hvor mange reps og sett?

trener et program som heter Starting Strength, hvor man har treningsøkt A (Markløft, knebøy og benkpress) og treningsøkt B (Militærpress, knebøy og pendlay rows) annenhver gang. Er også noen andre øvelser på både A og B, men de har ikkenoe med vekter å gjøre.

så f.eks mandag treningsøkt A, tirsdag hviledag, onsdag treningsøkt B, torsdag hviledag, fredag treningsøkt A osv osv.

Tar 5*3 på alle øvelsene, unntatt markløft: 5*1.

Det er vanlig å gå ned litt på vektene når man stagnerer med starting strength. Hvis du stagnerer ofte/eller ikke kommer noe særlig videre, så er det kanskje på tide å bytte til Advanced Novice versjonen av Starting Strength.

Hva tar du i de forskjellige løftene? Kroppsvekt? Hvor lenge har du trent? Hvor mye spiser du?

Hvis du skriver opp noen av de siste treningsøktene så blir det lettere å analysere.

Det er vanlig å gå ned litt på vektene når man stagnerer med starting strength. Hvis du stagnerer ofte/eller ikke kommer noe særlig videre, så er det kanskje på tide å bytte til Advanced Novice versjonen av Starting Strength.

Hva tar du i de forskjellige løftene? Kroppsvekt? Hvor lenge har du trent?

Hvis du skriver opp noen av de siste treningsøktene så blir det lettere å analysere.

Litt flaut å skrive opp det, siden jeg føler jeg løfter lite.. men men :p

Kroppsvekt: 81 kg. Dette er da tallene fra siste treningsøkt (teller btw med stanga i vekten):

Markløft: 54 kg (denne går greit fortsatt)

Knebøy: 61 kg (Denne syns jeg begynner å bli tung)

Benkpress: 54 kg (Går også greit)

Militærpress: 37 kg (Denne øvelsen hater jeg, sliter med å fullføre alle settene for det blir for tungt. Jeg sitter btw når jeg gjør øvelsen, vet ikke om det gjør det vanskeligere/lettere.)

Pendlay rows: 37 kg (Denne går greit.

Trent som sagt i to måneder.

EDIT: Legger på at jeg er 16 og akkurat starte å trene, som en excuse for pussyløft.

Annonse

1.85 ca.

Kjønn: Mann

Kroppsvekt for to måneder siden: 85

Well, there's your problem.

Etter to måneder med Starting Strength, så bør den gjennomsnittlige mannen har økt til 100-140x3x5 i knebøy.

Du sliter med å øke fordi du ikke spiser.

Well, there's your problem.

Etter to måneder med Starting Strength, så bør den gjennomsnittlige mannen har økt til 100-140x3x5 i knebøy.

Du sliter med å øke fordi du ikke spiser.

Liksom.. målet mitt er egentlig ikke å ha mage til knæra og masse muskler. Prøver å bygge greit muskler og bli kvitt magefettet. Føler jeg spiser ganske greit jeg da.. kanskje jeg valgte feil program, in that case: fuck! Og jeg som trodde trening/kosthold ikke kunne bli mer komplisert.

Hva begynte du med på de forskjellige løftene? Har du gått på diett de siste to månedene?

På starten begynte jeg forferdelig lett:

knebøy, markløft og benkpress: ca 30 - 40 kg

pendlay og militær: ca 20 elns..

begynte lett for å ikke møte veggen med en gang. Med kosthold har jeg bare kutta ut alt mulig dritt, potetgull og sjokolade osv. Ellers er det som vanlig. Drikker alltid sjokomelk etter trening da, har hørt det skal være bra. Det er vel eneste jeg endra omtrent.

Poenget mitt her er at du tydeligvis ligger i underskudd og får dermed ikke i nærheten av de resultatene du kunne ha fått.

Hvis du f.eks skulle begynne å drikke 2-3 liter helmelk for dagen, så vil du helt fint klare å øke bøyen med 7,5 kg i uken og marken med 5kg per gang.

Du er rett og slett svak (no offence), hvis du er redd for å legge på deg litt, så vil du fortsette å være svak ganske lenge. MEN hvis du vil og er motivert så har du mulighet til å bli sterk på kort tid. Da må du spise mer.

Det kan også hende at du rett og slett ikke tar så mye i som du bør. Dette programmet er STEINHARDT. Man skal være i tvil om man klarer vektene.

Jeg har trent med flere jenter som er 20 kg lettere enn deg som har hatt bedre fremgang på programmet.

Starting Strength er ikke programmet for deg hvis du har lyst til å bli en tynnis med sixpack. Det er til for å bli sterk. Punktum.

Alt dette høres kanskje frekt ut, men den "fremgangen" du har hatt er veldig dårlig. Det kommer sannsynligvis av for lite mat og/eller lite innsats. Jeg sier dette i full viten om at jeg høres ut som et rævhøl, og håper du kan se gjennom det og skjønne at du har et enormt potensiale for økning av styrke på kort tid.

Det kan være lurt å lese dette:

Starting Strength: Article

(Skrevet av mannen bak programmet)

Poenget mitt her er at du tydeligvis ligger i underskudd og får dermed ikke i nærheten av de resultatene du kunne ha fått.

Hvis du f.eks skulle begynne å drikke 2-3 liter helmelk for dagen, så vil du helt fint klare å øke bøyen med 7,5 kg i uken og marken med 5kg per gang.

Du er rett og slett svak (no offence), hvis du er redd for å legge på deg litt, så vil du fortsette å være svak ganske lenge. MEN hvis du vil og er motivert så har du mulighet til å bli sterk på kort tid. Da må du spise mer.

Det kan også hende at du rett og slett ikke tar så mye i som du bør. Dette programmet er STEINHARDT. Man skal være i tvil om man klarer vektene.

Jeg har trent med flere jenter som er 20 kg lettere enn deg som har hatt bedre fremgang på programmet.

Starting Strength er ikke programmet for deg hvis du har lyst til å bli en tynnis med sixpack. Det er til for å bli sterk. Punktum.

Alt dette høres kanskje frekt ut, men den "fremgangen" du har hatt er veldig dårlig. Det kommer sannsynligvis av for lite mat og/eller lite innsats. Jeg sier dette i full viten om at jeg høres ut som et rævhøl, og håper du kan se gjennom det og skjønne at du har et enormt potensiale for økning av styrke på kort tid.

Det kan være lurt å lese dette:

Starting Strength: Article

(Skrevet av mannen bak programmet)

Auch this was hard to read. MEN, i tilfelle det her "hjelper": Når du spør "hva tar du i benk?" f.eks skriver jeg bare det jeg tok 5*3 sist trening. Altså, jeg har aldri sjekka hvor mye jeg klarer å ta kun 1 repetisjon. Det gjelder alle øvelsene. Når folk spør "Hva tar du?" har jeg hvertfall alltid trodd at de mener "hvor mye klarer du 1 rep på ___?" .

Så, jeg klarer å ta det jeg har skrevet oppe der fint men bare sliter litt med å fullføre alle settene. (Im still weak, I know :( ..)

Så.. hva vil du anbefale meg å gjøre? Vil btw ikke bli tynnis med six pack, men vil ikke bli bodybuilder heller. Tenker å bli en grei fyr med litt bryst og armer, flat mage. helt vanlig, hvertfall foreløbig.

Annonse

Ser nå at du er 16 år. Det endrer litt på saken.

Jeg skjønte at det var snakk om 3*5. Benken din er ganske bra og militæpressen er ok.

Det å ligge litt i overskudd over tid er ikke det samme som å bli feit. Alle som er sterke kan fortelle deg at de gjorde det ved å spise slik at de lå i overskudd.

Grunnen til at jeg anbefaler deg å drikke 2-3 liter helmelk i tillegg til det du spiser nå, er fordi det er en veldig lett måte å få i seg kalorier og proteiner på.

Stating Strength (SS) er et fantastisk program for nybegynnere. Men for å få skikkelige økninger, så må man ligge i overskudd. Idéelt sett et ganske stort overskudd. Siden du har gått ned 4 kg på de siste to månedene så har du hatt et underskudd på ca. 500 kcal for dagen. For å få optimalt med fremgang med SS bør du ligge på 500-2000 kcal i overskudd. Du vil da gå opp i vekt. Det kan diskuteres hvor mye av det som er muskelmasse og hvor mye av det som er fett, men sterkere det blir du garantert.

Lillebroren min (16) hadde disse økningene med SS:

Bøy 30x3x5->130x3x5

Mark 45x5->150x5

Benk 20x3x5->65x3x5

MP 17,5x3x5->45x3x5

Kroppsvekt 76->95

Alt jeg har skrevet er med basis i at du har lyst til å bli sterkere. Håper det var nyttig selv om det var litt "tøft".

Ser nå at du er 16 år. Det endrer litt på saken.

Jeg skjønte at det var snakk om 3*5. Benken din er ganske bra og militæpressen er ok.

Det å ligge litt i overskudd over tid er ikke det samme som å bli feit. Alle som er sterke kan fortelle deg at de gjorde det ved å spise slik at de lå i overskudd.

Grunnen til at jeg anbefaler deg å drikke 2-3 liter helmelk i tillegg til det du spiser nå, er fordi det er en veldig lett måte å få i seg kalorier og proteiner på.

Stating Strength (SS) er et fantastisk program for nybegynnere. Men for å få skikkelige økninger, så må man ligge i overskudd. Idéelt sett et ganske stort overskudd. Siden du har gått ned 4 kg på de siste to månedene så har du hatt et underskudd på ca. 500 kcal for dagen. For å få optimalt med fremgang med SS bør du ligge på 500-2000 kcal i overskudd. Du vil da gå opp i vekt. Det kan diskuteres hvor mye av det som er muskelmasse og hvor mye av det som er fett, men sterkere det blir du garantert.

Lillebroren min (16) hadde disse økningene med SS:

Bøy 30x3x5->130x3x5

Mark 45x5->150x5

Benk 20x3x5->65x3x5

MP 17,5x3x5->45x3x5

Kroppsvekt 76->95

Alt jeg har skrevet er med basis i at du har lyst til å bli sterkere. Håper det var nyttig selv om det var litt "tøft".

shit, på to måneder?!? lillebroren din?

okey, da kommer jeg fra nå av, hvis noen spør, til å si at jeg starta å trene i dag. Det skal jeg si i hvertfall en måned fremover. men, drikke 3 liter helmelk, spise det jeg spiser også skal det gå bedre?

shit, på to måneder?!? lillebroren din?

okey, da kommer jeg fra nå av, hvis noen spør, til å si at jeg starta å trene i dag. Det skal jeg si i hvertfall en måned fremover. men, drikke 3 liter helmelk, spise det jeg spiser også skal det gå bedre?

Sorry, glemte å skrive hvor lang tid ja. Det var med ca. 5 mnd.

Etter ca. to måneder tipper jeg tallene var 80 i bøy 120 i mark 50 i benk og 35 i press og ca. 90 kg kroppsvekt.

Hvis jeg antar at du har ligget 500 kcal i underskudd(siden du har gått ned 4 kg på to mnd.), så kan du fint legge til 2 liter helmelk (620 kcal*2=1240) og vil da ligge ca 700 kcal i overskudd. Nå i begynnelsen kan du fint drikke 3 L (ca. 1500 kcal overskudd). 2 liter oppå det du spiser nå vil gi ca. 0.5 kg kroppsvektøkning i uken. Jeg ville satset på 3L for en økning på ca. 1kg de første ukene nå.

Du kan selfølgelig få i deg maten på annen måte hvis du vil.

Siden du er 16, så var jeg litt for hard i vurderingen i begynnelsen. Jeg antok at du var en rundt min egen alder (23). Da er ikke fremgangen så dårlig som jeg trodde. Beklager det:(.

Det at du har begynt å trene med et såpass bra program som SS i en alder av 16 år, det kommer du ikke til å angre på om noen år.

Hvis du er interessert å lære om programmet, teknikk og styrketrening generelt, så anbefaler jeg denne boken:

Starting Strength, 3rd edition: Mark Rippetoe, Jason Kelly: 9780982522738: Amazon.com: Books

Det er vel lurere å ha høyest overskudd når det virkelig begynner å bli tungt? Det er nettopp i begynnelsen potensialet for fettmasse og ikke muskelmasse er størst? :)

Såvidt jeg har hørt så er det jo mer nybegynner man er, jo mer muskelmasse kan man legge på seg. Det er bare det jeg har hørt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...