Gå til innhold

Anbefalte innlegg

La denne ut under styrketrening, men så i etterkant at den muligens passer bedre her ;o)

Jeg har nå fulgt styrketrening for nybegynnere i 8uker, 2/3 dager pr. uke.

er i utgangspunktet fornøyd med programmet, men ønsker nå litt variasjon.

Her er progresjonen min:

Beinpress: uke 1: 40kg uke 8: 100kg

Benkpress: uke 1: 6kg/pr.arm uke 8: stang + 15kg

Sittendero.: uke 1: 22,5kg uke 8: 50kg

Arnoldpr.: uke 1: 4kg/pr arm uke 8: 10kg/pr arm

Nedtrekk: uke 1: 22,5kg uke 8: 45kg

Ezbar: uke 1: stanga uke 8: stanga + 12,5kg

Pushdown: uke 1: 23kg uke 8: 41kg

Planke: uke 1: 2* 30sek uke 8: 3*1min

Jeg er også fornøyd med økningen i styrke, kjenner at jeg er blitt strammere og sterkere i kroppen!

Men jeg ønsker å gjøre noen bytter av øvelser, her er hva jeg tenker, ser du/dere andre alternativer vennligst "hyl" ut :)

1) Beinpress til knebøy, hvor stor belasting bør jeg starte med?

2) Pushdown til ?????. Ønsker en annen øvelse til triceps, forslag??? Gjerne manualer/frivekter!!

3) Ønsker å starte med markløft, men er i tvil om hvor i programmet jeg skal plassere det og hvor tungt og hvor mange sett og rep. jeg skal starte med!!!

Alle forslag og hjelp mottas med takk ;)

Ei strålenes helg til dere alle!!!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21502-tips-til-endringer-av-program-o/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Start med stanga på knebøy, du kjenner fort hvor tungt/lett det er, og deretter kan du legge på mer vekter til du kommer til et punkt du føler du kan øke videre fra. Sørg for god teknikk først, økning deretter. Noen tips til tricepsøvelser her, og JM press eller franskpress kan anbefales. Markløft kan du ta i stedenfor sittende roing. Kjør gjerne f.eks. 3x5 (husk oppvarming), niterp teknikken først, og samme som knebøy - start lett, øk når du har kontroll.

Tror likevel jeg aller helst ville anbefalt et helt annet program, da såpass mange tunge øvelser på en gang kan bli tøft da du fremdeles er ganske ny til styrketreningen. Hvis du ønsker å introdusere alle baseøvelsene er det kanskje bedre å fokusere på dem, og ha færre isolasjonsøvelser.

Det kommer an på hvor seriøs du er og hva som er målene dine. Starting Strength er det mest effektive for nybeynnere, men hvis du har lyst til å gjøre noe litt lettere så kan jeg forslå dette opplegget for trening 2 eller 3 ganger i uken:

Dag 1

Knebøy 3x5

Benkpress 3x5

+støtteøvelser som du vil ha

Dag 2

Markløft 2x5

Militærpress 3x5

+støtteøvelser du vil ha

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...