Gå til innhold

spensttrening etter styrke?!


02-snapper

Anbefalte innlegg

Hallais!

jeg trener X-press tre ganger i uka. Utenom styrketreningen er jeg veldig glad i løping. Pga tidligere skader og en framdeles litt "for lav" kroppsvekt berenser jeg løpingen til 1-2 ganger i uka.

Jeg mener å ha lest at det skal være gunstig for løpere å legge inn spensttrening som del av treninga. Det skal kunne virke skadeforebyggende og gi mer effektiv løping. Så da lurer jeg rett og slett på om dette er noe jeg bør gjøre før, eller etter, styrkeøkt?! Eller bør det utføres i forbindelse med løpeøkten?

Ser ikke for meg en laaang økt med spenst, men tenker heller 1-2 spenstøvelser som innslag i noen av øktene jeg allerede har.

(Prøvde å søke opp tidligere innlegg- men fant ikke helt noe om dette...så derfor spørr jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å kombinere spensttrening med cardio/løping? tenker da på å løpe/hoppe opp lange trapper.

Vebjørn Rodal anbefaler denne type spensttrening for løping...

Ja det er nok en god ide =) Løper en del bakkeintervaller i bratt og kupert terreng så det blir jo litt det samme. legger også inn en del spurter innimellom.

Det jeg lurte litt på var om det er "gunstig" å legge inn spensthopp før/etter en ren styrkeøkt eller om dette vil ha lite effekt/hennsikt.Kjører fullkroppsprog; en dag med 12-15 reps (2-3 serier), en med 8 - 12 (3-4serier), og en dag med 2-6 reps (5 serier).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...