Gå til innhold

Problemer ved knebøy

Kong Svin

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 25 år som nettopp har begynt med styrketrening (er på 7 uken). Jeg merker grei fremgang i de fleste øvelsene, men ved knebøy så er det akkurat som om bena mine streiker helt. det knekker eller knaser i både ben og muskler så snart jeg prøver med tyngre vekter (bruker ketlebell mellom bena i stedet for stang, da jeg ble fortalt at det er lettere å få inn god teknikk da). Det går an å høre lydene fra bena mine på flere meters avstand, og gjør bare vondt om jeg tar på mer vekt. må jeg bare finne meg i at det går supertreigt å øke, eller finnst det noe jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en jente på 25 år som nettopp har begynt med styrketrening (er på 7 uken). Jeg merker grei fremgang i de fleste øvelsene, men ved knebøy så er det akkurat som om bena mine streiker helt. det knekker eller knaser i både ben og muskler så snart jeg prøver med tyngre vekter (bruker ketlebell mellom bena i stedet for stang, da jeg ble fortalt at det er lettere å få inn god teknikk da). Det går an å høre lydene fra bena mine på flere meters avstand, og gjør bare vondt om jeg tar på mer vekt. må jeg bare finne meg i at det går supertreigt å øke, eller finnst det noe jeg kan gjøre?

Kjør vanlig knebøy.

En vekt som du klarer å holde i armene foran deg vil ikke trene beina og ryggen i like stor grad som en mye tyngre vekt på ryggen ville gjort. Goblet squat er nyttig for å lære seg å komme dypt i knebøy, men det er ikke en god subtitusjon for knebøy.

Knebøy med stang har den fordelen at det kan belastet tungt og inkrementellt.

Når det gjelder knitringen i knærne så har jeg to forslag:

- Høy musikk

- Knevarmere som stenger inne lyden

Hvis knærne dine aldri har knitret før, bør du kanskje gå til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør vanlig knebøy.

En vekt som du klarer å holde i armene foran deg vil ikke trene beina og ryggen i like stor grad som en mye tyngre vekt på ryggen ville gjort. Goblet squat er nyttig for å lære seg å komme dypt i knebøy, men det er ikke en god subtitusjon for knebøy.

Knebøy med stang har den fordelen at det kan belastet tungt og inkrementellt.

Når det gjelder knitringen i knærne så har jeg to forslag:

- Høy musikk

- Knevarmere som stenger inne lyden

Hvis knærne dine aldri har knitret før, bør du kanskje gå til legen.

er vel helst treningsveninna mi som ikke liker lyden :) og det er ikke spesiellt i knærne, det er liksom i hele lårene og det er bare ved dype knebøy det er et problem. beinpress er greit.

så jeg skal bare drite i tettlebellen og kjøre stang istedet altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere å få inn teknikken med ketlebell istede for stang? Det stemmer ikke :p Hvordan er teknikken din ellers? Står du bredt? har du tærne pekende ut? osv

så jeg har altså blitt lurt? typisk! :)

jeg sår sånn ca med skulderbredde og tærne pekende rett frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har lyst til å bli sterk. Du klarer ikke å ta 100 kg i kettlebellbøy.

nei det skjønner jeg jo :) skulle jo uansett gå over til stang etterhvert, men nå må jeg vel fremskynde planene. lurte vel mest på om knasingen i bena mine kom av at det er for tungt, eller om det er noe med teknikken min som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så jeg har altså blitt lurt? typisk! :)

jeg sår sånn ca med skulderbredde og tærne pekende rett frem.

Hvem har sagt det da? Tren bøy med stang, er ikke vits å vende seg til noe helt annet enn det. Hvor bredt man står er veldig varierende, men prøv deg litt frem. Viktig å ha tærne pekende litt ut, prøv 20-30 grader ut. Under løftet skal du legge trykk på utsiden av foten, altså at knærne skal skyves ut under hele løftet. Ikke gjør som ca alle andre gjør, nemlig å skyve knærne inn under løftet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tusen takk for tilbakemeldinger :) nå tror jeg at jeg er inne på noe her. vekk med kettlebellen og inn med stanga! Får fremdeles rare blikk på grunn av knasingen i bena mine, men nå kjennes øvelsen mye bedre ut!

Hehe, den knasinga har jeg aldri vært borti selv. Så kan dessverre ikke si noe om den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...