Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 25 år som nettopp har begynt med styrketrening (er på 7 uken). Jeg merker grei fremgang i de fleste øvelsene, men ved knebøy så er det akkurat som om bena mine streiker helt. det knekker eller knaser i både ben og muskler så snart jeg prøver med tyngre vekter (bruker ketlebell mellom bena i stedet for stang, da jeg ble fortalt at det er lettere å få inn god teknikk da). Det går an å høre lydene fra bena mine på flere meters avstand, og gjør bare vondt om jeg tar på mer vekt. må jeg bare finne meg i at det går supertreigt å øke, eller finnst det noe jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21291-problemer-ved-kneb%C3%B8y/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en jente på 25 år som nettopp har begynt med styrketrening (er på 7 uken). Jeg merker grei fremgang i de fleste øvelsene, men ved knebøy så er det akkurat som om bena mine streiker helt. det knekker eller knaser i både ben og muskler så snart jeg prøver med tyngre vekter (bruker ketlebell mellom bena i stedet for stang, da jeg ble fortalt at det er lettere å få inn god teknikk da). Det går an å høre lydene fra bena mine på flere meters avstand, og gjør bare vondt om jeg tar på mer vekt. må jeg bare finne meg i at det går supertreigt å øke, eller finnst det noe jeg kan gjøre?

Kjør vanlig knebøy.

En vekt som du klarer å holde i armene foran deg vil ikke trene beina og ryggen i like stor grad som en mye tyngre vekt på ryggen ville gjort. Goblet squat er nyttig for å lære seg å komme dypt i knebøy, men det er ikke en god subtitusjon for knebøy.

Knebøy med stang har den fordelen at det kan belastet tungt og inkrementellt.

Når det gjelder knitringen i knærne så har jeg to forslag:

- Høy musikk

- Knevarmere som stenger inne lyden

Hvis knærne dine aldri har knitret før, bør du kanskje gå til legen.

Kjør vanlig knebøy.

En vekt som du klarer å holde i armene foran deg vil ikke trene beina og ryggen i like stor grad som en mye tyngre vekt på ryggen ville gjort. Goblet squat er nyttig for å lære seg å komme dypt i knebøy, men det er ikke en god subtitusjon for knebøy.

Knebøy med stang har den fordelen at det kan belastet tungt og inkrementellt.

Når det gjelder knitringen i knærne så har jeg to forslag:

- Høy musikk

- Knevarmere som stenger inne lyden

Hvis knærne dine aldri har knitret før, bør du kanskje gå til legen.

er vel helst treningsveninna mi som ikke liker lyden :) og det er ikke spesiellt i knærne, det er liksom i hele lårene og det er bare ved dype knebøy det er et problem. beinpress er greit.

så jeg skal bare drite i tettlebellen og kjøre stang istedet altså?

Lettere å få inn teknikken med ketlebell istede for stang? Det stemmer ikke :p Hvordan er teknikken din ellers? Står du bredt? har du tærne pekende ut? osv

så jeg har altså blitt lurt? typisk! :)

jeg sår sånn ca med skulderbredde og tærne pekende rett frem.

Annonse

Hvis du har lyst til å bli sterk. Du klarer ikke å ta 100 kg i kettlebellbøy.

nei det skjønner jeg jo :) skulle jo uansett gå over til stang etterhvert, men nå må jeg vel fremskynde planene. lurte vel mest på om knasingen i bena mine kom av at det er for tungt, eller om det er noe med teknikken min som er problemet.

så jeg har altså blitt lurt? typisk! :)

jeg sår sånn ca med skulderbredde og tærne pekende rett frem.

Hvem har sagt det da? Tren bøy med stang, er ikke vits å vende seg til noe helt annet enn det. Hvor bredt man står er veldig varierende, men prøv deg litt frem. Viktig å ha tærne pekende litt ut, prøv 20-30 grader ut. Under løftet skal du legge trykk på utsiden av foten, altså at knærne skal skyves ut under hele løftet. Ikke gjør som ca alle andre gjør, nemlig å skyve knærne inn under løftet. :D

Annonse

tusen takk for tilbakemeldinger :) nå tror jeg at jeg er inne på noe her. vekk med kettlebellen og inn med stanga! Får fremdeles rare blikk på grunn av knasingen i bena mine, men nå kjennes øvelsen mye bedre ut!

Hehe, den knasinga har jeg aldri vært borti selv. Så kan dessverre ikke si noe om den!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...