Gå til innhold

Coaching utdannelse


sg8

Anbefalte innlegg

Noen som har tatt coaching utdannelse, nlp eller lignende, og har lyst å dele litt om det? Hvilke muligheter fins? Hva får en ut av det, hvordan kan det brukes i jobb, hva lærer en osvosv? Er selv veldig intr i selvutvikling, motivasjon og psykologi. Vurderer også psykologi på universitet, men det blir jo noe annet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt inntrykk av denne bransjen er dessverre ganske negativt, først og fremst fordi jeg både har hørt foredrag av og lest ting skrevet av folk som, er coacher/utdanner coacher osv. Jeg har også en del mennesker i min utvidede omgangskrets som har prøvd seg litt på sånne ting. Ingen av dem har tjent noe penger på det. Ingen. Derimot har de brukt en aldri så liten formue på motivasjons- og inspirasjonsseminarer, selvhjelpsbøker, kurs osv. :p NLP faller inn under samme kategori. Det er ingenting som tilsier at det virker eller har noe for seg, og man har heller ikke klart å få noen vitenskaplig dokumentasjon for noen av påstandene de fremmer.

Jeg har til overs å se en coach som kan vise til en annen suksess enn det at vedkommende har tjent mye penger på å selge tjenestene sine videre til andre, og det beviser jo strengt tatt ingenting, da er det jo et rent pyramidespill. Hvis du oppriktig er opptatt av å kunne hjelpe andre mennesker med ordentlige problemer/utfordringer ville jeg heller søkt meg i retning av helsevesenet eller liknende(eventuelt for eksempel organisasjonspsykologi) i stedet for å utdanne deg til å kunne lære førti år gamle damer med lilla skjørt om hvordan de kan bli den beste utgaven av seg selv. Du vil høyst sannsynlig også i den prosessen gå med et dundrende økonomisk tap, og med litt bedre valg kan du trolig gjøre veldig mye positivt for mange mennesker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er personlig veldig enig med Pinglo. Jeg tror derimot at det kan være gunstig å ha studert coaching for så å utnytte kunnskapen i et annet yrke. Har selv en lærer som har studert coaching ved siden av jobben, og det har hjulpet henne mye når det kommer til å forholde seg til elevene og hjelpe dem å nå sine mål. Så det å si at coaching ikke har noe for seg blir litt feil, men jeg tror man vinner veldig lite på å virke som coach alene, uten noen annen utdannelse i bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Wow, dette var triste svar synes jeg. Nå vil jeg snakke litt med Pinglo fordi jeg blir litt bekymret når folk tror de hjelper andre ved å begrense dem med negativ sladder som tydelig bare er basert på en personlig mening, sett gjennom et nøkkelhull inn i NLP verdenen som igjen er sett gjennom et kart av virkeligheten som jeg har funnet ut at varierer betraktelig fra person til person. Det var en lang setning det!

Det finnes sikkert mange coacher man burde holde seg unna, på samme måte som det finnes mange med billappen som du aldri burde sitte på med. NLP har gjort masse for meg, faktisk har det endret allt! Jeg tar en coaching utdannelse ved siden av min bachelor i psykologi på universitetet. Høres det mye ut? Jeg jobber 50 % i tillegg. Ikke som en coach som får gamle damer i lilla skjørt til å istenfor gå med orange fordi nettopp det er nøkkelen til suksess, men jeg jobber som salgscoach i ELIXIA, som har det beste salgssystemet jeg har vært borti. Noen ville kanskje sagt til tross for, men jeg sier at fordi jeg har ADHD har jeg energien til å holde disse ganske betydelige ballene i lufta på en gang. Kjæresten min føler til og med at hun ikke bare er i et forhold med telefonsvarern min. Jeg var en idiot på prioritering og strukturering av tid før jeg lærte om NLP.

Jeg kan anbefale Metaresource på det sterkeste med tanke på læringsplattform innenfor NLP. De leverer så hardt at du går derfra hver gang med aha- opplevelser som får deg til å lette fra bakken med et overblikk på verden som du aldri har hatt før. Trine som er leder for Metaresource er en av få som har blitt personlig trent i NLP av Richard Bandler, oppfinneren av NLP. Pinglo, jeg hadde mistet litt håp for menneskeheten hvis du hadde latt denne mannen få tilgang til ditt ubevisste sinn og du gikk derfra uten få et inntrykk av at NLP kan ha stor positiv påvirkning på din evne til gripe tak i det livet du drømmer om å ha. Jeg har planer om å fullføre NLP utdannelsen samt fordype meg i arbeid og origanisajons psykologi etter bacheloren er i boks. Legg merke til at jeg gikk for både tryggheten gjennom universitetet og for det utforskende usikre gjennom NLP utdannelsen. Så i bunn og grunn er jeg vel ganske enig i det Pinglo prøver å si bak det han faktisk har sagt. Langt bak..

sg8 minner meg om meg selv når det kommer til interesser for det litt ukjente og jeg håper han tenker selv og følger magefølelsen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...