Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å planlegge ukene, for kabalen med jobb/aktiviteter/trening er ganske tight.

Mandag: vi har fast barnevakt fordi vi trener begge to. Maten må være lett fordøyelig fordi jeg spiser sammen med barn og barnevakt før trening og den må passe til å varme opp etter trening når sambo kommer hjem fra sin trening. Typisk gryte eller suppe med rester fra helgen.

Tirsdag: den ene ettermiddagen i hver vi spiser sammen alle sammen på hverdagen. Blir ofte fisk.

Onsdag: sambo og jentene trener, så havr

egrøt til kvelds for dem og wok/gryte til kvelds for oss voksne.

Torsdag: jeg trener,det må gå kjapt og være lett å fordøye. Feks fiskekaker eller pastarett.

Fredag: jentene har fått middag i barnehagen, så de vil bare ha kveldsmat. Vi voksne spiser ofte noe spicy.

Lørdag: hjemmelaget pizza, eller kjapp pasta. Spørs hvor travle vi har vært.

Søndag: lager god gammeldags søndagsmiddag og dessert. Restene fra denne middagen egner seg ofte som basis for 1-2 middager i uken som kommer (kraft eller kjøtt/grønnsaksrester) bruker så og si ikke halvfabrikata

Fortsetter under...

Plukkemat:

små skåler med div oppskårede grønnsaker, fullkornspasta, kylling, skinke, dipper, hvitløksbrød/pita/tortilla. Alle lager sin egen salat/wrap, og man får forsyne seg med fingrene. Barnas favoritt, og de lasser innpå med grønnsaler!

• 4 uker senere...

Hjemmelaget pesto er en slager:

Kjør bladene fra en basilikumpotte til en fin mos sammen med pinjekjerner, litt hvitløk, revet parmesan og spe ut med god olivenolje. Holder seg fint i to uker i tett beholder i kjøleskapet.

Pestoen er fin til feks

-å pensle hvit fisk med før man ovnsbaker den, da blir ikke fisken tørr.

-å blande med stekte kyllingstrimler og fullkornspasta

-pestosnurrer: lag en grov pizzadeig, smør på pesto, ha på revet ost, rull sammen og skjær i skiver. Stekes på 200 grader i ca 10 min. Super turmat!

-lage saus med, kok ut stekepanna med en liten skvett vann etter at du har stekt feks kylling. Ha i en klatt pesto og litt fløte. Superkjapt, og mye bedre og sunnere enn posesaus!

Jippii! Takk for tips ;) skall følge deg.. Her har det gått bare i drittmat, som pølse pølse og atter en gang pølse ;) Ikke rart jeg legger påmeg.. Fiskboller og spaggeti.. Haha, skal hvertfall prøve ut noe av dine oppskrifter ;)

Pasta med skinke&ostesaus:

Fres en liten løk, finnhakket hvitløk og sjampinjong i litt olje i en kasserolle. Rist mel og lettmelk sammen i et glass med lokk (1ss mel til 1dl melk), hell blandingen over løken og rør rundt mens det koker opp slik at det blir en jevn saus. Skru ned varmen og spe ut med mer melk til du får en passelig konsistens, den kan godt være litt tynn, den tykner når den småkoker. Ha i brokkoli i små buketter, skinke i terninger og mais. Når det har småkokt i fem minutter har du i en neve eller to med revet ost (parmesan eller tines 4 oster er godt).

Serveres med fullkornstagliatelle med ruccola og cherrytomater ved siden av #nam

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...