Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg måtte bruke 2 -3 uker på å komme meg ned til 1200 -1400 for det var ikke veldig trivelig å begynne rett der.. Nå synes jeg det går helt greit, er ikke trøtt eller sliten.. Kan ha noen dager med vondt i hodet, spesielt når jeg sitter flere timer å leser til eksamen.. Da går jeg ut en tur i 10 - 20 minutter så er det bedre :)

Fortsetter under...

Kan vi holde oss til fakta og forsøke å være saklige :)

Ingen snakker om å "bøtte ned" omega-3.

Det er antydet at det kan være noe å vurderte.

Om 70 kg er mye eller lite, er relativt i forhold til høyden og resten av fysikken :)

BMR-kalkulator og PAL-faktor basert på alder, masse, høyde og aktivitet forteller aldri hele sannheten. Den tar ikke høyde for individets behov og fysiologi.

Jeg tør påstår, ligger du under BMR og trener (uansett aktivitet) 4 dager i uken raser kroppsmassen ned det er enkelt og greit fysikk. Dog det kan selvfølgelig ha noe bieffekter, trøtthet, svimmel, kvalm, ned satt mental tilstedeværelse osv.

For ikke å glemme sulten 24/7.:(

Jeg måtte bruke 2 -3 uker på å komme meg ned til 1200 -1400 for det var ikke veldig trivelig å begynne rett der.. Nå synes jeg det går helt greit, er ikke trøtt eller sliten.. Kan ha noen dager med vondt i hodet, spesielt når jeg sitter flere timer å leser til eksamen.. Da går jeg ut en tur i 10 - 20 minutter så er det bedre :)

Ja de fleste dietter går i steg 2-4, ja kanskje flere. Det vurderes etter hvordan personen føler seg og hvordan den fysiske formen utvikler seg.

Får ikke de fleste vondt i hode av å lese til eksamen uansett ;)

(For meg personlig er det lett å ligge på 12-13% kroppsfett. Går jeg ned til og under 10% begynner kroppen å stritte imot. Da begynner det å bli stress og er alltid sulten)

BMR-kalkulator og PAL-faktor basert på alder, masse, høyde og aktivitet forteller aldri hele sannheten. Den tar ikke høyde for individets behov og fysiologi.

Hva sikter du til her?

Jeg har som mål å få mindre bein (fort), men virker som alle andre steder på kroppen er mer åpne for forandring enn bena (lår,rumpe). Er flere som har sagt til meg at jeg ikke burde trene for tungt på bein.

Jeg kan ikke helt forstå dette.. Har en egen dag i splitten min som er kun bein dag.

Har øvelser som knebøy, hacklift, gående utfall med vekter (sekk).

Hvorfor det?

kort:

BMR kalkulator og en PAL faktor er ikke nøyaktig nok til å eksakt si hvor grensen mellom over og underskudd går. Det blir et omtrentlig estimat. For ikke nevne alt om og men....

Ja, et omtrentlig estimat som stemmer nokså godt. Da spesielt utregning av BMR. Den største usikkerheten ligger i PAL, som ofte under eller overrapporteres.

Annonse

Hva sikter du til her?

Hvorfor det?

Litt usikker på om du mente hvorfor de sier det eller hvorfor målet mitt er å få mindre bein? :)

Jeg har veid så mye som 94 kg på det meste (3 år siden) og gått sakte men sikkert nedover.. vekta har så å si stått stille det siste året på rundt 70 kg. Dette kan jeg takke meg selv for siden jeg ikke har trent noe fast og holdbart. Jeg har ei heller spist noe særlig sunt og garantert vært alt for mye på fest.

Jeg har nå lagt om fullstendig og trener styrke 4 dager i uke 1 og 5 dager i uke 2. Går i tillegg tur (rask gange 60 minutter før frokost 5 dager uke 1 og 4 dager uke 2). Det er ca 10 uker siden jeg begynte med dette.

Maten begynte jeg å trappe ned på med en gang og er nå nede i 1200 - 1400 om dagen..

Med dette så håper jeg selvfølgelig på å oppnå en mindre fettprosent. Rumpe/lår synes jeg disser litt vel mye og har ikke særlig lyst til å vise frem dette i bikini.. Resten av kroppen skammer jeg meg ikke over, men rumpe/lår er noe jeg ønsker sterkt at strammes opp og blir mindre.

Flere har fortalt meg at siden jeg har vært såpass stor før og er allerede ganske sterk i beina så burde jeg passe meg for å trene tung styrke. De mener beina mine ikke vil bli mindre og at jeg heller burde holde meg til lettere vekter på det området.

Selv liker jeg godt å trene tungt og skjønner ikke helt hvorfor jeg ikke skal presse meg også når det kommer til beina.. Jeg har en oppfatning at mer muskler uansett vil føre til høyere forbrenning og ble derfor en smule forvirret av disse kommentarene og håper de ikke hører hjemme noe sted :D

At en økning i fettfri masse øker basalforbrenningen stemmer, men det er relativt lite og er vel anslått til å ligge rundt 15kcal per kg. Da er det kanskje mer interessant at muskelsårhet etter stimuli fra styrketrening gir et relativt "økt behov". Som andre påpeker så har du et for lavt inntak av energi i forhold til behovet, selv om målet er en redusert fettprosent. Jeg vet at dette er vanskelig å høre, men du har alt å vinne av å øke energiinntaket noe. Mange overdriver den fysiske aktivitetsnivået når det er mest å hente inn ved å gjøre små endringer ved kosten.

Men husk at du skal leve og klisjéaktig så kan du minne deg på hva gjør du når målet er nådd? Øke energiinntaket igjen? Da jenter har en lavere andel muskelmasse har dem også en lavere BMR, ved ytterlige senking vil dette bare "forverre" effekten som gjør at du må spise enda mindre for å opprettholde den nye vekten.

En av grunnene til at du bør "presse deg" deg mer eller øke treningsfrekvensen for benmuskulatur om målet er en økning i muskelmasse er at mye av potensialet er innhentet fra daglige gjøremål. (Du bruker jo tross alt bena ofte :) )

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...