Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri likt knebøy. Hat er et sterkt ord, men det funker. Jeg hatet knebøy, fordi jeg aldri fikk fremgang. Knærne gikk sammen på vei opp, rumpa svinge hit og dit som om jeg danset twist, og fikk jeg et tung stang på skuldrene, forsvant jeg framover og rett inn i racket, ryggen klarte ikke vekta. Og låra vokste ikke. Dermed er det lett å sluntre unna, eller at man kjører 6 reps når man egentlig klarer 10, bare for å bli raskere ferdig med den jævlige bøyen. Etter 1.5 år med trening, hvorav 9 mnd kunne sies å være rehab etter en ryggskade, lå jeg og trente 4 x 6 - 8 med 80 kg. Så i januar bestemte jeg meg for å ta grep. Jeg leste meg opp, og skjønte at jeg måtte gjøre noe med mobiliteten i hele ryggen, hoftene og hamstrings. Dessuten måtte jeg bli sterkere, overall. Jeg begynte å kjøre mobilitet, tunge markløft, og bøy 4-5 ganger i uka, fordi nå skulle jeg begynne å digge å kjøre bein. Da april var ferdig, kjørte jeg 4 x 8 rolige, strikte knebøy. Og ryggen knekker ikke unna når jeg kjører et par reps på 120, sånn bare for å kjenne på det. Målet er 150 i løpet av året. Og 200 innen utgangen av 2014. Noe som vel ikke er urealistisk?

Kjærlighet er også et sterkt ord, men du verden så morsomt det er å kjøre bøy nå. Spesielt morsomt var det da jeg skulle prøve dressen idag, siden jeg har en konfirmant i huset. Det var så vidt buksa skled over rumpa, og i speilet så jeg ut som en gigolo på vei til jobben. Buksa satt så å si som klistret til låra. Som har vokst voldsomt .Løsningen var: Dedikert trening. Mobilitet og dynamisk oppvarming. Tunge, tunge markløft. Riktig teknikk. Så for den som vil, så går det. Og da blir det jævlig gøy - tro meg.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20887-kneb%C3%B8y-fra-hat-til-kj%C3%A6rlighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så godt å høre! Jeg hater knebøy selv, og har sluntret unna det når jeg har trent. Har funnet ut at det beste er å bare bite tennene sammen og satse på at knærne ikke svikter på vei opp og trene øvelsen oftere. Har ikke gjort dette i mer enn et par uker, men ble motivert av å lese hvor utrolig bra fremgang du har hatt! Stå på videre :D

Takk for god motivasjon! Er ikke så lenge siden jeg startet og har i det siste begynte og forsiktig bevege meg bort til squats racket, men er i den samme situasjonen du var. Hate itSer etter å ha lest dette at det bare er å jobbe målrettet med det, kanskje jeg en dag vil like knebøy også :D

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...