Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er en litt vanskelig diagnose, og du bør nok søke hjelp for å få et godt resultat. På egenhånd kan du komme igang med rulling av plantarfascien på stokk/ball og tøye leggmuskulatur så lenge. Trykkbølgebheandling har ofte god effekt på gjenstridige plantarfascitter, da i kombinasjon med tiltak om retter seg mot eventuelle feilstillinger i fot/ankel (hofte/bekken).

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20881-plantar-facitt/#findComment-761820
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Hei Minnie M.

Litt gammel tråd, men har du slitt med dette i to år, har du sikkert ikke blitt bedre de siste to månedene ;)

Jeg har slitt med samme problemet siden oktober i fjor. Gikk seks uker uten å gjøre noe med det, begynte deretter hos kiropraktor med trykkbølgebehandling, rulle på ball og tøying av muskler. Det hadde dessverre ingen effekt på meg. Fikk i vinter tre injeksjoner med kortison, og fikk støpt spesialsåler til skoene mine. Kortisonen tok vekk en del av smertene. Sålene derimot, fungerte ikke, så nå har jeg oppsøkt fotspesialist. Han skraper på fascien med en slags metallstav. Det gjør helt sykt vondt, men det må kanskje til for å bli bra? Meningen er(litt forenklet) at skrapingen skal fremrovosere mer infeksjon igjen, også får vi kontroll på reparasjonsprossessen/helingen av fascien. Det er verdt forsøket :) Får også et par nåler i foten, som skal bidra til å gjøre den bedre (ikke så vondt som skrapingen). I tillegg har jeg gjort en fotscanning som visstnok skal gi meg noen bedre såler å gå på: Fotklinikken

Blir jeg ikke bedre av alt dette, så gir jeg opp :confused: Etter seks behandlinger føles det uansett noe bedre, så jeg har trua. Skjønner ikke hvordan du har klart å holde ut med dette i to år. Jeg synes det er kjipt å ikke kunne gå turer eller jogge uten å få vondt etterpå.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20881-plantar-facitt/#findComment-817910
Del på andre sider

Hei Minnie M.

Litt gammel tråd, men har du slitt med dette i to år, har du sikkert ikke blitt bedre de siste to månedene ;)

Jeg har slitt med samme problemet siden oktober i fjor. Gikk seks uker uten å gjøre noe med det, begynte deretter hos kiropraktor med trykkbølgebehandling, rulle på ball og tøying av muskler. Det hadde dessverre ingen effekt på meg. Fikk i vinter tre injeksjoner med kortison, og fikk støpt spesialsåler til skoene mine. Kortisonen tok vekk en del av smertene. Sålene derimot, fungerte ikke, så nå har jeg oppsøkt fotspesialist. Han skraper på fascien med en slags metallstav. Det gjør helt sykt vondt, men det må kanskje til for å bli bra? Meningen er(litt forenklet) at skrapingen skal fremrovosere mer infeksjon igjen, også får vi kontroll på reparasjonsprossessen/helingen av fascien. Det er verdt forsøket :) Får også et par nåler i foten, som skal bidra til å gjøre den bedre (ikke så vondt som skrapingen). I tillegg har jeg gjort en fotscanning som visstnok skal gi meg noen bedre såler å gå på: Fotklinikken

Blir jeg ikke bedre av alt dette, så gir jeg opp :confused: Etter seks behandlinger føles det uansett noe bedre, så jeg har trua. Skjønner ikke hvordan du har klart å holde ut med dette i to år. Jeg synes det er kjipt å ikke kunne gå turer eller jogge uten å få vondt etterpå.

Du har rett i at det ikke er over enda!

Jeg har også prøvd det meste (ikke kortison eller oprasjon), men ikke behandlingen hos fotspesialist som du forteller om.

Som student har jeg ikke råd til noe mer behandling.

JA, det er dødskiipt å kronisk vondt under foten, og det har ødelagt for mange fjellturer, shoppingturer og en deltidsjobb.

men det går opp og ned hvor smertefult den er og jeg har lært meg å leve med det. Og det kommer du til etterhvert også.

Mest sansynlig går det over av seg selv (men det kan ta laang tid!) .

Jeg synes du skal fortsette behandling, være forsiktig med foten (velg sykling framfor løping) og bruk ispose på foten etter du har belastet den.

Jeg har faktisk vurdert krykker eller rullestol for en periode, men det er jo inmari trøblete :/

Lykke til - og god bedring! :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20881-plantar-facitt/#findComment-818049
Del på andre sider

Hvis du er student skjønner jeg at du ikke har råd til å gå igjennom samme behandlingsprossess som jeg. Jeg har hittil brukt over 20 000 kr på dette :( . Hvis du en gang vil prøve ut noe av det jeg har nevnt, kan du eventuelt høre med fastlegen din om det er noen støtteordning for studenter eller om det finnes annen offentlig behandlingshjelp for deg.

Lykke til, og god bedring til deg også :) !

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20881-plantar-facitt/#findComment-818549
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...