Gå til innhold

Ned i fettprosent - 500 kalorier i minus?


JackyChan

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 19 år som er 180cm høy og veier 86kg.

Har ikke trent på 1 år så jeg har lagt på meg litt fett jeg gjerne vil bli kvitt. Målet er å gå ned 3-5 kg.

Samtidig vil jeg begynne å bygge opp styrken litt ettersom jeg har blitt ganske svak. Var sterk og veldig fit en periode for 1 år siden.

Har satt som utgangspunkt å ligge på ca. 2500 kalorier daglig. Altså 500 kalorier ca. i minus hver dag.

Kommer til å kjøre høyt proteininntak på rundt 180-220 gram.

Høres det ut som en grei plan?

Kommer til å trene fullkroppsprogram (HST) 3 ganger i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ikke at jeg er noen ekspert, men jeg synes at 2500 kalorier pr. dag var høyt. men kan være en grei plass å starte.

Jeg vil påstå at det kan være fordelaktig å gå ned i vekt litt raskere - for så å øke inntaket av kalorier når du har nådd ønsket vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

menneskefet er "fettvev" ca 80 % fett 20 % vann. så dersom man bruker/brenner 7000 kalorier vil man gå ned 1 kg i kropsvekt, men brae ca 800 gram med fett. 1 kg rent fett er ca 9000 kalorier ( har lest litt forskjelling fra 8900 til 9300). men det er helt sikkert noen her inne som kan dette bedre enn meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

menneskefet er "fettvev" ca 80 % fett 20 % vann. så dersom man bruker/brenner 7000 kalorier vil man gå ned 1 kg i kropsvekt, men brae ca 800 gram med fett. 1 kg rent fett er ca 9000 kalorier ( har lest litt forskjelling fra 8900 til 9300). men det er helt sikkert noen her inne som kan dette bedre enn meg

Man regner jo fettvev når man snakker om å gå ned i fettvekt. Derfor er 1 kg fettvev tilsvarende 7000 kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, så du ville regnet slik når du skal regne ut nedgang i fettprosent også?

Jeg jobber med å redusere fettprosenten fra 12 %, har et mål om å nå 8%.

veier i dag 78 kg - klarer jeg å bare kutte fett så skal jeg ned 3,12 kg 4%.

da har jeg tenkt 9000*3,12, men det du sier er at jeg skal rekne 7000*3,12?

så når vi sier fett prosent så mener vi fettvev prosent?

Ser ut som jeg virker vanskelig nå :) men det er ikke meningen. kan som sagt ikke dette helt selv.

har bare alltid tenkt at dersom jeg skal ned 1% i fett prosent - så må jeg tenke 9000 kalorier. men dersom målet er å gå ned 1 kg så kan jeg tenke 7000 kalorier... si ifra dersom jeg er helt på bærtur her :) da kan jeg nemmelig begynne å spise litt mer hver dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, så du ville regnet slik når du skal regne ut nedgang i fettprosent også?

Jeg jobber med å redusere fettprosenten fra 12 %, har et mål om å nå 8%.

veier i dag 78 kg - klarer jeg å bare kutte fett så skal jeg ned 3,12 kg 4%.

da har jeg tenkt 9000*3,12, men det du sier er at jeg skal rekne 7000*3,12?

så når vi sier fett prosent så mener vi fettvev prosent?

Ja...

Men i praksis er det ikke så enkelt som at et teoretisk underskudd på 7000 kalorier gir en nedgang på 1 kg fett. Kroppen møter deg litt på middelveien ved å redusere spontanaktivitet og hvileforbrenning. Derfor vil du aldri klare å regne deg fram nøyaktig på forhånd hvor mye du må kutte og hvor lenge du må på diett for å nå et visst mål.

Med mindre du har tatt en dxa måling så vet du heller ikke med sikkerhet om de 12% du har i dag egentlig er 14% eller 10%...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...