Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 19 år som er 180cm høy og veier 86kg.

Har ikke trent på 1 år så jeg har lagt på meg litt fett jeg gjerne vil bli kvitt. Målet er å gå ned 3-5 kg.

Samtidig vil jeg begynne å bygge opp styrken litt ettersom jeg har blitt ganske svak. Var sterk og veldig fit en periode for 1 år siden.

Har satt som utgangspunkt å ligge på ca. 2500 kalorier daglig. Altså 500 kalorier ca. i minus hver dag.

Kommer til å kjøre høyt proteininntak på rundt 180-220 gram.

Høres det ut som en grei plan?

Kommer til å trene fullkroppsprogram (HST) 3 ganger i uken.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20706-ned-i-fettprosent-500-kalorier-i-minus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

ikke at jeg er noen ekspert, men jeg synes at 2500 kalorier pr. dag var høyt. men kan være en grei plass å starte.

Jeg vil påstå at det kan være fordelaktig å gå ned i vekt litt raskere - for så å øke inntaket av kalorier når du har nådd ønsket vekt.

menneskefet er "fettvev" ca 80 % fett 20 % vann. så dersom man bruker/brenner 7000 kalorier vil man gå ned 1 kg i kropsvekt, men brae ca 800 gram med fett. 1 kg rent fett er ca 9000 kalorier ( har lest litt forskjelling fra 8900 til 9300). men det er helt sikkert noen her inne som kan dette bedre enn meg

Annonse

menneskefet er "fettvev" ca 80 % fett 20 % vann. så dersom man bruker/brenner 7000 kalorier vil man gå ned 1 kg i kropsvekt, men brae ca 800 gram med fett. 1 kg rent fett er ca 9000 kalorier ( har lest litt forskjelling fra 8900 til 9300). men det er helt sikkert noen her inne som kan dette bedre enn meg

Man regner jo fettvev når man snakker om å gå ned i fettvekt. Derfor er 1 kg fettvev tilsvarende 7000 kalorier.

ok, så du ville regnet slik når du skal regne ut nedgang i fettprosent også?

Jeg jobber med å redusere fettprosenten fra 12 %, har et mål om å nå 8%.

veier i dag 78 kg - klarer jeg å bare kutte fett så skal jeg ned 3,12 kg 4%.

da har jeg tenkt 9000*3,12, men det du sier er at jeg skal rekne 7000*3,12?

så når vi sier fett prosent så mener vi fettvev prosent?

Ser ut som jeg virker vanskelig nå :) men det er ikke meningen. kan som sagt ikke dette helt selv.

har bare alltid tenkt at dersom jeg skal ned 1% i fett prosent - så må jeg tenke 9000 kalorier. men dersom målet er å gå ned 1 kg så kan jeg tenke 7000 kalorier... si ifra dersom jeg er helt på bærtur her :) da kan jeg nemmelig begynne å spise litt mer hver dag :)

ok, så du ville regnet slik når du skal regne ut nedgang i fettprosent også?

Jeg jobber med å redusere fettprosenten fra 12 %, har et mål om å nå 8%.

veier i dag 78 kg - klarer jeg å bare kutte fett så skal jeg ned 3,12 kg 4%.

da har jeg tenkt 9000*3,12, men det du sier er at jeg skal rekne 7000*3,12?

så når vi sier fett prosent så mener vi fettvev prosent?

Ja...

Men i praksis er det ikke så enkelt som at et teoretisk underskudd på 7000 kalorier gir en nedgang på 1 kg fett. Kroppen møter deg litt på middelveien ved å redusere spontanaktivitet og hvileforbrenning. Derfor vil du aldri klare å regne deg fram nøyaktig på forhånd hvor mye du må kutte og hvor lenge du må på diett for å nå et visst mål.

Med mindre du har tatt en dxa måling så vet du heller ikke med sikkerhet om de 12% du har i dag egentlig er 14% eller 10%...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...