veronika88 Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Hei, jeg er ny her så jeg er ikke helt sikker på om jeg poster på under riktig kategori, men prøver meg likevel. Jeg har slanket meg 30 kg, og etter å ha lagt om kostholdet totalt begynte jeg å trene kondisjon/styrke i januar. Siden da har jeg gått ned ytterligere 4 kg, men merker likevel at jeg har blitt adskillig sterkere enn hva jeg var i begynnelsen. Det jeg imidlertid lurer på er hvorfor jeg ikke har gått OPP i vekt nå som jeg trener såpass mye styrke? Vil det da si at jeg har klart å minske fettprosenten? Kan forøvrig legge til at jeg trener mellom 4 og 5 ganger i uka. Planen jeg følger ser ca slik ut: Onsdag - kondisjonstrening - 50-60 minutt Torsdag - kondisjonstrening - 50-60 minutt Fredag - kondisjonstrening(50 min)/lett styrke(30-40 min) Lørdag - kondisjonstrening(45 min)/ hard styrke overkropp(1 og 1/2 time) Søndag - kondisjonstrening(45 min)/hard styrke underkropp(1 og 1/2 time) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20464-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang%C3%A5ende-vektnedgang-og-styrketrening/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mali-H Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Har du forandret deg noe i cm? Vekten varierer pga så mange ulike faktorer, så vanskelig å stole på den. Styrketrening vil ikke si at en går opp i vekt, muskler forbrenner fett - mer muskler, mer forbrent. Mest sannsynlig har fettprosenten minsket, men vanskelig å si dette sikkert uten noen mål. Trener du styrke og kondisjon på samme dag, eller trener du enten eller? Gratulerer med vektnedgang, stå på videre! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20464-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang%C3%A5ende-vektnedgang-og-styrketrening/#findComment-750288 Del på andre sider Flere delingsvalg…
torres Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Grunnen er ekstremt enkel og logisk. Du kan i teorien bygge noe muskelmasse, tilogmed i kalori-underskudd - når du er en totalt nybegynner. Men, det som mest sannsynligvis har skjedd her er at du har blitt sterkere, men ikke lagt på deg muskler. Altså, du fortsetter å gå ned i vekt (og fett), men øker i styrke. Grunnen til at det skjer er at du får trent opp sentralnervesystemet ditt - Du blir vant til å gjøre bevegelsene, optimalisere de musklene du allerede har - og dermed blir du mye sterkere. Altså, første gang du gjennomfører en knebøy, og det føles veldig tungt, er ikke det representativt for potensialet i musklene du allerede har - du er bare ikke vant til å bruke musklene slik. Det er en av grunnene til at jeg er en stor tilhenger av høy frekvens, spesielt for nybegynnere. Jo oftere du gjennomfører løft, jo sterkere blir du - til tross for at du ikke nødvendigvis øker i muskelmasse. Ikke regn med å øk i faktisk masse inntil du går i et kcal-overskudd, altså at du er ferdig med å slanke deg edit: Om du insisterer på all cardioen anbefaler jeg at du tar det etter styrketrening, da å gjøre det før vil ha større konsekvenser for vekten du klarer å løfte i styrkerommet, enn konsekvensene av å løfte vekter før du kjører cardio. Ja, og gratulerer med vekttapet forøvrig! Bra jobba! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20464-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang%C3%A5ende-vektnedgang-og-styrketrening/#findComment-750742 Del på andre sider Flere delingsvalg…
veronika88 Skrevet 1. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2013 Takk for svar! Og takk for gratulasjoner ang. vekttapet! Jeg må bare beklage om spørsmålene mine får meg til å fremstå som totalt blottet for IQ, men jeg er helt ny på dette med trening og kosthold. Jeg skal formulere meg litt annerledes på dette spørsmålet: Selv om vekten holder seg stabil etter man begynner å trene styrke og kondisjon - kan dette bety at man minsker i fettprosent dersom man ligger på ca 1500-1800 kcal om dagen? Går jeg da ned i vekt på samme tid som jeg "går opp" i vekt i form av muskler? Jeg skal å måle fettprosenten min på nytt om en ukes tid, da jeg begynte treninga lå jeg på 30.77.. Er dette unormal høyt for en person som er 181 cm høy og veier 70.5 kg? BMI'en min ligger jo på 21.4. Jeg kan virkelig ingenting om fettprosent osv så.. Jeg ønsker jo å se bra og fit ut, og tenker derfor at å legge seg på en 65 kg vil være en passende vekt for meg. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20464-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang%C3%A5ende-vektnedgang-og-styrketrening/#findComment-754155 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mali-H Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Når du begynner med styrke kan du oppleve at vekten blir stående stille, går opp eller går ned. Dette har lite å si for hver mange cm du mister fra kroppen her og der. Ikke tenk på vekta, den ljuger når den føler for det BMI kan også gi mange feilindikasjoner. Fettprosent og cm er de målene du burde fokusere å tenke på, resten kan misslede mer enn veilede. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20464-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang%C3%A5ende-vektnedgang-og-styrketrening/#findComment-754314 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.