Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har egentlig vært aktivt store deler av livet mitt, vært ut og inn av treningssentre o.l. Nå har det stabilisert seg og jeg har funnet livsstilen min. Begynte for fult Februar 2012. Siden det har det holdt seg stabilt. Jeg begynte da mest med cardiotrening, og etterhvert gikk jeg over til å trene styrke på apparater. Jeg har alltid vært sterk, så styrketrening er noe jeg trives med. I September hadde jeg min første PT-time, og fikk et fullkroppsprogram. Jeg veide da 58,3 kg, hadde en hvileforbrenning på 1414 kcal, en fettprosent på 21% og muskler var 43,5 kg. Jeg målte meg på nytt i mars. Da veide jeg 55,3 kg, hvileforbrenning på 1358 kcal, fettprosent på 21,2% og muskelmasse på 41,2 kg. Jeg ble veldig lei meg. Jeg ser HELT klart forskjell på kroppen min, ser at jeg har bygget muskler og jeg har definitivt ikke lagt på meg. Nå skal det sies at det ble brukt Tanita-scanner, jeg vet ikke hvor pålitelige disse er. Treneren min sa at hun ikke bruker dem på sine kunder (men jeg insisterte). Jeg veide meg igjen i dag, og nå veier jeg 54,3 kg. Jeg er 163 cm høy. Kan noen fortelle meg hva som skjer? Jeg begynte på en to-splitt for et par uker siden, og har økt intensiteten, så jeg tror ikke det står på dette. Kostholdet mitt føler jeg også er veldig bra, jeg spiser MASSE proteiner, karbohydratene mine kommer kun fra frukt og grønnsaker og jeg spiser moderat med fett.

Jeg trener kun styrke. Nå har jeg gått litt ned på vektene, fordi jeg tar 4 sett istedenfor 3. Jeg føler også at jeg ikke gjør knebøy dypt nok, så jeg må nok ta litt av på vektene. Det er vel bedre det istedenfor å gjøre dem halvveis? Det samme gjelder markløft. Jeg tok markløft med "bøyde" knær da jeg var på helkroppsprogrammet, og da løftet jeg 60-65 kg. Nå i splittprogrammet mitt skal jeg ta strake markløft, og da har jeg måttet gå ned til 53, ellers klarer jeg ikke å løfte. Jeg tar jo også ett sett mer enn før. Ellers tar jeg utfall og 100 kg 3x8 i beinpress. Jeg har også overkropp, men vet ikke hvor relevant det er. Er det noen som vet hva jeg gjør galt..? Trenger så sårt noen pekepinn!

Fortsetter under...

Mener du at du går ned i vekter i treninga, eller at du går ned i kroppsvekt?

Om du går ned i kroppsvekt er forklaringen egentig såre enkel. du spiser mindre kalorier enn du forbrenner.

Gå gjennom alt du spiser og før det opp på www.diett.no så finner du ut om du spiser mindre enn du forbrenner.

Om du vil ha hjelp til kostholdsprogram, spør PT'n din. de skal kunne ialelfall gi deg en pekepinn, om ikke de kan sette opp ett fult kostholdsprogram til deg.

Jeg går ned i kroppsvekt. Men jeg letter også litt på vektene når det gjelder knebøy og markløft nå som jeg har gått over til splittprogrammet, rett og slett fordi jeg føler ikke at jeg får nok kontakt med musklene. I knebøy må jeg gå dypere og fra markløft med bøyde knær og til strake markløft må jeg lette på vektene ettersom jeg klarer ikke å løfte stanga hvis ikke. Jeg tar også ett sett ekstra, så jeg tror det går greit...?

Jeg har snakket med PT-en min om kostholdet mitt flere ganger, og hun sier at det høres kjempebra ut. Så jeg skjønner virkelig ikke så mye..

Vektene på stanga høres greit ut det :)

Men, om PT'n din sier at kostholdet høres kjempe bra ut, OG du går ufrivillig ned i vekt, så sier det meg at du har en PT som enten ikke vet hva du vil oppnå, eller rett og slett ikke aner hva denne personen prater om.

Det er en ganske enkel vitenskap dette med mat. skal du ned i vekt, må du spise mindre kcal enn du forbrenner, skal du opp, må du spise mer, skal du holde deg på samme vekt, må du ligge likt.

Få i deg litt mer kcal, enten ved karbs, eller fett, det bestemmer du selv, sleng på ett ekstra måltid, eller bare spis mer på de måltidene du har :)

Jeg får gjøre det! Vanskelig når jeg føler at jeg spiser nok, men da gjør jeg vel kanskje ikke det. Tror det har mye å gjøre med at jeg kuttet ut karbohydrater (brød, korn osv) og da er det ikke alltid like lett å finne mellommåltider! Blæ, er så irriterende. Skulle ønske fettprosenten min gikk raskere nedover og muskelmassen min opp. Føler virkelig jeg har jobbet steinhardt og hatt et skikkelig bra kosthold. Men det tar nok litt lengre tid enn jeg trodde for kroppen å venne seg til kuttet av disse karbohydratene som jeg hadde så mye av før. Jeg får ta en ny veiing om et par uker og se om muskelmassen går opp og fettprosenten ned :-) Tusen takk for svar!

Men, hvorfor har du kuttet ut karbohydratene? det er ganske viktig å ha i seg det, i ett variert kosthold.

Jeg ville hatt ett kosthold med hovedvekt på proteiner, kanskje 20-30% karbohydrater, og 10% fett. kanskje mer også.

men, jeg er ikke den rette til å si noe om hvordan du bør spise, men kun proteiner høres for meg ikke helt bra ut.

Spesielt når du da går ned i vekt.

Ikke vær redd for karbs og fett. de kommer ikke til å skade deg. så lenge du ikke overdriver.

Annonse

Neida, jeg har ikke kuttet dem ut! Jeg mener bare at jeg har kuttet ut de raffinerte. Jeg spiser karbohydrater, fra frukt og grønnsaker. Spiser ikke kun proteiner, overhode ikke :-) Det samme gjelder fett! Spiser mye tunfisk, egg, røkt laks, skinker, ost, løk, agurk, tomat (alt av grønnsaker egentlig), kesam, cottage cheese, nøtter og mye mer.:)

Jeg får gjøre det! Vanskelig når jeg føler at jeg spiser nok, men da gjør jeg vel kanskje ikke det. Tror det har mye å gjøre med at jeg kuttet ut karbohydrater (brød, korn osv) og da er det ikke alltid like lett å finne mellommåltider! Blæ, er så irriterende. Skulle ønske fettprosenten min gikk raskere nedover og muskelmassen min opp. Føler virkelig jeg har jobbet steinhardt og hatt et skikkelig bra kosthold. Men det tar nok litt lengre tid enn jeg trodde for kroppen å venne seg til kuttet av disse karbohydratene som jeg hadde så mye av før. Jeg får ta en ny veiing om et par uker og se om muskelmassen går opp og fettprosenten ned :) Tusen takk for svar!

Det er ikke noe problemer med å kutte ut karbo. Jeg har gjort det flere ganger, og min styrke og utholdenhet øker merkbart hver gang. Mye karbohydrater gjør meg tung og sløv - ikke alle reagerer sånn, men jeg gjør altså det. Om det er lavkarbo du går på, bør det ikke være behov for mellommåltider. Du bør kunne holde deg god og mett 4-5 timer på en sånn kost. Frokosten min idag besto av 350 gram kyllingfilè, 3 hekto wok blanding, litt Uncle Bens Indian curry (for god smak) og alt dette ble stekt i 30-40 gram smør.

Samboeren min har blogget om lavkarbo i 4-5 år, laget kokebok og kurs, så for meg er det såre enkelt. Muskelmassen virker også å øke raskere når jeg ikke spiser så mye karbohydrater (ligger på 30 -90 gram per dag), men det kan være synsbedrag, ettersom fettdepotene også forsvinner kjappere. Hva skal du egentlig med mellomåltider når blodsukkeret er stabilt?

Føler akkurat det samme. Er mett lenge, derfor jeg ikke føler at jeg må spise mer. Vanskelig å trykke i seg mat når en ikke er sulten. Føler meg også mye mer opplagt ette at jeg kuttet ut disse karbene :-) Bare stusser litt over fettprosenten og muskelmassen i forhold til den scanneren jeg tok. Ut i fra speilet syns jeg at det kun går fremover, men vet ikke helt hva jeg skal tro :-)

Føler akkurat det samme. Er mett lenge, derfor jeg ikke føler at jeg må spise mer. Vanskelig å trykke i seg mat når en ikke er sulten. Føler meg også mye mer opplagt ette at jeg kuttet ut disse karbene :) Bare stusser litt over fettprosenten og muskelmassen i forhold til den scanneren jeg tok. Ut i fra speilet syns jeg at det kun går fremover, men vet ikke helt hva jeg skal tro :)

Da jeg gikk utdanningen for å bli personlig trener, fikk vi vite at den scanningen var langt fra å stole på. Det kan i det store og hele gi en pekepinn, men det kan også gi feil pekepinn. Synes du det går fremover? yes? Så hva i svarte huleste granskauen skal du med en scanner til da :) Nei, kast den langt pokker i vold, og gled deg over det som er virkeligheten: DET GÅR FREMOVER. Det er dèt du skal stole på. Klarer du å legge på vekter etterhvert, så får du iallefall ikke mindre muskler, det er ett som er sikkert:)

Ellers føler jeg det samme som deg. Det er vanskelig å trøkke i seg mat når du ikke er sulten. Men det er en treningssak. Tips: spis mye grønt og råkost, det trigger sulte hos meg iallefall, derfor spiser jeg alltid grønnsaker til maten nå, for å bli sulten igjen. Uten grønnnsaker kan jeg trene hardt og likevel ikke bli sulten før etter 10 - 12 timer. DA går det gærne veien :)

Da jeg gikk utdanningen for å bli personlig trener, fikk vi vite at den scanningen var langt fra å stole på. Det kan i det store og hele gi en pekepinn, men det kan også gi feil pekepinn. Synes du det går fremover? yes? Så hva i svarte huleste granskauen skal du med en scanner til da :) Nei, kast den langt pokker i vold, og gled deg over det som er virkeligheten: DET GÅR FREMOVER. Det er dèt du skal stole på. Klarer du å legge på vekter etterhvert, så får du iallefall ikke mindre muskler, det er ett som er sikkert:)

Ellers føler jeg det samme som deg. Det er vanskelig å trøkke i seg mat når du ikke er sulten. Men det er en treningssak. Tips: spis mye grønt og råkost, det trigger sulte hos meg iallefall, derfor spiser jeg alltid grønnsaker til maten nå, for å bli sulten igjen. Uten grønnnsaker kan jeg trene hardt og likevel ikke bli sulten før etter 10 - 12 timer. DA går det gærne veien :)

Ja, det var derfor jeg ville prøve den! For å ha en slags "mal" å gå etter liksom. Skal prøve å la vær og tenke på den ;) Akkurat nå er det bare vekten jeg bekymrer meg for, for jeg er redd for å miste muskelmasse. Men som du sier, jeg klarer jo å legge på vekter. Jeg blir sterkere. Så det kan da ikke være så krise :) Da er det store mysteriumet : hva er det egentlig som forsvinner fra kroppen min....?! Haha. Skal ha det i bakhodet! Tusen takk for gode råd :)

Ja, det var derfor jeg ville prøve den! For å ha en slags "mal" å gå etter liksom. Skal prøve å la vær og tenke på den ;) Akkurat nå er det bare vekten jeg bekymrer meg for, for jeg er redd for å miste muskelmasse. Men som du sier, jeg klarer jo å legge på vekter. Jeg blir sterkere. Så det kan da ikke være så krise :) Da er det store mysteriumet : hva er det egentlig som forsvinner fra kroppen min....?! Haha. Skal ha det i bakhodet! Tusen takk for gode råd :)

Bare hyggelig :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...