Lotta Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 Jeg forsøker å redusere laktoseprodukter en periode, og har laget noen porsjoner med mandelmelk de siste ukene for å ha et alternativ til kumelk i bla. bakst, kaffe osv. Jeg forsøker å ha en viss oversikt over mat og makroinntak per dag, men er litt usikker på hva næringsinnholdet i mandelmelken blir. Er ikke hysterisk, men greit å vite sånn ca hvertfall. Jeg lager melken av 3 dl mandler og 6-7 dl vann. Det gir 5-6 dl ferdig silt melk. Bløtlegger mandlene i 10-12 timer, skyller dem, hiver mandler og nytt vann i blenderen og kjører til det er en melkeaktig konsistens på det. Så siler jeg melken gjennom et kjøkkenhåndkle, sånn at mandelpulpet kan fjernes (fryses ned og brukes til kaker/knekkebrød/brødvarianter senere). Når jeg googler finner jeg veldig mange forskjellige versjoner av både kcal-, karb- og fettinnhold. Noen sier 20 kcal per kopp, andre sier 90 (men jeg mistenker at sistnevnte er versjonen med vaniljesukker i) Noen som har en kvalifisert fingeren-i-lufta-antagelse for næringsinnholdet her? Det går litt melk i løpet av en dag her, og derfor har det litt betydning Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin Charm Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 Det er nok vanskelig å si med sikkerthet, dessverre, som følge av at man ikke vet hvor mye av energien som blir med i melken og hva som er igjen i mandlene. De aller fleste kildene jeg kommer tilbake til viser rundt 90kcal per 100g, 2-3g P, 7-8g F og 1-2g K. Men det vil uansett bare være cirkaverdier Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.