Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hey dere! Jeg vet at det er mange tråder her allerde som inneholder nettop dette med proteinpulver etter trening. Men, jeg lurte på om det er mange her som har erfaring med kasein?

Har kjøpt en boks nå som inneholder nesten bare proteiner (21g per scop) og lurta på om dette er nokk i form av at det ikke er værken fett eller karbs inni dette. Karbs skal jeg ikke ha i meg noe uansett så om et egg i tillegg hadde gjort susen? (21g proteiner og 3/4g fett). Har lest en del om kasein og whey så grunnet til at kasein is my "protein off choice" er at jeg mener dette kan være bra for meg på ketolyse, i og med at insuline ikke øker i samme grad som med whey. Kasein bruker også mye lengere tid en whey, men velger det forde.

Anyway, hvis noen har efaring med blandingen av antall proteiner og fett etter trening, resultater osv så lytter jeg ørene mine smile.gif

er 166, 72kg, trener stryke og kondisjon sammtidig i økten som varer i ca. 1 time og dagen, 6 ganger i uken. Har regnet ut at mitt daglige protein inntak brude være ca. 180 faktisk! Mange som mener det er veldig enkelt å få i seg alt for lite proteiner, spesielt for dem som trener meget hardt.

Takker for alle svar og håper dere tar tiden til å gi meg noen gode tilbakemld om (etter trening). Beklager skrivefeil, har F i norsk ^^,

Btw: formålet er å gå ned i vekt samt øke muskelmasse. Dette har fungert så langt men er bekymret for at musklene ikke får nokk proteiner.

Fortsetter under...

Lavere fettprosent = kaloriunderskudd, mens større muskelvolum = kalorioverskudd. Ta en ting om gangen så går det mye fortere. Anbefaler å prioritere fettprosenten først. Husk å spise nok proteiner slik at du ikke mister muskelmasse på veien ned. Myseprotein er forøvrig godt egnet rett etter trening. Kasein er bedre egnet tidlig på dagen eller rett før du skal legge deg.

Sikkert noen andre her inne som kan hjelpe deg videre.

Det vil ikke utgjøre noen spesielt stor forskjell om du velger kasein eller myse. Husk at det er det totale proteininntaket som er viktig. Ved en ketogen diett spiser man typisk mye animalsk mat, så kanskje du allerede dekker proteinbehovet og vel så det?

Det vil ikke utgjøre noen spesielt stor forskjell om du velger kasein eller myse. Husk at det er det totale proteininntaket som er viktig. Ved en ketogen diett spiser man typisk mye animalsk mat, så kanskje du allerede dekker proteinbehovet og vel så det?

Vil ikke spore av tråden her, men har lurt litt på det første. Hvordan lagres proteinene i kroppen? Jeg har alltid trodd at kroppen kun tok opp proteiner ved behov, og da har man gjerne større behov for raske proteiner rett etter trening. Vil det ikke utgjøre noen forskjell dersom man for eksempel inntar 100 % kasein rett etter trening kontra 100 % myse, selv om disse bruker mye lenger tid på å bli tatt opp? Lest mange anbefalinger om å innta raske proteiner innen 30 min etter trening, og deretter et større proteinrikt måltid etterpå. Anbefales for eksempel toppidrettsutøvere å følge en slik litt strengere diett?

Vil ikke spore av tråden her, men har lurt litt på det første. Hvordan lagres proteinene i kroppen? Jeg har alltid trodd at kroppen kun tok opp proteiner ved behov, og da har man gjerne større behov for raske proteiner rett etter trening. Vil det ikke utgjøre noen forskjell dersom man for eksempel inntar 100 % kasein rett etter trening kontra 100 % myse, selv om disse bruker mye lenger tid på å bli tatt opp? Lest mange anbefalinger om å innta raske proteiner innen 30 min etter trening, og deretter et større proteinrikt måltid etterpå. Anbefales for eksempel toppidrettsutøvere å følge en slik litt strengere diett?

Muskelmassen er på sett og vis proteinlageret vårt.

Alt proteinet vi spiser blir tatt opp. Noe vil brukes til proteinsyntese eller andre viktige oppgaver, mens det som er overflødig (typisk over 1,5g/kg sånn ca) vil omdannes til glukose eller fett og brukes som energi eller lagres. Proteinsyntesen vil foregå over lang tid, så selv om proteinsyntesen er høyest etter trening for så å avta gradvis, så har du i de fleste tilfeller nok aminosyrer tilgjengelig, med mindre du trener fastende og det er lenge siden du har spist.

Vi vet at det er aminosyren leucin som først og fremst stimulerer proteinsyntesen via å aktivere mTOR. Myse gir en høyere akutt stigning av leucin, men det er begrenset hvor mye proteinsyntesen kan stige så en høy stigning betyr at mer blir brutt ned og brukt som energi. Kasein har vist seg å gi en høyere leucinbalanse (dvs mer blir brukt til andre ting enn energi) enn myse. Sannsynligvis fordi det tas opp over lengre tid og nivåene stiger ikke like høyt.

Men alt dette er veldig underordnet totalinntak av protein over tid (som nok med fordel kan fordeles over hvertfall et par måltider). For proteinsyntesens del er også tilstrekkelig energiinntak svært viktig, minst like viktig som proteininntaket.

De anbefalingene du har hørt er nok mest broscience og bygger på ting man alltid har trodd og alltid har gjort, selv om et så rigid regime ikke er nødvendig. :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...