Gå til innhold

peanøtt olje


Danny S

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg begynnt å bruke peanøtt olje når jeg steker maten. Ville ha noe annet enn cocosa, da jeg syns cocosa bare passer til kylling og fisk, og kanskje noe annet.

Men peanøtt olje smaker syykt bra på alt fra biff til kylling, til fisk.

Og den tåler høye temperaturer og er en ganske sunn olje. Samtidig er den jo vesentlig billigere enn cocosa.

http://www.nutrition-and-you.com/peanut-oil.html

noen andre innspill om peanøtt olje, og hvorfor det ikke har stått noe mer om det på diverse trenings og helse forum ? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, den Cocsa`n du skal steke i er jo helt nøytral i smaken, så jeg er ikke sikker på hva du mener med det? Den med grønn etikett skal IKKE varmes opp. Ellers er jo ikke peanøtt en nøtt, men en belgvekst, som også inneholder en del fytoøstrogener - som vi IKKE vil ha noe særlig av. Omega 6 (linolsyre) står i sterk ubalanse til omege 3 (linolensyre), og den inneholder maks 40 % mettet fett, noen har så lite som 10 %. Det betyr at den er langt dårligere å steke i enn cocosa, som består av så å si kun mettet fett, og den inneholder jo også nesten 50 % laurinsyre, som er en helt fantastisk fettsyre.

Jeg ville ikke valgt peanøttoljen, fordi jeg mener den skaper uhelse. I motsetning til Cocosa, som jeg mener skaper helse, og hjelper til ved vektnedgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du smaker jo lett at du har stekt i cocosa, så nøytral i smaken ser jeg ikke helt.

jeg bruker den som skal stekes i ja, ikke extra virgin cocosa.

Fytoøstrogener som i soya eller??

angående omega 6, er ikke det noe problem da jeg nøytraliserer det ved å ta mye lakse og selolje ved siden av. Peanøttolje var et annet alternativ til cocosa siden det smaker myye bedre.. Vet du om noe annet enn cocosa som er bra å steke i da? Det er vell mer metta fett i peanøttolje enn f.eks raps, solsikke olje osv.

Den stivner til og med i kjøleskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er klart, det er met mettet fett i den en raps og oliven, sånn sett egner den seg bedre. Peanøttolje smaker godt, ja, den er jeg med på. Men jeg merker ingen smak som helst av Cocosa, sånn sett egner den seg til alt for min del. Smør er jo ypperlig, eller ghee.

Ellers er det fytoøstrogener som i soya ja. Må jo legge til at jeg er pirkete da, det er jo slett ikke sikkert at peanøttolje er dårlig for deg - vi er alle så forskjellige atte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aaaaaaaaaaaaaa... faen heller.. jeg har unngått soya olje akkurat pga den grunnen der.. da må jeg kaste 0.9 liter peanøtt olje :/ eller hvertfall bruke veldig lite av det :p pokkerN!

jeg som trudde jeg hadde funnet en flott alternativ.

Heh, trist da. Men du kan kanskje bruke den innimellom, sånn forsiktig, bare for smakens skyld. Tror ikke det skader akkurat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...