hesa96 Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Jeg er ei jente på nesten 17 som veier 49kg og er 171cm høy. Da forstår dere vel at jeg er en ganske spinkel, svak (spesielt i armene) og skjør liten jente som ikke har så mye i frivektavdelingen på senteret å gjøre.. Haha, likevel vil jeg gjerne bli sterkere og starte med litt annen type styrketrening enn diverse armhevinger og øvelser i maskiner... På senteret der jeg trener er alle (absolutt alle) i frivektsavdelingen menn/gutter med gigantiske muskler, eller altså rett og slett erfarne folk med peiling (antar jeg). Hvordan skal jeg våge meg inn i dette området av senteret? Er redd for å bli skreket til pga feil teknikk, få stygge blikk fordi jeg ER såpass slank og svak. Men alle må vel begynne et sted. Spørsmålet mitt er enkelt og greit om noen har noen tips? Bør jeg investere i 1-2-3 PT-time®? Trener med to venninner, men de er mest glad i sånn trening jeg har begynt å bli ganske lei av... Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19954-hvordan-v%C3%A5ge-seg-inn-i-frivektstyrkeavdelingen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camilla Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Du skriver "ikke har så mye frivektavdelingen å gjøre.." fordi du er så spinkel. Vel, er ikke dette grunnen til at du faktisk HAR noe der å gjøre? Tenk heller sånn. Jeg er en 1.60 høy, en LITEN jente, oppholder meg fortsatt mye i frivektsavdelingen. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19954-hvordan-v%C3%A5ge-seg-inn-i-frivektstyrkeavdelingen/#findComment-735648 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hesa96 Skrevet 13. april 2013 Forfatter Del Skrevet 13. april 2013 Du skriver "ikke har så mye frivektavdelingen å gjøre.." fordi du er så spinkel. Vel, er ikke dette grunnen til at du faktisk HAR noe der å gjøre? Tenk heller sånn. Jeg er en 1.60 høy, en LITEN jente, oppholder meg fortsatt mye i frivektsavdelingen. Jo, er enig i det. Var ment som en sammenligning til de store gutta i frivektsavdelingen :)hehe Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19954-hvordan-v%C3%A5ge-seg-inn-i-frivektstyrkeavdelingen/#findComment-735650 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dovendyret Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Jeg var også pissredd i starten for å bevege meg inn der de "store skumle gutta" befant seg. Så jeg investerte i en PT time hvor jeg fikk vite det meste jeg trengte om aparatene. Han var utrolig snill også, så han fulgte meg litt opp. Om han så jeg nølte med å bevege meg inn dit, kom han ofte bort og ga meg et dytt bak. Det trengte jeg virkelig! Nå har jeg trent der jevnlig siden sommer '12, og angrer ikke det minste. Viser seg faktisk at de store skumle gutta er like hyggelige som de utenfor også! Smiler og slår av en prat iblant. Siden jeg er den eneste jenta som befinner meg der på de tidene jeg trener får jeg ofte mange blikk, men ofte de kommer bort og fortelelr at de syns jeg er sterk til å være så lita. Eller at de beundrer jenter som ikke er redde for å trene tungt! Kan være lurt å kansje dra med noen venner? Men sørg for at det ikke bare blir "kødderundt" trening da. at dere står ved f.eks. racken, og ler og prater og glemmer helt å trene. Mange på treningssentere jeg trener på blir ofte litt sure i blikkene av det, inkl meg selv.. Men en Pt time er heller ikke så dumt malenesofie og lj098 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19954-hvordan-v%C3%A5ge-seg-inn-i-frivektstyrkeavdelingen/#findComment-735653 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hesa96 Skrevet 13. april 2013 Forfatter Del Skrevet 13. april 2013 Jeg var også pissredd i starten for å bevege meg inn der de "store skumle gutta" befant seg. Så jeg investerte i en PT time hvor jeg fikk vite det meste jeg trengte om aparatene. Han var utrolig snill også, så han fulgte meg litt opp. Om han så jeg nølte med å bevege meg inn dit, kom han ofte bort og ga meg et dytt bak. Det trengte jeg virkelig! Nå har jeg trent der jevnlig siden sommer '12, og angrer ikke det minste. Viser seg faktisk at de store skumle gutta er like hyggelige som de utenfor også! Smiler og slår av en prat iblant. Siden jeg er den eneste jenta som befinner meg der på de tidene jeg trener får jeg ofte mange blikk, men ofte de kommer bort og fortelelr at de syns jeg er sterk til å være så lita. Eller at de beundrer jenter som ikke er redde for å trene tungt! Kan være lurt å kansje dra med noen venner? Men sørg for at det ikke bare blir "kødderundt" trening da. at dere står ved f.eks. racken, og ler og prater og glemmer helt å trene. Mange på treningssentere jeg trener på blir ofte litt sure i blikkene av det, inkl meg selv.. Men en Pt time er heller ikke så dumt Hvordan fant du ut hvor tunge vekter du skulle bruke? Var det PT-en som hjalp deg med dette og så har du økt etterhvert? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19954-hvordan-v%C3%A5ge-seg-inn-i-frivektstyrkeavdelingen/#findComment-735655 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeanMachine Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Det hørest teit ut - men den eneste måten å komme seg inn der er å gå inn der Jeg tror de aller fleste syns det er utrolig moro å se jenter som kommer inn og trener sammen med gutta. Du må huske på at hvis du trener som en mann, så blir du seende ut som en gudinne Dessuten er det veldig mange som er veldig hyggelige, og er ikke så mange som bryr seg med hva akkurat DU gjør på styrkerommet, ved mindre du gjør øvelser feil og noen kommer bort til deg og gir deg et tips m hva du kan gjøre annerledes. Jeg for min del setter hvertfall veldig pris på det, og tar meg ikke nær av det, det betyr jo at man vil få bedre utbytte av treningen sin og ikke få skader Ikke la andre stoppe deg fra det DU vil - det er bare du som kan bestemme over ditt eget liv og dermed er det bare å komme utenfor komfortsirkelen. There's where the magic happens Jeg må jo også legge til at jeg har vært i samme båt som deg, men jeg har innsett at jeg også har like mye rett til å være der som alle andre. Senest i går var jeg på trening, og var overrasket å se to små og tynne jenter inne på styrkerommet Wohoooo, så glad jeg ble Fler som de Ja, de tok lite med vekter og var små, men der har vi alle vært en gang. Det er ingen som starter opp og er stor og bulky, eller får alt til med en gang, uansett hvor moro det enn hadde vært Ta med deg en du stoler på, ta med deg musikk i ørene, se 'busy' ut, det pleier å funke alle tingene Vær stolt av at du har knekt koden og skjønt at du kan forme kroppen din akkurat som du vil ved å trene styrketrening, og jeg lover deg at du ikke har nooooen ting å tape på å trene med de store gutta Dette klarer du helt fint Let us know how it goes :) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19954-hvordan-v%C3%A5ge-seg-inn-i-frivektstyrkeavdelingen/#findComment-735664 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tisaksen Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 drit i dem, kjør greia di! hesa96 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19954-hvordan-v%C3%A5ge-seg-inn-i-frivektstyrkeavdelingen/#findComment-735667 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddis Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Hvordan fant du ut hvor tunge vekter du skulle bruke? Var det PT-en som hjalp deg med dette og så har du økt etterhvert? Når du trener med frivekter er dette det enkleste å finne ut. Begynn med kun stanga og legg på 2,5 kg hver økt så lenge du klarer. Da trener du inn god teknikk i starten uten at det blir for tungt. hesa96 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19954-hvordan-v%C3%A5ge-seg-inn-i-frivektstyrkeavdelingen/#findComment-735668 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dovendyret Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Hvordan fant du ut hvor tunge vekter du skulle bruke? Var det PT-en som hjalp deg med dette og så har du økt etterhvert? Jeg måtte egentlig kjenne litt på det. Kjente først på stanga, også satte jeg på litt vekter. Kjørte 1 sett for å se hvordan det gikk, og var det for lett la jeg på litt til. Du må nesten bare kjenne det selv:) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19954-hvordan-v%C3%A5ge-seg-inn-i-frivektstyrkeavdelingen/#findComment-735671 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hesa96 Skrevet 13. april 2013 Forfatter Del Skrevet 13. april 2013 Det hørest teit ut - men den eneste måten å komme seg inn der er å gå inn der Jeg tror de aller fleste syns det er utrolig moro å se jenter som kommer inn og trener sammen med gutta. Du må huske på at hvis du trener som en mann, så blir du seende ut som en gudinne Dessuten er det veldig mange som er veldig hyggelige, og er ikke så mange som bryr seg med hva akkurat DU gjør på styrkerommet, ved mindre du gjør øvelser feil og noen kommer bort til deg og gir deg et tips m hva du kan gjøre annerledes. Jeg for min del setter hvertfall veldig pris på det, og tar meg ikke nær av det, det betyr jo at man vil få bedre utbytte av treningen sin og ikke få skader Ikke la andre stoppe deg fra det DU vil - det er bare du som kan bestemme over ditt eget liv og dermed er det bare å komme utenfor komfortsirkelen. There's where the magic happens Jeg må jo også legge til at jeg har vært i samme båt som deg, men jeg har innsett at jeg også har like mye rett til å være der som alle andre. Senest i går var jeg på trening, og var overrasket å se to små og tynne jenter inne på styrkerommet Wohoooo, så glad jeg ble Fler som de Ja, de tok lite med vekter og var små, men der har vi alle vært en gang. Det er ingen som starter opp og er stor og bulky, eller får alt til med en gang, uansett hvor moro det enn hadde vært Ta med deg en du stoler på, ta med deg musikk i ørene, se 'busy' ut, det pleier å funke alle tingene Vær stolt av at du har knekt koden og skjønt at du kan forme kroppen din akkurat som du vil ved å trene styrketrening, og jeg lover deg at du ikke har nooooen ting å tape på å trene med de store gutta Dette klarer du helt fint Let us know how it goes :) Takk for motivasjonen!! Skal lese dette om og om igjen til jeg våger meg inn dit, haha. Fant ut at jeg skal ta med meg søsteren min, hun trener ofte i frivektavdelingen. LeanMachine 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19954-hvordan-v%C3%A5ge-seg-inn-i-frivektstyrkeavdelingen/#findComment-735672 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeanMachine Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Takk for motivasjonen!! Skal lese dette om og om igjen til jeg våger meg inn dit, haha. Fant ut at jeg skal ta med meg søsteren min, hun trener ofte i frivektavdelingen. Hehe, det var da bare hyggelig Der har du jo allerede en kjempefin motivasjon i søsteren din, bruk det for alt det er verdt Lykke til hesa96 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19954-hvordan-v%C3%A5ge-seg-inn-i-frivektstyrkeavdelingen/#findComment-735674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dragedama Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Hvordan fant du ut hvor tunge vekter du skulle bruke? Var det PT-en som hjalp deg med dette og så har du økt etterhvert? Da jeg begynte å trene med vekter og apparater, fikk jeg først en veiledningstime med instruktør (gratis på senteret jeg går på). Hun hjalp meg å finne øvelser og vekter for det jeg ville oppnå med treningen, og satte opp et program for meg. Senere har jeg prøvd RYP, der jeg la inn i en app hva som var max for meg (prøve, legge på mer og prøve igjen til jeg fant min max), og så regnet appen ut programmet og progresjon fra gang til gang. Jeg har hatt flere programmer - felles for dem er at jeg skriver treningsdagbokhvergang. På den måten får jeg hjelp til å huske hvor mange kilo/ reps jeg hadde sist, notere når jeg øker og ettervert se fremgangen min :-) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19954-hvordan-v%C3%A5ge-seg-inn-i-frivektstyrkeavdelingen/#findComment-735686 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hesa96 Skrevet 13. april 2013 Forfatter Del Skrevet 13. april 2013 Da jeg begynte å trene med vekter og apparater, fikk jeg først en veiledningstime med instruktør (gratis på senteret jeg går på). Hun hjalp meg å finne øvelser og vekter for det jeg ville oppnå med treningen, og satte opp et program for meg. Senere har jeg prøvd RYP, der jeg la inn i en app hva som var max for meg (prøve, legge på mer og prøve igjen til jeg fant min max), og så regnet appen ut programmet og progresjon fra gang til gang. Jeg har hatt flere programmer - felles for dem er at jeg skriver treningsdagbokhvergang. På den måten får jeg hjelp til å huske hvor mange kilo/ reps jeg hadde sist, notere når jeg øker og ettervert se fremgangen min Lastet ned appen nå og den virker veldig grei :-) gleder meg til å komme i gang, kjenner jeg Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19954-hvordan-v%C3%A5ge-seg-inn-i-frivektstyrkeavdelingen/#findComment-735700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lj098 Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 Hei! Tenkte jeg skulle hive meg på tråden... Jeg har vært akkurat der du er, og jeg er 160 :-) Og tro meg når jeg sier, jeg har aldri, og da mener jeg aldri sett en jente som var svakere enn meg! Jeg skalv i buksene bare ved tanken på å prøve meg på vekter. De første gangene på frivektavdelingen hadde jeg en god erfaren kompis som viste meg øvelser, teknikk osv. Jeg prøvde meg frem med vektene og fant ut hva som passet for meg...altså de letteste vektene du fant ble det da Det føltes greit da, men alene følte jeg meg som en fugleunge sparket ut av reiret for første gang. Eneste lille jenta omringet av store beist... ja du kan se det for deg If you change nothing, nothing will change...så jeg måtte rett og slett inn i min egen boble, musikk i ørene og bare hive meg uti det. Og skal si det gikk bra!! Å øke i styrke er en utroooolig god følelse. Og de store gutta biter ikke Ikke bry deg om lette vekter, ALLE sterke store folk har startet der en gang de også. There is no elevator to success, you have to take the stairs. Hehe. Teknikken er viktigere enn å hive på med kilo Jeg er helt enig med alle andre her, det er KUN du som bestemmer hva du vil med ditt liv og din kropp. Kjempe lurt å ha med loggbok, spesielt i begynnelsen til ting begynner å gå litt mer automatisk. Jeg glemte alltid hva jeg tok i hva sist. Vær stolt av deg selv, dette kan du! Vær stolt av hvor langt du har kommet, ha tro på hvor langt du KAN gå! hesa96 og LeanMachine 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19954-hvordan-v%C3%A5ge-seg-inn-i-frivektstyrkeavdelingen/#findComment-742613 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.