Latingen Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Hei, jeg er ny her på forumet og fant denne siden da jeg begynte og sette opp ukeplan for kost og trening. Virker som en veldig bra side. For å ta litt historikk om meg selv: Jeg er en 36 år gammel mann. Jeg har alltid vært veldig aktiv, styrketrening,fotball,kickboxing,fridykking,friluftstsmenneske jobbet en del år i forsvaret og hadde der daglig mye fysisk aktivitet. Min høyde er 175 og jeg har alltid vært tettbygd. Ifra jeg var 18 år og frem til for 7 år siden lå jeg på en vekt mellom 82 og 84 kg konstant. Jeg vil tørre å påstå at det var minimalt med fett på kroppen. Jeg har alltid hatt veldig mye muskler i beina og det har jeg fortsatt så beina mine har en god del kilo som gjør at jeg muligens har hatt en BMI som er noe høyere enn for høyden min, samt at jeg var bra tettpakket av muskler i overkroppen. For 7 år siden røyk jeg på nakkeproblemer og det første året var jeg konstant plaget og gikk til behandling flere ganger i uken. Plages periodevis enda også. Vekten gikk opp og jeg har aldri klart og komme tilbake igjen. Jeg er garantert i mitt livs dårligste form og synes rett å slett synd på kroppen min. Men jeg har blitt forferdelig lat og giddesløs Jeg er idag 107 Kg, jeg har hoppet litt frem og tilbake mellom 103-108 Kg de siste 3 årene. Jeg har aldri merket disse kiloene som noen fysisk belastning pga muskulator. Men i det siste året har jeg merket veldig mye når det gjelder reaksjoner i kroppen. Som svie i armer og på siden av overkroppen. Oppblåsthet, ustabilitet i mage. Jeg har høyt kolestrol og høye fettverdier i blodet. Er enormt dårlig til å ta medisiner. Jeg vet at fortsetter jeg med min livsstil som den er idag så kan dette ende dårlig i "ung" alder. Jeg har i lengre tid blitt direkte kvalm av å se hva jeg har gjort med meg selv, og nå er det nok. Jeg vil ta av minst 20 Kg og aldri komme tilbake til der jeg er idag. Min kropp er litt merkelig sammenlignet med en del andre som er i denne vektklassen og det er at det meste av fettet ligger kun på forsiden av magen. Jeg får ikke velker og ryggen min er fortsatt like hard som den var før (iallefall nesten) Men klart jeg vet jo at det ligger ett fettlag som ikke var før på resten av kroppen også, uten at dette synes nevneverdig. Lår/leggmuskler og rumpe er fortsatt stram. Når det gjelder matvaner har jeg alltid vært forferdelig, selv når jeg var i toppform. 2-3 store måltider om dag, aldri noe fokus på hva jeg spiser. Det skal sies at jeg er glad i mat, ikke spesielt glad i gatekjøkken og McDonalds. Derfor er jeg litt usikker på hva som er det beste for meg, skal jeg begynne med 6-7 mindre måltider om dag. Eller periodisk faste, dette mønsteret vil være det jeg har gjort frem til nå i snart 30 år. Jeg har i starten satt meg ett mål med minst 60 minutter trening hver dag. Tenkte da på bodyrock og gåing/løping/sykling Når formen blir gradvis bedre vil jeg øke mengde og begynne med mere styrketrening. Eller bør jeg benytte vekter fra dag 1 for å forbrenne mest fett? Jeg tar gjerne imot tips om både motivasjon, kosthold, trening som vil være gunstig for å ta av vekt.Gjerne gode retter som er gunstige i mitt kosthold Jeg er ikke så veldig opptatt av om jeg taper muskler, spesielt ikke i beina, da jeg trenger ikke å ha større lårmuskler enn Ådne Søndrål Litt vanskelig med jeans valg av og til også. Ble ganske langt dette innlegget Mvh Latingen Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19935-n%C3%A5-er-tiden-inne/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddis Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Derfor er jeg litt usikker på hva som er det beste for meg, skal jeg begynne med 6-7 mindre måltider om dag. Eller periodisk faste, dette mønsteret vil være det jeg har gjort frem til nå i snart 30 år. Er ingen gode argumenter for at du skal spise 6-7 måltider til dagen. 3-4 måltider er det mest fornuftige for de fleste, og spesielt om du er vant til store måltider fra før av. Hver mer bevisst på hva du spiser, styr unna ferdigmat og lag maten mest mulig fra bunnen av. Øk mengden av matvarer med lite kalorier og fyll opp tallerkenen med grønnsaker, løk og sopp. Selvsagt skal du spise kjøtt og fisk også og litt karbohydrater og noe fett, men om minst halvparten av tallerkenen er grønnsaker så blir du fortere mett. Vil anbefale deg å lese om Health & Fitness Concept for en god innføring i gode matvarer: Health & Fitness Concept - Fitnessbloggen (Liker du å spise få måltider så kan du gjerne øke porsjonsstørrelsen, men hold deg til de anbefalte mattypene) Jeg har i starten satt meg ett mål med minst 60 minutter trening hver dag. Tenkte da på bodyrock og gåing/løping/sykling Når formen blir gradvis bedre vil jeg øke mengde og begynne med mere styrketrening. Eller bør jeg benytte vekter fra dag 1 for å forbrenne mest fett? Styrketrening er det mest effektive for å gå ned i vekt. Det vedlikeholder muskelmassen og øker hvileforbrenningen din. Skal du bare benytte en treningsform bør det være styrketrening. Men tren gjerne litt kardio i tillegg. Gåturer er helt glimrende, men du må gjerne utfordre deg med litt intervalltrening et par ganger i uken. Ikke dropp styrketreningen når du skal ned i vekt - Fitnessbloggen Jeg er forøvrig i samme alder som deg og begynte på en tilvarende livsstilsendring for 5 år og 30 kg siden. Var litt opp og ned i starten, men når jeg først fant ut at løsningen ligger i å endre hele livsstilen og ikke bare ta en rask slankekur ble det til varige endringer. Lykke til! Neon og Kristin Charm 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19935-n%C3%A5-er-tiden-inne/#findComment-735094 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bjovas Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Vil også bare si at det slett ikke er for sent. som han over sier, tenk livsstil, ikke slankekur. Jeg var nesten like ille ute som deg, snart 35 år, 175 cm, 101 kg på det meste i vinter. Nå lever jeg på ca 2000 kalorier om dagen, tre måltider for dagen, trener to ganger i uken kombinasjon av 3 km intervall gå/jogge pluss vekter. Bikket under 90 kg denne uken, og det meste er fett. gikk ned 1 kg i uken i starten, litt saktere nå. Det jeg ville frem til er at det er egentlig ingen fiksfakserier som trengs, det jeg har klart er å kutte all brus, snop og ferdigmat siden februar. Har vært borti alkohol et par ganger, men det er eneste utskeielse. Lykke til, og oppdater på hvordan det går! Oddis 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19935-n%C3%A5-er-tiden-inne/#findComment-735111 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felicie Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Oddis Hei! Leste det du skrev og må spørre om en ting I helgene spiser jeg som regel fire måltider (frokost, lunsj, middag og kvelds) fordi jeg sover lenge og har mindre timer våken. Men i hverdagene spiser jeg som regel seks måltider (frokost, mellommåltid, lunsj, mellommåltid før trening, middag, kvelds). Det funker ganske greit for meg. Blir ofte litt sånn småsur når jeg kjenner blodsukkeret synke og det gjør det for meg mellom frokost og lunsj.. Pleier å spise f.eks en neve nøtter eller en banan som mellommåltid. Ikke så mye med andre ord, men det hjelper på blodsukkeret. Lurer da på om det er mest gunstig for meg å spise 6. måltider eller om jeg burde prøve å legge til mellommåltidet i lunsjen slik at jeg får en større lunsj, men kutter mellommåltidet? Er jo litt stressende å lage sånne små måltider hele tiden også, på en måte trives jeg i helgen med bare 4 store måltider.. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19935-n%C3%A5-er-tiden-inne/#findComment-735288 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fredrik Monason Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Ikke dumt! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19935-n%C3%A5-er-tiden-inne/#findComment-735300 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Latingen Skrevet 13. april 2013 Forfatter Del Skrevet 13. april 2013 Takk for gode råd her, Da satser jeg på 3-4 måltider med variert kosthold med mye grønnsaker. Tenkte og legge meg på 2100 Carbs for dagen. Det vil vel gi meg ett underskudd på ca 700 iforhold til å vedlikeholde vekten om jeg legger inn ca 5 treninger i uken. Får kutte ut alt av brus og energidrikker og heller nyte litt ekstra på lørdager. Så må jeg vel justere inntaket i takt med vektnedgang/aktivitet. Testet en gang ekstrem diett med kun kyllingfilet, litt ris og salat til middag, gulerøtter til mellommåltid og salat med tunfisk til lunsj jeg holdt på i 4 uker og gikk ned 8 Kg. Men det ble for drøyt, lå på irundt 1300 carbs pr dag. De 8Kg`ene kom veldig fort tilbake og ble kvalm av kyllingfilet i lang tid etterpå. Jeg hater langdistanse løping, så jeg får kjøre intervaller og eventuelt langkjøring på sykkel som alternativ. Styrketrening tar jeg på jobben når jeg slutter for dagen da vi har treningsstudio der. Hva er den beste måten å slanke muskulator i beina, men samtidig beholde fasongen? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19935-n%C3%A5-er-tiden-inne/#findComment-735377 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddis Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Oddis Hei! Leste det du skrev og må spørre om en ting I helgene spiser jeg som regel fire måltider (frokost, lunsj, middag og kvelds) fordi jeg sover lenge og har mindre timer våken. Men i hverdagene spiser jeg som regel seks måltider (frokost, mellommåltid, lunsj, mellommåltid før trening, middag, kvelds). Det funker ganske greit for meg. Blir ofte litt sånn småsur når jeg kjenner blodsukkeret synke og det gjør det for meg mellom frokost og lunsj.. Pleier å spise f.eks en neve nøtter eller en banan som mellommåltid. Ikke så mye med andre ord, men det hjelper på blodsukkeret. Lurer da på om det er mest gunstig for meg å spise 6. måltider eller om jeg burde prøve å legge til mellommåltidet i lunsjen slik at jeg får en større lunsj, men kutter mellommåltidet? Er jo litt stressende å lage sånne små måltider hele tiden også, på en måte trives jeg i helgen med bare 4 store måltider.. Hvis du trives med 6 måltider er det ingenting i veien for å fortsette med det. Konklusjonen når man ser på forskning på måltidsforskjell er at forskjellene er så små at i praksis velger man den måten man selv trives best med. Men du kan prøve med mer fett og mindre karbs i de første måltidene og se om blodsukkeret holder seg jevnere så trenger du kanskje ikke mellommåltidene. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19935-n%C3%A5-er-tiden-inne/#findComment-735649 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddis Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Hva er den beste måten å slanke muskulator i beina, men samtidig beholde fasongen? Maraton Vil tro at når fettprosenten går nedover så vil du ikke ønske bort noe mer muskelmasse. Man kan da ikke få for mye muskelmasse i beina? For å beholde fasongen så trener du styrke, da blir beina strammere, men slankere når du samtidig reduserer fettprosenten. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19935-n%C3%A5-er-tiden-inne/#findComment-735652 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Latingen Skrevet 13. april 2013 Forfatter Del Skrevet 13. april 2013 Man kan da ikke få for mye muskelmasse i beina? Vel det spørs hva folk mener med store bein da. Mitt lår er 68 cm og legg 45 cm og aner ikke hva fettprosent er men minimalt på bena. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19935-n%C3%A5-er-tiden-inne/#findComment-735960 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddis Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Vel det spørs hva folk mener med store bein da. Mitt lår er 68 cm og legg 45 cm og aner ikke hva fettprosent er men minimalt på bena. Minimalt med fettprosent på beina og 68 cm så skal du ha veldig god definisjon på låra. Tror nok du vil miste litt fett på lårene også når du går ned i fett. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19935-n%C3%A5-er-tiden-inne/#findComment-735985 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.