Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 20 år som har kommet godt i gang med en ny livsstil når det kommer til trening. Trener både styrke og kondisjon, og er veldig fornøyd med egen innsats de siste månedene. Starter å se reslutater på kroppen ved at jeg har blitt mye sterkere og bedre kondisjon, så noe riktig må jeg da gjøre :-) og ikke nok med det, jeg har i tillegg blitt glad i å trene. Problemet jeg har er når det kommer til kosthold, her har jeg veldig lite kunnskap og blir helt forvirret av alt det jeg leser. Nå er det kun kostholdet som hindrer meg i og forhåpentligvis se store forandringer på kroppen, og har veldig lyst til å bli mye sunnere. Jeg trenger å få ned fettprosenten.

Jeg trener 4-5 ganger i uken, alt etter dagsform og jobb.

Jobber i barnehage, og er generelt ganske aktiv igjennom dagen.

Prøvde å skrive inn det jeg spiser iløpet av en dag på diett.no, og viser ca 1500 kalorier pr dag.

Spiser brød til frokost, lunsj og kveldsmat, og vanlig norsk husmannskost til middag. Har sjeldent mellommåltider, og spiser nok alt for mye når jeg først spiser.

Jeg har ingen kunnskap hva og hvor mye jeg burde få i meg. Det er her jeg trenger hjelp fra dere. Hvis jeg skal klare å gjennomføre kostholdsendringene, trenger det å være enklest mulig. Det kan ikke være noe avansert, og noe som er enkelt å gjennomføre. Skulle gjerne visst hva jeg burde spise, og hva jeg burde holde meg unna. For nok en gang - jeg kan alt, alt for lite.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19702-hjelp-til-et-enkelt-kosthold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier at du blir forvirret av alt du leser, det skjønner jeg godt :) Man kan ikke finne et fasitsvar på hva som er riktig kosthold. For noen funker lavkarbo toppers, for andre ikke.. Det viktigste å tenke på (om du skal ned i vekt) er at du må ligge i underskudd, det er ikke så farlig om kaloriene kommer fra fett, proteiner eller karbs så lenge du ligger i underskudd, men en nogenlunde balanse er selvsagt best :) Også viktig å få i seg mineraler og vitaminer.

Vet ikke hvor høy du er og hvor mye du veier, men mine beste kostholdsråd som jeg er sikker på at passer for de fleste er:

- Drikk mye vann

- Spis grønt, f.eks. et eple til frokosten, salat under pålegget på brødskiva, gulrot- og sellerisnacks, wokede grønnsaker til middagen.

- Spis grovt. Velg langsomme karbohydrater som f.eks grovt brød, fullkornpasta og ris.

- Spis proteiner til hvert måltid fordi det gir deg en god metthetsfølelse. Jeg er glad i kylling, tunfisk, laks, cottage cheese, kesam og skyr

- Spis sunt fett. Det får du fra nøtter (obs! kaloririke), avokado, kokos og olivenolje.

- UNNGÅ FERDIGMAT. Lag maten din fra bunnen av. Ferdigmat inneholder ofte mye salt + at du vet ikke helt hva du får. Når du lager mat fra bunnen av har du kontrollen og du vet akkurat hva du får i deg :)

Uten å vite noe om din høyde og vekt, kan jeg si at 1500 kcal er aaaaaaltfor lite for det aktivitetsnivået du har der. Dette med å forandre livsstilen eller ha endringer i kosten, trenger ikke være så innviklet likevel :)

1.5-2 g proteiner pr kg kroppsvekt, og 1-1.2 g fett pr kr kroppsvekt og fyll på resten med carbs bør være et greit utgangspunkt. Men det kommer selvfølgelig an på din høyde og vekt? Ellers kan det se ut som at du spiser veldig mye karbohydrater, og det som bygger muskler og former kroppen er proteiner :)

Abs are made in the kitchen, not the gym, har du nok hørt før.

For å gå ned i fett% er det et underskudd av kalorier som gjelder. Men det er viktig å understreke at det ikke er noe vits å skulle få fram packen og markerte muskler hvis man ikke allerede har noen muskler å vise til under spekket ;)

Ellers burde du ta en titt og lese HELE artikkelen Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen , det står noen avsnitt om trening og kosthold litt lenger ned på siden :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...