Brita Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Kjapp intro av meg og mål først: Jeg er en kvinne på 33, 172 cm høy og akkurat nå 95 kilo. Jeg har 'alltid' vært overvektig; det minste jeg har veid er vel omtrent 82-83 kilo, for ca 7-8 år siden. Da var jeg til gjengjeld rimelig fornøyd med egen kropp, og ble fortalt at jeg så ut som jeg veide et sted mellom 70 og 75 kilo. Frem til jeg var 20 spilte jeg håndball, etter det har det stort sett gått i diverse treningssentre. Det viktigste målet for meg er å få ned fettprosenten. Når jeg begynte å fokusere på trening og å spise riktig igjen i januar veide jeg 105 kilo og hadde en fettprosent på 53%, i februar var jeg nede i 100 kilo og en fettprosent på 46 og nå ligger jeg altså rundt 95 kilo. Har ikke målt fettprosenten siden februar, men regner med at den ligger et sted mellom 35 og 40. Får jeg fettprosenten ned under ca 30 er det bra, under 25 og jeg er omtrent ekstatisk . Et annet viktig mål er å bli sterkere - og gjerne få mer muskelmasse. Er de to tingene det samme? Jeg blir forvirret av en del av artikelene og trådene her inne. Jeg har relativt mye muskler i beina, og en del i rygg, men er latterlig svak i armer, skuldre og core. Jeg tok en sånn Inbody-test i februar, og den sa at samlet skeletal muscle mass da var 29.3 kilo. Forhåpentligvis er det noe høyere nå - jeg har ihvertfall blitt betydelig sterkere, spesielt i armer og core. Mål nummer tre er å få bedre kondisjon. Jeg kan ikke løpe for øyeblikket (plantarfascit), men har et mål om å etterhvert kunne løpe 3 km på under 15 minutter. Sist jeg kunne løpe (i januar) brukte jeg ca 25 minutter, men da var jeg også i rævva form. Så om trening: Jeg trener stort sett 5-6 dager i uka. 3 dager styrke, de andre dagene kondisjon. De dagene jeg trener styrke varmer jeg opp med ca 20 minutter på ellipsemaskin med puls et sted mellom 60 og 80% av max. Bruker primært frivekter og løfter 5X5 på knebøy, markløft, benkpress, roing, triceps press og en modifisert utgave av chinups en PT viste meg. De dagene jeg har god tid hopper jeg på ellipsemaskinga igjen for en ny runde på 20-30 minutter før jeg avslutter med 3Xplanke og uttøying. Har jeg ikke god tid dropper jeg den siste runden på ellipsemaskina. De dagene jeg ikke trener styrke blir det gjerne til at jeg står 20-30 minutter på ellipsemaskina og så svømmer i ca 30 minutter. Eventuelt en lengre økt på ellipsemaskina/i svømmehallen. kamilligram 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19673-trener-jeg-for-mye-trener-jeg-feil/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
kamilligram Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Først og fremst, kudos for innsatsen så langt. Tommel opp i lange baner! Hvis jeg forstår deg rett nå så varmer du opp i 20 minutter, for så å trene styrke og deretter en halvtime til på ellipsemaskina om du har tid? I så fall bør du passe på å få i deg næring underveis. Skal gi deg samme rådet som jeg selv har fått. Hvis du selv er komfortabel med hvor mye du trener så er det nok innenfor. Det viktigste man kan gjøre i forhold til mengde er å lytte til kroppen. Den er ganske smart og sier ofte ifra hvis det blir for mye. Jeg er for novise selv å regne, men føler dette er en unversal regel uansett hva man gjør. Ønsker deg lykke til videre! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19673-trener-jeg-for-mye-trener-jeg-feil/#findComment-727980 Del på andre sider Flere delingsvalg…
IngvildK Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Godt jobbet Jeg har bare trent seriøst 1 år, så er nybegynner selv. For min egen del kjenner jeg godt på kroppen hvis det blir for mye trening. Umotivert, mindre energi, yter dårligere på trening og nedsatt immunforsvar. Så lenge du og kroppen din trives med det, er det ingenting i veien for å trene 5-6 ganger i uken tenker jeg! Men jeg tror ikke du får best utbytte av styrkeøktene dine ved å kjøre elipsemaskin både før og etter styrkeøkta. Jeg ville heller fokusert på å gi 100% på selve styrkeøkten, og bruke energien din der. Vil du kjøre kardio på styrkedagene, ville jeg gjort det etter styrkeøkten i såfall. For min del har jeg fått lavere fettprosent og blitt sterkere/økt muskelmasse, ved hjelp av et sunt kosthold der jeg har ligget i underskudd og tung styrketrening. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19673-trener-jeg-for-mye-trener-jeg-feil/#findComment-728023 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SlayerDad Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 tommelopp ja, veldig bra jobba! virker som du har et godt program og god driv. stå på! som sagt, er du komfortabel med dette, tror jeg du ikke er i overkant. pass på å få i deg skikkelig med næring. kostholdet er tross alt det viktigste. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19673-trener-jeg-for-mye-trener-jeg-feil/#findComment-728068 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.