Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

hadde en flott tur på snowboard tidligere i år, cirka 1.5 måneder siden, den ndte ikke like flott med et hard fall på IS der jeg tok meg for med håndleddene, det gikk spesiellt hardt utover på venstre hånda...

Siden det ikke hovnet opp, eller ble blått tenkte jeg at det bare var forslått/forstuet , ikke knekt.

Men før helgen så ble jeg litt lei av at det fortsatt ikke lot meg gjøre noen pressøvelse(kraft som presser ned i håndleddet), og siden verdens cupen i egenvekting nærmer seg til sommeren tenkte jeg å gunne på for å komme i en grei konkurrerende form, derfor tok jeg turen til legen, ble sendt til røntgen og

der fikk jeg beskjeden jeg ikke ville få..

det ble konstatert brudd i skafoid/båtbenet i håndleddet, rehabliteringstid med gips 8-12 uker, BUMMER

så alt av løfte øvelser faller egentlig bort, så jeg blir nok å finne i treningsmaskinene til underkroppen fremover...

så lurer på om det er noen tips til hvordan miste minst mulig muskelmasse gjennom rehab tida mi ?

enten det er noen teknikker/kosttilskudd/diett tips mottas alt med takk, men vil helst ikke bulke noe før sommeren da planen er å holde en relativt lav fett% gående.

(gipsen går fom. tommel til 3/4 opp underarma..)

hang_leg_raise_01.jpg har et par med slike "slynger" som jeg tenkte jeg kan trene med i cable stativet med ned underarma med forhåpentligvis lite press i håndleddet

• 4 uker senere...

Fortsetter under...

Hei, er en stund siden du la ut spørsmålet, men skal svare nå om det skulle være til hjelp.

Jeg knekte akkurat samme bein som deg, i en håndballkamp, og trodde heller ikke noe var knekt så spilte videre. Det var nok ikke lurt og slapp akkurat unna opperasjon. Regner med du også gjorde det. Jeg fikk akkurat av gipsen denne uka og har begynt opptrening. I perioden med brukket håndledd er det veldig viktig at du er forsiktig. Du burde ikke engang jogge helt til beinene har møttes igjen, dvs 1-2mnd. Du kan derimot trene ben, mage og noe rygg. Bare pass på å ikke få noen belastning på håndleddet. Jeg kjørte bla knebøy hvor jeg holdt stangen med albuene, og hendene rett opp, som fungerte fint. Ellers vil jeg anbefale rygghev, og liggende svømmetak(mage ned og fokuser på å stramme ryggmusklene på taket). Vil også anbefale å ligge på mage med beina ned og armene strak ut, og at du løfter dem så høyt som mulig, statisk trening altså. Så kan du etter en 10-15s går over til at armene er 90 grader, og så helt bak. Da vil du aktivere ryggmusklene og skulderen. Jeg beholdt iallefall på denne måten rygg og skuldre ganske bra. Ellers sier det seg selv at et godt kosthold er viktig, nok protein, og gikk på kreatin selv som vistnok skal hjelpe med å beholde muskelmasse. Vet selv at det er sinnsykt frustrerende å ikke kunne trene mye, men har selv erfart at du ikke blir så sykt mye mindre som en skulle tro. Og bruker du hånden slik at bruddet ikke gror(ikke bær handleposer engang) så risikerer du at du får et håndledd som ikke fungerer restn av livet.

Når du får av gips er det viktig å bevege og bruke hånden mye til lette ting. Selv fikk jeg beskjed som mange ofte får at hånden var sterkere nå, så at jeg bare kunne trene som normalt. Dette må du absolutt ikke gjøre uansett hva legen skulle si. Snakket med en som er spesialist på slike brudd og fikk beskjed om å vente 2mnd før jeg kunne starte og trene. Trener du og brekker opp igjen, vil du med stor sannsynlighet aldri bli bra igjen. Jeg har kjøpt "wrist wraps" og "lifting straps" som jeg vet fungerer veldig bra, og tenker å bruke etterhvert, men forsiktig i starten.

Håper dette har hjulpet, og er bare å spørre om du lurer på noe mere, evt noe som er uklart.

Og bare så det er sagt så elsker jeg styrketrening, og har vært svært hardt med så lang tid uten skikkelig trening, men tro meg det er verdt det :)

Jeg dro opp 100kg i mark 1mnd etter gipsen gikk av etter håndleddsbrudd. Alt handler om hvor sårbart bruddområdet er, hvor flink du er på opptrening, tøying og ikke minst hvile. Draøvelser går forøvrig lettere enn pressøvelser.

God morgen, Frank Varvik - jeg brakk høyre håndledd da jeg løp en 100 meter på Stovner i Oslo. Forsøkte åslenge meg fram slik som Usain Bolt gjør på bildet nedenfor, men endte opp med å tryne over målstreken. Vant løpet, brakk håndleddet. Uansett; jeg trodde som deg det ikke var brukket, og først fire måneder seinere ble det konstatert. Hadde da i mellomtida kjørt bl.a. benkpress med brukket håndledd. Hadde stivet det opp med en skinne, noe som fungerte... Vel, egentlig heller dårlig. Alle løft over 100kg var ganske så ubehagelige, men jeg klarte å holde muskelmasse in takt... :huh:

Usain-Bolt-of-Jamaica-finished-first-in-the-mens-100-meter-final-on-Sunday..jpg

Vet ikke hvilket brudd dere ovenfor hadde, men er veldig stor forskjell på å brekke båtbeinet og noen av de andre. De andre beinene gror så å si uansett, det er ikke tilfelle med båtbeinet. Men kan ikke forstå at du Gundersen trente så lenge før du fant ut at den var brukket :p

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...