Gå til innhold

Få eller mange økter?


Gjest

Anbefalte innlegg

Har for tiden et treningsprogram hvor jeg har styrke på mandag, onsdag og fredag, og intervall/Insanity (treningsprogram hvor styrke og intervall er blandet) på tirsdag og torsdag.

Men vil det - med mål om å gå ned i vekt og å stramme opp kroppen - ha færre og mer effektive øvelser? Eventuelt hvilke og hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv deg fram. Fem dager på rad kan fort bli for mye men d kommer veldig ann på totalbelastningen av livet ellers..

I styrkelktene bør du prioritere baseøvelser som knebøy, markløft, benkpress osv framfor isolasjonsøvelser/øvelser som hovedsakelignkun belaster en muskelgruppe (type bicepcurl o.l)

Så tre solide styrkeøkter er ey greit mål. Og all aktivitet utenom d ka du se på som en bonus;) ikke undervurder verdien av hverdagsaktivitet heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Har for tiden et treningsprogram hvor jeg har styrke på mandag, onsdag og fredag, og intervall/Insanity (treningsprogram hvor styrke og intervall er blandet) på tirsdag og torsdag.

Men vil det - med mål om å gå ned i vekt og å stramme opp kroppen - ha færre og mer effektive øvelser? Eventuelt hvilke og hvordan?

Spørs jo helt hvordan du spiser dette.. Faller vel mer eller mindre utelukkende på det faktisk :)

De fleste har det mer enn bra nok med 3-4styrketreninger i uken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på - det er bedre å ha skikkelig trøkk i 3 økter og gjøre de ordentlig, enn å ha 5 økter som man bare soser gjennom - if you get my point ;)

Jeg vil nå si jeg klarer å pushe meg selv greit i de fleste av øktene - har jo selvfølgelig noen svake dager innimellom - men tenkte mer på om det f.eks er forsket på og funnet ut at tre harde og intensive dager gir bedre utslag enn fem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv deg fram. Fem dager på rad kan fort bli for mye men d kommer veldig ann på totalbelastningen av livet ellers..

I styrkelktene bør du prioritere baseøvelser som knebøy, markløft, benkpress osv framfor isolasjonsøvelser/øvelser som hovedsakelignkun belaster en muskelgruppe (type bicepcurl o.l)

Så tre solide styrkeøkter er ey greit mål. Og all aktivitet utenom d ka du se på som en bonus;) ikke undervurder verdien av hverdagsaktivitet heller

Har for tiden et treningsprogram på ca. 16 øvelser, hvorav mange av dem er mer isolasjonsøvelser (row, lateral raise, skulderpress o.l.). Føler at fem-seks baseøvelser blir ... lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jester

Post heller treningsprogrammet ditt i sin helhet.

Videre vil jeg si at det finnes ikke noe fasit eller bedre enn svar på dette. Alt avhenger først og fremst hva som er gjennomførbart for deg og din hverdag/livssituasjon. 3 treninger du drar på er bedre en 5 du ikke rekker.

Utover det så handler det om menge og intensitet, du kan fint gjøre 5 økter etterhverandre om du avpasser belastningen og tar høyde for det, eller du kan gi litt mer spiker 3 økter. Videre kan du også gi full gass på 5 om du planlegger hvilke øvelser hver gang så du har litt tid å hente deg inn på, eller faktisk trene det samme hver dag, men på lettere belastning.

Her anbefaler jeg at du ser på først og fremst hva som passer din uke, så legger du opp treninga rundt ditt liv, og ikke ditt liv rundt treninga. Man må skille på å være "Hobbymosjonist" og være "utøver". Samt hva ens målsettning er. Ofte er opp/ned i vekt styrt av gaffelen i mye større grad en hvilke øvelser en velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har for tiden et treningsprogram på ca. 16 øvelser, hvorav mange av dem er mer isolasjonsøvelser (row, lateral raise, skulderpress o.l.). Føler at fem-seks baseøvelser blir ... lite?

altså 16 eller 6 øvelser er ikke det som avgjør framgangen.

jeg prioriterer selv baseøvelser/tunge øvelser som involverer flere muskelgrupper først, og har hovedfokuset på disse. Pleier da å velge ca 3-4 TUNGE hovedøvelser. dersom jeg har tid, energi og lyst til mer juling etter disse så har jeg alltid noen ekstra øvelser på planen - enten noen runder med dobbelsett, litt kettlebells, eller isolasjonsøvelser.

På hvoedøvelsene kan en med fordel (dersom en harteknikken på plass) kjøre tungt, færre reps, flere serier, lengre pauser. Om du ikke før kjørt deg etter 5-6 tunge sett markløft, bøy, benk, og press... ja da kjører du ikke hardt nok ;)

Poenget er; kvalitet framfor kvantitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...