Gå til innhold

Trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 27 år, er 168 høy og veier 97 kilo. Jeg har et ønske om og veie 68 kilo, men har vel kanskje skjønt at det kanskje ikke går, så jeg blir fornøyd med 75...

Jeg har ingen allergier eller sykdommer.

Jeg har begynt og trene på et treningsenter og har planer om og trene 4-6 dager i uka..

Jeg trenger hjelp til planlegging og sammensettning.. Jeg har prøvd et par ganger, men får det bare ikke til..

Håper på hjelp sånn at jeg kan nå målene mine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan fint nå 68 kilo om du går inn for det! :)

Dropp vekta, finn frem ett målebånd og mål fremgangen. Vekta påvirkes av mange faktorer, og du kan fort "legge på deg" noen kilo over natta. På denne måten slipper du å miste motivasjonen om vekta plutselig viser litt mer en veiing.

Husk å ikke begynn for hardt med treningen din. Bedre å begynne med færre dager i uken, så heller øke når du kommer inn i det. Ikke noe gøy å skulle slite seg ut en periode, for så å gi opp da du blir sliten/mister motivasjonen. Har du mulighet for å få hjelp av en PT?

Viktigste når du begynner å trene nå er å finne en treningsform du trives med, også dette for å holde motivasjonen oppe.

http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/ - les igjennom denne artikkelen. Der får du masse nyttig info og tips. Det er også et program der for styrke som nok kan være greit å begynne med i begynnelsen. Tren tung styrke ca 3 ganger i uken, og legg inn noen økter kondisjon.

Gå gjerne når du skal noen steder, gå av buss en stopp for tidlig og ta trapper. Små tign som gjør at du uten å tenke over det får inn mer aktivitet i hverdagen.

En stor del av det å gå ned i vekt skjer i kostholdet. Du kan trene og trene uten resultater om kostholdet er ille. Hvordan ser en vanlig dag ut for deg nå med tanke på mat?

Begynn med å droppe ting som brus, juice, godteri og gå over til fullkornsvarrianter. Mange små grep en kan gjøre som hjelper en mer enn en aner. (Ikke vær for streng, alle har godt av å unne seg en is/sjokolade i blant).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser 5 ganger til dagen. Begynner dagen med 2 knekkebrød med ost og cottege cheese på. Så spiser jeg lunsj og her varrierer det veldig. Alt i fra knekkebrød, til en salat med fisk eller kylling til.. Til mellom måltid så pleier jeg og spise en frukt og en yoghurt. Middag så er det kjøtt og grønnsaker eller sakat og bitte litt pasta/ris eller poteter.. Kveldsmaten er som regel et knekkebrød og frukt..

Jeg har vudert psmf i en periode. Men er ikke helt sikker på hva man kan spise på denne..

Jeg har planer om og trene skuldre+bein+mage en dag, bryst+legger+triceps+mage en annen dag, rygg+biceps+korsrygg+mage en annen dag..

Jeg skal varme opp på elipsemaskin eller tredemølle eller sykkel. De har også spinningstimer, ketbellstimer og zumbatimer.

Jeg har planer om å hive meg på en av di i uka evt alle sammen. Jeg er helt i 100 til og få endra min livsstil og bli slankere. Jeg vil leve på treningssenteret om jeg må.

Men jeg føler at jeg trenger en slags hjelp til plamlegging til og få alt til..

Håper på hjelp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville anbefalt en livsstilsendring du kan leve med over tid fremfor PSMF. Et underskudd i kcal er det som fungerer. Logg maten din på f.eks. Ernæring og treningsdagbok | MyLog noen dager, så får du et lite innblikk i næringsinnholdet i det du spiser, så justerer du deretter.

For deg som er ny på styrketrening (?) vil jeg anbefale et fullkroppsprogram til å begynne med. Dette gjør at du lette blir komfortabel og får inn riktig teknikk på øvelsene. Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen Les den artikkelen for gode tips til hvordan du kommer i gang. Store øvelser som belaster flere muskelgrupper er tingen.

F.eks. ser du har tenkt på å trene mage på alle dagene. Dette er en muskelgruppe du lett får trent ved å gjennomføre store baseøvelser, og du trenger derfor ikke å trene denne noe ekstra hver gang du trener styrke.

Som oppvarming før styrkeøkt velg heller å tren de øvelsene du skal trene med lettere vekter noen sett først. Se for deg 20 min på sykkel for deretter å trene bein, du har allerede mistet noe av energien i beinene, og får ikke de resultatene du kunne ha fått.

Ikke overtren, fører ikke noe godt med seg. Ha fokus på å forandre kostholdet, så trapp eventuelt opp treningen senere. En times trening 3-5 ganger i uken er mer enn nok, og sammen med et godt kosthold kommer resultatene fort. Ta det fra noen som selv har mistet ca 40 kilo.

Kan skrive litt mer detaljert etterpå om du lurer på noe eller om noe er uklart, litt hastverk atm. Les også gjerne gjennom andre tråder og artikler her på forumet, mye godt som har kommet frem der.

ps: dropp vekta, kjøp målebånd og mål. Vekta varierer stadig av hver minste bagatell. Kjedelig å miste motivasjon pga varieringer på vekta. Målebånd er mer til å stole på, og sier enda mer om fremgang.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen her. En dag for 7 uker siden gikk jeg på vekta og var så tung som jeg aldri før har vært. Hev meg rundt og googlet og lette etter artikler og forum, og kom til slutt over denne sida. So far so good for deg også. Mye bra info i artiklene her og på forumet, søk informasjon - det er makt. Begynte i starten hardt som du har skissert her med masse kardio og styrketrening. Fant fort ut at jeg ble fort veldig sliten og fikk vanvittig lite overskudd til skole og jobb av all kardioen, så den kuttet jeg så og si ut fort. Husk at du skal fungere i en hverdag også. Du kan egentlig se på kardio som investert tid til å spise mere mat. Dropper du det så spiser du bare mindre kaloritett. Mett blir du på diett, gjør du ikke det spiser du bare loff med nugatti. Jeg teller kalorier. Har god hjelp i en app på telefonen hvor jeg logger maten min. Det krever litt jobb i starten med veiing av mat, og omstendelig matlaging til du finner ut ca hvor mye forskjellig mat veier og inneholder. Spis mat du liker. Ikke tving deg til å spise f. eks. cottage cheese om du synes dette er pyton.

Satt meg som mål at jeg skulle gå ned en kg i uka til frem til juni. Begynte på 98kg og er nå nede i 89 og er godt fornøyd så langt. Har ikke noe spesielt diett. Men inntar mellom 1600-2000kcal om dagen alt ettersom aktivitetsnivå. Du kommer fort inn i hvilken mat som er ja og hvilken som er nei. Spiser ca 40% protein for å minimere muskeltap og resten jevnt fordelt mellom fett og karbohydrater. Trener tung styrke tre ganger i uka. Mange jeg har snakket med har ikke anelse om hvor mye de spiser i kcal, de bare følger en bestemt ferdigoppsatt matplan fra ett eller annet magasin slavisk. Vil du gjøre dette resten av livet? Tror nøkkelen ligger i å bli bevisst på hva man faktisk putter i hullet når man ønsker å forbli slank. Jeg er 24 år, har tidligere arbeidet i forsvaret og studert friluftsliv på høyskole noe som har gitt meg mye gratis bevegelse og "spillerom" til å spise en god del usunne ting. Har aldri vært spesielt tynn, men er nå nede der jeg har vært stort sett siden 16års-alderen. Ikke kjempefeit, men absolutt med ekstra kilo. Så nå tenker jeg å fortsette til jeg er nedpå rundt 80 og se derifra. Jeg er mann så jeg har muligens litt enklere vilkår enn deg med mere muskler, men prinsippene er stort sett like.

Det er bra du har bestemt deg, det aller viktigste sitter i hodet. Du må virkelig ville det selv og det virker det som du gjør. Nå er det bare jobben som må gjøres. Sett deg ikke for ambisiøse mål. Så lenge du får resultater gjør du noe riktig. Og det er lov å kose seg litt. Men bare litt. Og ikke 3 dager hver helg. Og slike spisedager som man kan lese om er ikke "guilt-free-pass" til fråtsing i pizza, sjokkis og snop. Jeg for min del dropper det, men det har hendt at jeg på f. eks dagen derpå hvor jeg har dårlig appetitt, har spist en omelett til lunsj og så en hel frossenpizza på kvelden med verdens beste samvittighet når det passa inn i budsjettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...