Gå til innhold

Sterk, frisk og slank med LCHF - Kommentarer til artikkel


Terskeltrening

Anbefalte innlegg

Det har dukket opp en ny artikkel som jeg ønsker å kommentere Sterk, frisk og slank med LCHF - Fitnessbloggen. For øvrig syns jeg innledningen på artikkelen bør endres: "Er du feit og vil ned i vekt kan LCHF være en løsning på problemet. "

Innledning: Jeg er ingen ernæringsekspert, og har ingen utdannelse innen kroppen vår. Noen rasjonelle slutninger kan jeg likevel komme med. Denne gjennomgangen inneholder ingen teori som fører til konklusjonen, og heller ingen referanser, noe som ville gitt meg en ekstremt dårlig karakter :D men den er basert på hva jeg har lest og tanker jeg har rundt kosthold.

Den største grunnen til at jeg tar opp dette temaet er for å gjøre andre oppmerksomme på at man bør tenke rasjonelt gjennom hvorfor man dropper ulike type matvarer, samt ha en sunn diskusjon. Selv om flere personer er levende bevis på at bruk av LCHF fører til vektnedgang lurer jeg på hvilket grunnlag de kan mene at alle som ikke følger LCHF har feil kosthold.

Problemstillingen: Er det kostholdet i seg selv som er feil eller er det mengden mat som konsumeres + aktivitetsnivået som gjør en feit?

Hypotesen: Mengde kaloriinntak har stor betydning for kroppsvekten.

Bakgrunnen for hypotesen er at feite personer har for stort inntak av kalorier i forhold til aktivitetsnivå.

Hypotese: LCHF gjør at man i større grad enn tidligere er oppmerksom på mengde mat man inntar i løpet av en dag.

Man kan dermed lure på om det er LCHF som gjør at man går ned i vekt, eller om det er antall kalorier som reduseres.

Hypotese: Aktivitetsnivået gjør at man kan spise mer mat.

Basert på at økt aktivitetsnivå fører til at man bruker mer næring. Ref. tour de france syklistene.

Kontrollvariabler: Uendelig mange.

Eks. Fører fokus på kosthold til at man også endrer aktivitetsnivået? Forskning på menneskekroppen må jo ha ekstremt mange variabler som må utelukkes før man får støtte for det man faktisk ønsker å finne ut, nemlig om LCHF virker. Dette betyr at man må utføre ekstremt mange undersøkelser over lang tid før man faktisk kan komme til en konklusjon som utelukker alt annet. Hva er den største grunnen til at man går ned i vekt? Jeg stiller meg undrende til at noen ut fra egen erfaring ekskluderer flere matvaregrupper som de ikke kan bevise at er årsaken til fedmen.

Konklusjon: For meg virker det som at et kosthold faktisk er sunt dersom man spiser alt som ikke er fabrikerte varer (disse inneholder for mye sukker og salt, dette inkluderer suppeposer, sauser, mm.) og det er støtte for at for mye sukker og salt ikke er bra. Et sunt kosthold inkluderer matvarer som korn, grønnsaker, ris, kjøtt, frukt, bær, pasta.

Blir du feit spiser du for mye, eller du har intolleranser som gjør at du bør kutte ut noen produkter. Men det at en person ikke tåler maten betyr ikke at man på generelt grunnlag kan si at ingen bør spise det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...