Gå til innhold

Raskt opp i knebøy, treigere opp i benk? Langbein vs "barrel".


noldus

Anbefalte innlegg

Leste med interesse det leangains.com Martin Berkham sa i en sidekommentar om hvordan mennesker har forskjellig kroppsfasong og derfor er flinkere i forskjellige øvelser. Han nevnte en inndeling i at høye og lange lemmer gjør det bra i "dragende" bevegelser, mens typisk benkefolk gjerne er stuttere bygd og derfor er flinkere på å "dytte ut".

De siste 40 dagene har jeg trent average 3~ ganger i uka.. Toppsettet mitt på knebøy her om dagen var på 40 kilo tyngre enn det jeg løftet omking 5 februar. Er klar over at lårene er kroppens største muskler osv og at bryst vanligvis går treigere, men trodde ikke at jeg fks knapt skulle gå opp "kun" 10 kilo i benk over 40 dager. Ellers har jeg "doblet" pullups, fra pysete 2x5 KV til 4x5 KV på samme periode.

Er progresjonen her bra? Viktig å melde at jeg først nylig har begynt å trene med relativt det som anses for å være gode rutiner i "dagens" styrkeøvning, etter det jeg har lest. Type nok prottis, nok hvile, baseøvelser og slutte å tulle med isolasjonsøvelser, minus 1 dag her og der når jeg vil ha litt variasjon og jobbe med de tynne underarmene mine og få med meg litt legg.

Har fått inntrykket av at det kan være smart å fokusere på baseøvelser som kroppen en har "egner" seg for for best progresjon.

Er det noe vits å tenke på dette i det hele tatt og er jeg bare utålmodig? Syns det er demotiverende at jeg har så god oppgang på knebøy men ikke på de andre øvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei det er jeg er usikker på. Er ikke her for å skryte eller være *frivillig* haha ignorant i forhold til progresjon. Jeg er nybegynner og løfter langt mindre enn det de andre jeg ser på sentret gjør og sammenligner meg selv med mine egne mål.

Med 5x5 programmet jeg trener så prøver jeg å legge på 2.5 kg i toppsettet hver gang jeg trener. Det går stort sett fint, men er målene mine veldig ambasiøse?

Til 20 juni fra i dag (ca 90 dager) så hadde jeg tenkt å klare toppsett på:

Fra 100 kg til 130 i knebøy

Fra 45 til 65 i skulderpress

Fra 75 til 95 til i benkpress

Fra 4x5 pullups med nøytralt grep til 8x5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det e ikke umulig, men trolig må du nok være blant de mer gavede med tanke på talent innen styrkesport for å greie det. Jo mer du e villig til å gå opp i kroppsvekt, jo større er sjansen for at du klarer målene. I tillegg bør du spise greit og sove bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...