Gå til innhold

Baseøvelser og isolasjon


Alakazam

Anbefalte innlegg

Hei der folkens.

Dette var noe som slo meg i går og jeg lurer på om dere som har greie på dette kan gi meg en enkel forklaring.

Jeg er en typisk langbein/langarma person som har alltid kjørt benkpress i skulderbredde og aldri greid mer enn 35Kg i et arbeidsett. Alltid var det triceps som svikta. Her om dagen prøvde jeg et skikkelig breit grep og kjente det tok mye mer i brøstet og jeg greide 40Kg lett som bare det.

Det fikk meg til å undre, siden jeg aldri har sett resultater på brøstet kanskje jeg ikke har gitt det nok motstand pga min svake triceps og hvis jeg fortsetter til triceps styrke er propsjonal med brystets styrke vil det ta veldig lang tid før jeg begynner å trene bryst ordentlig.

Så lønner det seg å sile ut det svakeste leddet i en baseøvelse hvis det hindrer resten av muskelene i å bli ordentlig trent og heller isolere det svakeste ledd senere å trene det sakte men sikkert opp ved siden av.

Jeg lurer også på om jeg skal begynne med halvbøy som tillegg til helbøy når jeg knebøyer.

Jeg merker yttersiden av knerna og forann på låra har blitt bedre, men den største muskel bak på låret er ikke mye større enn den var når jeg begynte å trene.

I helbøy tar jeg 60 maks i arbeidssett. Jeg tror jeg kan ta en god del mer hvis jeg begynner med halvbøy i tillegg.

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første er knebøy mye "bedre" for fremsiden av lårene enn baksiden, om du vil bygge der er det bedre å inkludere plenty med markløft.

Ved å kutte ned på avstanden du flytter vektene, vil du riktignok klare å løfte mer vekter,men du vil ikke bruke alle tilgjengelige muskler på en helt optimal måte, og over lengre tid vil det kunne oppstå muskulære ubalanser.

Er du ute etter å flytte størst mulig vekter for enhver pris, eller å bygge en sunn og frisk kropp på best mulig måte?

Om svaret er det siste,vil jeg anbefale at du holder deg unna kvartbøy:)

Hvis du vil ha mer resultater på kassa, vil muligens et tips være å øke inntaket ,øke grepsbredden, og øke treningsfrekvensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja målet er det siste.

Men hva hvis man kjører halvbøy som et supplement til helbøy? Er det da fare for uproposjonalitet og om det, så er det vell noe som jevner seg ut over tid da den mer trente muskelen vokser saktere etterhvert når "noobgainsa" er over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja målet er det siste.

Men hva hvis man kjører halvbøy som et supplement til helbøy? Er det da fare for uproposjonalitet og om det, så er det vell noe som jevner seg ut over tid da den mer trente muskelen vokser saktere etterhvert når "noobgainsa" er over?

Men hvorfor isåfall ikke bare kjøre helbøy hele tiden? da får jo hele puddingen like mye belastning,og da blir du jo faktisk konsekvent flinkere på helbøy,istedenfor å bli litt flinkere i kvartbøy og litt i helbøy?

Du blir jo ikke flinkere til å kjøre på motorvei av å øve på å kjøre inn og ut av oppkjørselen.

Om man fremdeles er så heldig at man får noobgains, ville ikke det beste være å investere de mest effektivt? Er jo derfor alle nybegynnerprogrammer involverer heavy mengder med benk bøy og mark,fremfor wrist curls, tåhev og rear glute spreads, tross alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo grunnen til det er at hvis jeg kjører helbøy, så får de musklene når jeg er helt i bunn kjørt seg, men "halvbøymusklene" får jo mye mindre belastning enn det de kunne fått.

Derfor tenkte jeg å slite ut den dype knebøyen først med 60kg og deretter halvbøyen med 80kg, men ser poenget ditt og derfor gjør jeg det ikke allikevell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Det finnes bare bøy og ikke bøy, og du bør ta knebøy. Om du er svak i "en del av bevegelsesbanen" er du svar i knebøy, og det løser seg ved å bøye mer, tyngere, oftere osv :)

Mitt pro-tip, kjør knebøy oftere, legg det til en annen dag også så du får doblet frekvensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...