Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har postet denne tidligere i "rate my workout"-tråden, men har ikke fått noe svar :( Tilbakemelding hadde blitt satt veeeeldig pris på! Har fått satt opp følgende program av PT. Ser det OK ut? Jeg har trent styrke siden september, så teller vel fortsatt som nybegynner :p

Dag 1

6x4 knebøy

3x4 negative pullups

5x(5x)3sek isometrisk pushups

supersett med...

5x8-10 nedtrekk

5x10-12 "face pulls"

Dag 2

5x3 markløft

5x3-5 benkpress med hantler, 45 grader helning på ryggstøtte

3x4-6 roing med hantler

3x8-10 foroverlendt roing, supinert grep

6x4-6 pallof press

Dag 3

3x6-8 "90*90* split squat" (utfall?)

6x5 negativ pullups

supersett med...

6x5 militærpress

4x4-6 face pulls

3x(5x)3sek isometrisk pushups

4x6-8 pallof press

Sliter veldig med rygg/kontakt med ryggmuskulaturen. Men nå for tiden bare går jeg igjennom programmet som normalt og prøver så godt jeg kan å involvere ryggen. Sjekk gjerne også min loggbok om det skulle være interessant. Har ikke logget så mye enda, men man få ihvertfall en idé om hva jeg ligger på i de ulike øvelsene :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/18856-ser-dette-greit-ut-treningsprogram/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig mange fancy øvelser spør du meg :p Hva er målet med treningen din?

Ja jeg synes også det at det er en del "uvanlig" der. Men jeg har null peiling, og bare gjør det PT'en sier jeg :p Ingen konkrete mål egentlig, bare standard; bli sterkere, opprettholde god helse og livsstil etc etc :)

Edit: Jeg tror kanskje han har satt opp disse "fancy" øvelsene fordi jeg er veldig dårlig på rygg! Altså skikkelig lutrygget og har veldig problemer med å få kontakt med muskulaturen. Men jeg er ikke sikker altså!

det ser ut som om øvelsere er tilpasset slik at ryggen brukes lett til moderat og at du dermed kommer deg raskere. I tillegg til slike øvelser har han lagt på de generelle store gruppene, som knebøy, markløft, benkpress osv. Det ser egentlig ikke så galt ut altså!

søk gjerne opp de øvelsene slik at du ser hvordan de gjøres, og hvordan du kan gjøre det uten å måtte belaste feil grupper. Jeg bruker videoer veldig ofte for å luke ut feil jeg selv begår i enkelte sammenhenger.

Jeg tror du skal prøve ut denne planen i 2-4 mnd og se om du føler deg noe bedre? Det virker som en gjennomtenkt treningsplan =)

det ser ut som om øvelsere er tilpasset slik at ryggen brukes lett til moderat og at du dermed kommer deg raskere. I tillegg til slike øvelser har han lagt på de generelle store gruppene, som knebøy, markløft, benkpress osv. Det ser egentlig ikke så galt ut altså!

søk gjerne opp de øvelsene slik at du ser hvordan de gjøres, og hvordan du kan gjøre det uten å måtte belaste feil grupper. Jeg bruker videoer veldig ofte for å luke ut feil jeg selv begår i enkelte sammenhenger.

Jeg tror du skal prøve ut denne planen i 2-4 mnd og se om du føler deg noe bedre? Det virker som en gjennomtenkt treningsplan =)

Tusen takk for gode råd og bra tilbakemelding! Har sett på en del videoer ja, og føler jeg blir litt klokere av det ihvertfall :)

Synes dette så greit ut. Ville nok hatt en beinøvelse på dag 2 også, men markløften tar jo litt på beina også.

Hvis du ikke har trent negative pullups tidliggere bør du starte litt forsiktig, her er det mulig å ta seg så hardt ut at man bruker ukesvis på å restituere seg.

Annonse

Synes dette så greit ut. Ville nok hatt en beinøvelse på dag 2 også, men markløften tar jo litt på beina også.

Hvis du ikke har trent negative pullups tidliggere bør du starte litt forsiktig, her er det mulig å ta seg så hardt ut at man bruker ukesvis på å restituere seg.

Takk for svar! Jeg spurte PT'en om dette med fordelingen over dagene, for jeg har fått med meg at det er vanligst å kjøre splitt. Da sa han at "dette er en splitt mellom ulike dynamiske bevegelser". Aaaner ikke hva han mente med det :p Men han har mastergrad i kinesiology og human performance da, så jeg tenker at han har vel LITT peiling ihvertfall :p Om du vet hva som menes med det vil jeg gjerne vite det! :)

De negative pullupsene er drepen. På dag 1 er det greit med 3x4, men 6x5 på dag 3 fikser jeg rett og slett ikke, så jeg har kjørt 3x5 der istedetfor. Tenker å bare øke gradvis der til jeg klarer 6x5 :)

Kanskje det er vanligst å kjøre split, men både forskning og praktisk erfaringer viser at fullkropp ofte er det som gir best effekt. At det er en dynamisk split tror jeg ikke han mener noe annet med enn at det er litt forskjellige øvelser med forskjellig bevegelsesbane, men som tar de samme musklene.

Spør PT din om hva han synes med å bytte ut en av dagene med negative pullups med pullups i strikk.

Negative pullups er effektivt, men som sagt veldig belastende. Det er ikke så mange som klarer 1 rep med 25 kg ekstra i pullups som ville funnet på å kjøre 6x5 negative reps med 30 kg i beltet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...