Gå til innhold

Gerilja kardio - erfaringer?


Ch3ri3

Anbefalte innlegg

Har nå funnet meg et kardio program på tredemølle.

Her skal man ha 1-4min oppvarming med ca 50% av maks puls også spurte i 20sek og pause i 10sek. Dette skal gjentas 8 ganger og tar ikke mer enn 4-5min!

Lurer på om noen andre følger dette programmet og har noen erfaringer å dele? Positive/negative..

Vil også ha noe ved siden av, da jeg tenker å trene styrke og kardio annenhver dag - trenger mer enn 4min på trening for å gidde :p forslag??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Myten om tabata-intervaller - Fitnessbloggen

For å forbedre kondisjon vil geriljakardio ikke være det beste valget. For et ekstra "push" for å redusere fettprosent (i kombinasjon med styrketrening og kosthold) kan det være ganske fint. Det er ikke noe mer enn en rask og lettvint måte å forbrenne litt flere kalorier i løpet av dagen, og som nevnt i artikkelen over er det hverken mer eller mindre fettforbrennende enn andre former for løping og intervaller. Viktigste er at du løper med høy nok hastighet på dragene.

Målet ditt var nedgang i fettprosent, om jeg ikke husker feil? Da vil du ikke ha noe behov for mer kondisjonstrening. Dersom du ønsker å forbedre kondisjonen derimot, bør du heller velge en kombinasjon mellom langkjøring og lengre intervaller (4x4, f.eks.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da har jeg kanskje misforstått. Jo stemmer det at jeg vil ned i fettprosent, men ønsker jo samtidig å ha bedre kondisjon. Syns også at en 10min treningsøkt er litt lite så må evnt ha noe i tillegg. Kan du utdype 4x4 litt? Trenger det inn med teskje hva jeg skal gjøre for å få det gjort ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå funnet meg et kardio program på tredemølle.

Her skal man ha 1-4min oppvarming med ca 50% av maks puls også spurte i 20sek og pause i 10sek. Dette skal gjentas 8 ganger og tar ikke mer enn 4-5min!

Lurer på om noen andre følger dette programmet og har noen erfaringer å dele? Positive/negative..

Vil også ha noe ved siden av, da jeg tenker å trene styrke og kardio annenhver dag - trenger mer enn 4min på trening for å gidde :p forslag??

jeg bruker ofte denne som en oppvarming før styrke. Den er ganske tøff, men blir fort ferdig. De første gangene kjørte jeg 15 - 15 intervaller istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte på å bruke det som oppvarming før styrke jeg også, men poenget med å ta opp cardio trening var å ha et alternativ til styrketrening så det ikke blir hver dag ;p men så fikk jeg jo vite om denne 4x4, så kan jo ta gerilja cardioen dagene jeg har styrke og 4x4 imellom..? Tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha kjørt intervaller etter styrketreningen, for å få mest mulig utbytte av styrketreningen...som oppvarming til styrketreningen bør du heller kjøre dynamisk oppvarming Dynamisk oppvarming gir bedre treningsøkter - Fitnessbloggen

.

Og ettersom intervalltrening er såpass krevende, så bør du ikke kjøre det mer enn 3 ganger i uka(minst 1 hviledag mellom hver intervalløkt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært litt utenfor trening en lang stund, men etter det jeg husker pleide jeg kjøre 20 -10 intervaller som oppvarming de dagene det ikke var bentrening. En annen intervalltrening jeg syns er knall, er å kjøre på med inclineren på mølla (jeg bruker 13), gå med en vektskive i hver hånd, og gå på ca 5,2 i fart i følgende intervaller 1 minutt - 1 minutt uten vekter og sakte - 2 minutter - 1 minutt uten vekt er og sakte - 3 minutter - 1 minutt "pause" igjen - 4 minutter - 1 minutt "pause" , før du gjør det samme fra 4 minutter og ned til 1 minutt igjen. Tar borti 30 minutter totalt, og bein og rumpe får kjørt seg temmelig bra, pluss puls :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha kjørt intervaller etter styrketreningen, for å få mest mulig utbytte av styrketreningen...som oppvarming til styrketreningen bør du heller kjøre dynamisk oppvarming Dynamisk oppvarming gir bedre treningsøkter - Fitnessbloggen

.

Og ettersom intervalltrening er såpass krevende, så bør du ikke kjøre det mer enn 3 ganger i uka(minst 1 hviledag mellom hver intervalløkt)

Hørtes fornuftig ut. Men om jeg da kjører dynamisk oppvarming før styrketrening, gerilja cardio etter og 4x4 dagene imellom - bra oppsett, eller fortsatt for mye? Hehe sånn går det når man skal få til ALT på engang ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes fornuftig ut. Men om jeg da kjører dynamisk oppvarming før styrketrening, gerilja cardio etter og 4x4 dagene imellom - bra oppsett, eller fortsatt for mye? Hehe sånn går det når man skal få til ALT på engang ;p

Hva med å kjøre annenhver økt geriljacardio og 4x4 da? blir fort mye belastning om du skal gjøre alt på en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...