Gå til innhold

Nummen i det ene beinet - grunn til bekymring?


sunnkropp

Anbefalte innlegg

Tittelen sier vel egentlig det meste:

Jeg er konstant nummen i det venstre beinet mitt, helt fra hofta og ned til selve fotbladet. Plagene har egentlig utartet seg litt forskjellig, og startet med en kranglete muskel i hofteregionen et sted. Har fått behandling for denne, noe som har hjulpet litt. Denne smerten sitter i seteregionen, og forverres ved langvarig sitting, løping (spesielt i motbakke) og de fleste beinøvelser (spesielt hamstringscurl, strake markløft, utfall).

Plagene startet altså som smerter i venstre seteregion, for så å gå mer over til manglende muskelkontakt i venstrebeinet ved styrketrening. Ved øvelser som f.eks. knebøy, får jeg kun kontakt og "pump" i det høyre beinet, mens det venstre virker helt upåvirket. Gjør jeg ett-beinsøvelser, f.eks. bulgarske utfall, ett beins hip thrust osv. får jeg også primært best kontakt med høyre side, mens jeg opplever mer av den ovennevnte smerten i venstre side. Om jeg blir støl i etterkant av trening, er det også kun høyrebeinet dette gjelder.

Nå de siste 2 - 3 ukene har jeg også kjent på en konstant nummenhet/nedsatt følelse i det venstre beinet, i tillegg til disse plagsomme smertene i setet. Sitter jeg lenge, dovner venstrebeinet etter veldig kort tid, og når jeg går, løper eller trener styrke så kjenner jeg generelt mindre i det venstrebeinet.

Har noen opplevd noe lignende? Er dette noe jeg burde oppsøke lege for? Ganske ubehagelig, egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mest sannsynleg noko som plager ischiasnerven din, enten i sete eller rygg eller begge deler.. gå til ein fysio/manuell/kiro for utredning og behandling.

In the meantime; kan du prøve å egenmassere rumpemusklane dine med ein tennisball mens du ligg på rygg på stuegulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Har ingen plager i ryggen, annet enn litt stivhet om jeg sitter lenge (rumpeslitende student :p ). Har drevet med egenmassasje, fått massasje av terapeut samt nåler av fysio i denne rumpa, og det slipper ikke av den grunn :(

Smertene i setet/låret/leggen/foten er dunkende og pulserende, kan på "dårlige" dager også våkne om natta pga. ubehag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å diagnostisere over nett er ikkje heldig, så det skal eg ikkje gjere. Men som hovudregel bør du vere obs om du skulle bli verre/oppleve stadig tiltakande nummenheit i beinet.

Om dette er ein mindre problematisk nerveproblematikk med irritasjon er bløtvevs og eventuell nålebehandling i sete og ryggregion ofte effektivt. Om behandlinga er indikert for deg bør du helst oppleve betring etter nokre behandlingar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja...

Har jo slitt med venstre hofte og lår i over et år, og har prøvd både kiropraktor, fysio, idrettsmassasje og egenmassasje. Plagene har blitt lindret i en liten periode, for så å komme tilbake. Blir ikke bedre av å holde beinet i ro, vil nesten si verre. Det at beinet er numment er nokså nytt, eller det begynner jo fort å bli en liten stund.. 3 - 4 uker, kanskje lengre også.

Noen formening om jeg bør oppsøke lege eller fysio/naprapat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...