Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tittelen sier vel egentlig det meste:

Jeg er konstant nummen i det venstre beinet mitt, helt fra hofta og ned til selve fotbladet. Plagene har egentlig utartet seg litt forskjellig, og startet med en kranglete muskel i hofteregionen et sted. Har fått behandling for denne, noe som har hjulpet litt. Denne smerten sitter i seteregionen, og forverres ved langvarig sitting, løping (spesielt i motbakke) og de fleste beinøvelser (spesielt hamstringscurl, strake markløft, utfall).

Plagene startet altså som smerter i venstre seteregion, for så å gå mer over til manglende muskelkontakt i venstrebeinet ved styrketrening. Ved øvelser som f.eks. knebøy, får jeg kun kontakt og "pump" i det høyre beinet, mens det venstre virker helt upåvirket. Gjør jeg ett-beinsøvelser, f.eks. bulgarske utfall, ett beins hip thrust osv. får jeg også primært best kontakt med høyre side, mens jeg opplever mer av den ovennevnte smerten i venstre side. Om jeg blir støl i etterkant av trening, er det også kun høyrebeinet dette gjelder.

Nå de siste 2 - 3 ukene har jeg også kjent på en konstant nummenhet/nedsatt følelse i det venstre beinet, i tillegg til disse plagsomme smertene i setet. Sitter jeg lenge, dovner venstrebeinet etter veldig kort tid, og når jeg går, løper eller trener styrke så kjenner jeg generelt mindre i det venstrebeinet.

Har noen opplevd noe lignende? Er dette noe jeg burde oppsøke lege for? Ganske ubehagelig, egentlig..

Fortsetter under...

Mest sannsynleg noko som plager ischiasnerven din, enten i sete eller rygg eller begge deler.. gå til ein fysio/manuell/kiro for utredning og behandling.

In the meantime; kan du prøve å egenmassere rumpemusklane dine med ein tennisball mens du ligg på rygg på stuegulvet.

Ja... Har ingen plager i ryggen, annet enn litt stivhet om jeg sitter lenge (rumpeslitende student :p ). Har drevet med egenmassasje, fått massasje av terapeut samt nåler av fysio i denne rumpa, og det slipper ikke av den grunn :(

Smertene i setet/låret/leggen/foten er dunkende og pulserende, kan på "dårlige" dager også våkne om natta pga. ubehag.

Å diagnostisere over nett er ikkje heldig, så det skal eg ikkje gjere. Men som hovudregel bør du vere obs om du skulle bli verre/oppleve stadig tiltakande nummenheit i beinet.

Om dette er ein mindre problematisk nerveproblematikk med irritasjon er bløtvevs og eventuell nålebehandling i sete og ryggregion ofte effektivt. Om behandlinga er indikert for deg bør du helst oppleve betring etter nokre behandlingar.

Annonse

Ja...

Har jo slitt med venstre hofte og lår i over et år, og har prøvd både kiropraktor, fysio, idrettsmassasje og egenmassasje. Plagene har blitt lindret i en liten periode, for så å komme tilbake. Blir ikke bedre av å holde beinet i ro, vil nesten si verre. Det at beinet er numment er nokså nytt, eller det begynner jo fort å bli en liten stund.. 3 - 4 uker, kanskje lengre også.

Noen formening om jeg bør oppsøke lege eller fysio/naprapat?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...