Gå til innhold

Nattevaktsjobbing - mat, trening, søvn osv..


whph

Anbefalte innlegg

Er det noen erfarne nattevaktsarbeidere der ute som kan hjelpe meg litt? Hvordan "forbereder" dere en nattevakt- hvordan legger dere opp dagen før en vakt liksom? Da tenker jeg både på søvn, mat, trening osv. Jeg kan konkretisere spørsmål, så blir det kanskje lettere å svare:

1: den dagen dere skal på nattevakt, hvordan legger dere opp søvnen i forkant- natta før og samme dag? Hvor mange timer og når på døgnet sover dere før en nattevakt? Hva som man ikke får til å sove, og ender opp med å døgne? Skrekk og gru :nailbiting:

2: hvordan gjør dere det med trening samme dagen dere har nattevakt, er det noen tidspunkt som er mer gunstig enn andre å trene på?

3: gjør dere noen spesielle tilrettelegginger mtp mat dagen i forveien, og under selve vakta? Spiser dere noe på selve vakta, og i så fall hva?

4: Når nattevakta er over, og dere kommer hjem på morgenen, hvor lenge sover dere da for å best mulig komme inn i normal rytme igjen?

Kanskje banale spørsmål, men det får så være. Hehe! Jeg lurer i bunn og grunn på om noen har tips for hvordan jeg kan gjøre nattevakten jeg skal ha så skånsom som mulig. Som dere sikkert har skjønt, så er dette min første nattevakt, og det er ikke noe som skal være en permanent greie. Jeg arbeider vanligvis kun dagvakter (studentlivet tillater liksom ikke så mye nattejobbing, det blir i allefall veldig tungt i lengden:p), men har sagt meg villig til å ta en nattevakt da det var krise på jobb.

Kan jo til slutt opplyse om at jeg ABSOLUTT ikke er et B-menneske, så gode tips for å overleve natta uten varige men mottas med den aller største takk :love: :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Jeg sover et par timer på ettermiddagen før jeg går på første natt....

2. Trener når jeg står opp.... Er som regel uggen i formen, men det venner man seg til ;)

3. Jeg spiser ikke på natt. Spiser frokost før jeg legger meg, trener fastende når jeg står opp og spiser et eller to kembomåltider før jeg går på vakt.... For meg funker det dårlig å spise på natten for jeg da er jeg som regel bare sugen på noe søtt...:shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finnes det desverre ingen fasit, for nå er det en gang slik at vi alle reagerer veldig forskjellig på omstilling av døgnet, men jeg vil alikevell prøve så godt jeg kan å hjelpe deg her:)

Jeg det aller beste i første omgang kan være å prøve å forskyve døgnet, slik at du legger deg seint dagen før, sover mye lengre, også følger en forsinket plan av den vanlige dagen din. I alle fall om du har flere nattevakter etter hverandre. Dette betyr også at du forskyver måltidene, så slipper du å sulte deg hele nattevakta, for det kan være pain!

Når det kommer til treningen tenker jeg at dersom du prøver å forskyve døgnet slik som jeg har nevnt, finner vell den sin naturlige plass inni der et sted?

Og hvor lenge du sover etter vakta må jo avhenge av hvorvidt du skal på ny nattevakt, eller om du skal tilbake til vanlig døgnrytme. Som lenge dersom du skal på natt igjen, og sov kortere for å få sove til vanlig tid på kvelden igjen dersom du ikke skal på natt.

Håper det kanskje kunne være litt til nytte i alle fall, men som sakt, vi reagerer alle forskjellig, så dette er et lite prøv og feil felt tenker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, tusen takk for svar begge to! :love: :happy: Jeg tenker at jeg, i og med at jeg bare har én nattevakt, står opp til normal tid samme dagen, trener tidlig på dagen og prøver å sove timene før vakta starter, for så og bare sove noen FÅ timer etter vakta og presse meg til å være våken til tidspunkte jeg normalt legger meg på. Tenker kanskje det er lurest mtp å komme tilbake i normal døgnrytme igjen. Men min største skrekk er jo at jeg ikke får til å sove på ettermiddagen før vakta, da blir jo ALT helt fucka. Haha! For ikke å snakke om at jeg kommer til å ha store problemer med å holde meg våken på nattevakta....... Usj, gruer meg litt jeg :blush: Men det går nok sikkert bra. Tusen takk igjen for gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: den dagen dere skal på nattevakt, hvordan legger dere opp søvnen i forkant- natta før og samme dag? Hvor mange timer og når på døgnet sover dere før en nattevakt? Hva som man ikke får til å sove, og ender opp med å døgne?

Jeg har alltid hatt problemer med å sove før vakt, på første nattevaktssett. Ender som regel opp med å døgne, men det går helt fint. Deretter pleier jeg å sove til langt utpå ettermiddagen, og så er det plutselig nattevakt igjen... Jeg føler at det er alltid den første vakta som er verst, de neste blir bedre siden man kommer inn i en rutine og snur døgnet litt...

2: hvordan gjør dere det med trening samme dagen dere har nattevakt, er det noen tidspunkt som er mer gunstig enn andre å trene på?

Jeg tror nesten man må gjøre som man føler for. Jeg for min del følte meg ganske "ødelagt" av å jobbe natt, så jeg trente som regel ikke de dagene i det hele tatt. Hvis jeg skulle trent så hadde jeg nok gjort det etter et par timer søvn iallefall, før neste nattevakt.

3: gjør dere noen spesielle tilrettelegginger mtp mat dagen i forveien, og under selve vakta? Spiser dere noe på selve vakta, og i så fall hva?

Jeg pleier å spise middag før vakta. Under vakta blir det lite mat - fordi jeg blir utrolig dårlig i magen av det, av en eller annen merkelig grunn. Jeg har allikevel med meg noe mat - energibar, eple, vannflaske, kaffekoppen, nøtter. Man vet aldri - plutselig blir man skikkelig sulten og da er det greit å ha noe å spise.

4: Når nattevakta er over, og dere kommer hjem på morgenen, hvor lenge sover dere da for å best mulig komme inn i normal rytme igjen?

Igjen, dette er veldig individuelt. Noen sover ikke i det hele tatt før kvelden igjen. Jeg klarer fint å sove 6 timer når jeg kommer igjen, og allikevel sove godt når jeg legger meg på kvelden. Man må nesten finne ut selv hva som passer en best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber som regel rundskift på sommeren. Da kan jeg ha alt fra tre nattevakter på rad, til nattvakt og deretter formiddag to dager senere. Trening tar jeg når som helst, da jeg ikke har noe problem med å holde meg våken en natt selv om jeg har hatt en to timer lang økt rett før jobb. De verste treningsøktene er etter lange formiddagsskift da jeg har vært på jobb fra ca. 05:30 - 17:40 :p

Ved nattskift liker jeg best å spise mye før jobb og deretter spise 1-2 små/medium måltider på jobb (avhengig av om det er 8 eller 12-timers skift). Hvis jeg spiser meg ordentlig mett midt på natta blir jeg fort veldig slapp og trøtt.

PS: ro ned på kaffedrikkinga klokka 3-4 om du har planer om å sovne fort når du kommer hjem :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal på nattevakt kl 22:30 pleier jeg å ta en treningsøkt i 20-tiden, med badstu og sånt sånn at jeg føler meg fresh til vakta begynner. Utover vakta pleier jeg å spise som normalt, drikker ikke kaffe eller andre koffeinholdige drikker, løper en runde opp og ned avdelinga eller kjører med sparkesykkel rundt på sykehuset for å holde meg i aktivitet. Når jeg kommer hjem kl 8 tar jeg på sånn derre sovemaske og ørepropper og sover til ettermiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt problemer med å sove før vakt, på første nattevaktssett. Ender som regel opp med å døgne, men det går helt fint.

Hehe, ja det er vel dette jeg frykter mest.. At jeg ikke får sove på ettermiddagen før vakta. Jeg er TIDENES A-menneske og burde kanskje egentlig ikke hatt lov til å ta nattevakter (haha), for jeg blir jo vanligvis trøtt når klokka er ni på kvelden. Men jeg skal nok klare det. En gang må jo være den første uansett, kan jo være at det går bedre enn jeg tror. Satser på det. Hvis ikke har jeg i det minste erfaringen :p

Ved nattskift liker jeg best å spise mye før jobb og deretter spise 1-2 små/medium måltider på jobb (avhengig av om det er 8 eller 12-timers skift). Hvis jeg spiser meg ordentlig mett midt på natta blir jeg fort veldig slapp og trøtt. PS: ro ned på kaffedrikkinga klokka 3-4 om du har planer om å sovne fort når du kommer hjem :p

Gode tips her, ja. Tror også det kan være lurt å spise ganske godt like før vakta, og så supplere med noen lette måltider ved behov underveis. Stappmett på nattevakta bør man nok unngå, ja, da blir man fort trøtt. Med natt da i tillegg, så bør man kanskje være ekstra obs på det. Er ikke sikkert jeg trenger mat i det hele tatt, men vakta er på 10 timer, så det kan jo være greit å ha med seg noe lett i tilfelle man blir litt småsulten :) Og angående kaffedrikkinga.. LURT ;) Haha!

Hvis jeg skal på nattevakt kl 22:30 pleier jeg å ta en treningsøkt i 20-tiden, med badstu og sånt sånn at jeg føler meg fresh til vakta begynner. Utover vakta pleier jeg å spise som normalt, drikker ikke kaffe eller andre koffeinholdige drikker, løper en runde opp og ned avdelinga eller kjører med sparkesykkel rundt på sykehuset for å holde meg i aktivitet. Når jeg kommer hjem kl 8 tar jeg på sånn derre sovemaske og ørepropper og sover til ettermiddagen.

Pittelitt annerledes enn hva mange andre gjør. Dette er meget individuelt skjønner jeg, hvordan folk legger det opp. Jeg får rett og slett bare teste ut det som jeg tror blir best, og se hvordan det slår ut. Hvis det ikke funker kan jeg jo prøve en annen innfallsmetode neste gang, inntil jeg finner det som fungerer best for meg. Jeg tror f.eks at trening like før vakta ikke helt blir måten å gjøre det på for min del (men hva vet vel jeg, jeg har jo ikke prøvd- kan jo være at det er perfekt), men det er da bra at du har en metode som fungerer bra for deg :)

Tusen takk for svar alle sammen, dere er noen engler hele gjengen :love: Skjønner jo som sagt at jeg bare må teste ut det som jeg tror blir best, så får jeg prøve meg litt frem. Krysser fingrene for at jeg ikke må kjempe veldig hardt for å holde meg våken og i fin form, og at jeg greit kommer tilbake i normal døgnrytme gjen etter vakta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja det er vel dette jeg frykter mest.. At jeg ikke får sove på ettermiddagen før vakta. Jeg er TIDENES A-menneske og burde kanskje egentlig ikke hatt lov til å ta nattevakter (haha), for jeg blir jo vanligvis trøtt når klokka er ni på kvelden. Men jeg skal nok klare det. En gang må jo være den første uansett, kan jo være at det går bedre enn jeg tror. Satser på det. Hvis ikke har jeg i det minste erfaringen :p

Skjønner deg godt... tenkte det samme selv før jeg skulle ha min første nattevakt. Men det går overraskende greit!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt... tenkte det samme selv før jeg skulle ha min første nattevakt. Men det går overraskende greit!! :)

Det er godt å høre. Jeg håper virkelig at det kommer til å gå bedre enn jeg "frykter" :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se det er flere med det "problemet" her.. leser jo så mye om at søvn er like viktig som maten :(

Jeg trener alltid på kvelden, så også når jeg skal på vakt. Sover ofte noen timer på jobb også, i stille perioder (hjemmesykepleien), så derfor sover jeg ikke så lenge etter vakt.. gjerne 3-4 timer. Tar gjerne en kardio på elipsa hjemme i stua når jeg våkner, etter havregryn. Spiser ikke noe på natten, men har en stor middag. Og shake etter trening med litt frukt før jobb. Etter påske skal jeg på lavkarbo, så da må jeg nok legge om litt på tidspunktene for mat :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de gangenen jeg jobber natt prøver jeg å trene etter vakten, og prøver å være innstilt på dette gjennom hele vakten. Er så uggen i kroppen når jeg står opp, så da blir det som oftest bare mat, litt sosialt, så på jobb igjen.

Blir lette treninger når det er nattevakter, men alt er bedre enn ingenting! :) Jeg har heldigvis ikke nattjobbing fast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter nattvakten min så legger jeg meg ved 6 tiden står opp 13:00. Spiser frokost og proteinshake. Drar på trening. Etter trening blir det lunsj. Sover ca 2 timer. Står opp tar en banan og kanskje en skyr hvis jeg er veldig sulten.

Så er det jobb. Spiser vanlig middag i pausen på jobben.

Funker veldig bra for meg;)

Natt til fredag sover jeg lite for å snu døgnet til neste uke som er kveld jobbing;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...