Gå til innhold

Vondt i nakken


LenaMarie

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har litt smerter i nakken, på begge sidene. Helt nedenifra og opp. Jeg kjører for tiden x-press, og har begynt med militærpress og knebøy, og jeg mistenker at en av de kan være årsaken. Tror ikke jeg har perfekt teknikk i militærpress akkurat... men mistenker at det kan være knebøyen også fordi man holder jo stangen på nakken/skuldrene.

Vi har besøk av en terapaut i blandt som har utdanning ved sånne ting, og hun kjente på nakken min og nedover og sa det var litt stivt (eller noe sånt) der nederst ved nakken.

Hva tror dere det kan være? Hva kan man gjøre feil ved de to øvelsene bl.a som gjør at man får vondt i nakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg har slitt med stiv nakke de siste ukene selv, og fikk vondt i hodet under trening. Så jeg bestemte meg for å gå til en kiropraktor for å se på hva dette var. Og stivheten på begge sider av nakken viste seg å være to låsninger. Jeg har vært til behandling to ganger, og nå skal alt være i orden.

Hva øvelsene angår, så kan jeg dessverre ikke svare på det, siden jeg selv er ganske nybegynner. Men håper svaret om nakken kan være til noe hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har slitt med stiv nakke de siste ukene selv, og fikk vondt i hodet under trening. Så jeg bestemte meg for å gå til en kiropraktor for å se på hva dette var. Og stivheten på begge sider av nakken viste seg å være to låsninger. Jeg har vært til behandling to ganger, og nå skal alt være i orden.

Hva øvelsene angår, så kan jeg dessverre ikke svare på det, siden jeg selv er ganske nybegynner. Men håper svaret om nakken kan være til noe hjelp.

Takk for svar! :D Tror nok det er låsninger, ja. Merket at jeg fikk litt vondere nakke under nedtrekk, så kan nok være litt feil på teknikken der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet

Jeg tror du har trent jeg, og derfor er stiv :) Så ta ikke sorgen på forskudd. Man trenger ikke løpe til "spesialister" med alt man har av smerter/ubehag!

Varer derimot stivheten/smertene i nakken over 1-2-3-4uker... Så er det gjerne på tide å tenke seg om, får å så ta turen evt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har trent jeg, og derfor er stiv :) Så ta ikke sorgen på forskudd. Man trenger ikke løpe til "spesialister" med alt man har av smerter/ubehag!

Varer derimot stivheten/smertene i nakken over 1-2-3-4uker... Så er det gjerne på tide å tenke seg om, får å så ta turen evt :)

Her er jeg uenig.. Som behandler ser vi ofte at jo lengre plagene har satt i, jo lengre tid tar det å løse problemet. Når man får en skade/låsninger begynner kroppen å kompensere som bare forverrer problemet. F.eks med nakkelåsninger ser vi at øvre thorakalområdet/nærliggende cervicalområdet overkompenserer noe som kan påvirke det skapulære bevegelighetsmønsteret, som igjen påvirker skulderleddet.

Er mye bedre å få 1-3 behandlinger tidlig og kvittes med problemet samt forebygge videre skade, enn å vente og risikere mange flere behandlinger og man gjerne da ikke har forståelse for hva som gikk gale og dermed står i stor fare for at det samme skjer.

Men så er jo jeg litt partisk da jeg jobber som kiropraktor.. men alikevel. Det er dette som er min og mine kollegaer sine erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Her er jeg uenig.. Som behandler ser vi ofte at jo lengre plagene har satt i, jo lengre tid tar det å løse problemet. Når man får en skade/låsninger begynner kroppen å kompensere som bare forverrer problemet. F.eks med nakkelåsninger ser vi at øvre thorakalområdet/nærliggende cervicalområdet overkompenserer noe som kan påvirke det skapulære bevegelighetsmønsteret, som igjen påvirker skulderleddet.

Er mye bedre å få 1-3 behandlinger tidlig og kvittes med problemet samt forebygge videre skade, enn å vente og risikere mange flere behandlinger og man gjerne da ikke har forståelse for hva som gikk gale og dermed står i stor fare for at det samme skjer.

Men så er jo jeg litt partisk da jeg jobber som kiropraktor.. men alikevel. Det er dette som er min og mine kollegaer sine erfaringer.

Jo jeg skjønner dette. og som sagt etter 1 uke bør man lukte lunten :)

Men nå har trådstarter allerede fått en "konsultasjon" som sier det er stivhet. Og da er det vel ikke vits å gå videre med dette? Da er det evt PT det må snakkes med!

Uansett, hvis alle skal løpe til leger/behandlere for hver styrkeøkt de kjører hardt og blir stiv.... Da blir det mye tull! hehe! Men skjønner poenget ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo jeg skjønner dette. og som sagt etter 1 uke bør man lukte lunten :)

Men nå har trådstarter allerede fått en "konsultasjon" som sier det er stivhet. Og da er det vel ikke vits å gå videre med dette? Da er det evt PT det må snakkes med!

Uansett, hvis alle skal løpe til leger/behandlere for hver styrkeøkt de kjører hardt og blir stiv.... Da blir det mye tull! hehe! Men skjønner poenget ditt!

Er enig med at fornuften må råde og at ikke enhver antydning til plager nødvendigvis trenger behandling. Vi behandlere vil jo også litt fri ;) Er bare at når jeg har sett hvor lenge folk går med plager som (ofte) enkelt kan løses så syns jeg det er dumt på deres vegne og gå med dette. Generell stivhet kan også behandles.. eventuelt foam rolling av brystryggen som steg èn.

Om alle hadde brukt foam roller regelmessig så hadde jeg hatt mye mindre å gjøre på jobb.. det er i allefall helt sikkert! Veldig godt vertøy som de fleste burde bruke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...