Gå til innhold

Udos Choice - Hjelp


Mikropopkorn

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg driver og tester ut Udos Choice, og i den forbindelse her jeg et muligens rart spørsmål.. Men jeg synes det er såpass dårlig forklart på etiketten at jeg rådfører meg med dere andre som har litt mere erfaring med dette produktet?

Spørsmålet mitt blir da som følgende -

ANBEFALT DOSERING UDO'S CHOICE

2 spiseskjeer UDO'S CHOICE (ca 15 ml) 1-2 ganger daglig i forbindelse med måltid.

Betyr dette at man skal ta 2 spiseskjeer med 15 ml 1-2 ganger daglig, eller 1 spiseskje på 15 ml 1-2 ganger daglig?

Også lurer jeg på hvor mange kcal det er pr. 15 ml?

Vet dette er et rimelig "latterlig" spørsmål om man vil kalle det det, men det hadde vært kjekt om noen kunne hjulpet meg.

Forøvrig vil jeg også takke for et veldig innholdsrikt og nyttig forum!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det betyr at du kan ta 1-4 ss udo's hver dag. :) De sier faktisk 120 kcal pr 15 ml (spiseskje) her:

Flora, Udo's Choice, Udo's Oil 3•6•9 Blend, 17 fl oz (500 ml) - iHerb.com

Høres litt mye ut, men husk at du trenger sunne fettsyrer, og at det ikke er der du bør kutte kcal på diett. :) Jeg vil forøvrig anbefale deg å kombinere 50/50 med en animalsk olje, f.eks tran, fiskeolje eller selolje, for å få best mulig helsegevinst. De forskjellige oljene oppfører seg litt ulikt i kroppen, og noen sliter med å konvertere vegetabilsk omega 3 til EPA og DHA som vi får fra animalske kilder og som er helt nødvendig for bl.a hjernens funksjon.

Anbefaler forøvrig å kjøpe på iherb, mye penger å spare! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar begge to! :) Er ikke så "inne" på alle disse fettsyrene, så lurer på hvilken andre typer jeg kan kombinere Udos Choice med uten at det blir for "mye".. Eller om jeg eventuelt skal bytte ut Udos Choice med noe helt annet?

Hva tenker dere om det? Har dere kanskje noen konkrete tips? :confused: Har jo hørt mye bra om Seljolje som du sier Ninian! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for svar begge to! :) Er ikke så "inne" på alle disse fettsyrene, så lurer på hvilken andre typer jeg kan kombinere Udos Choice med uten at det blir for "mye".. Eller om jeg eventuelt skal bytte ut Udos Choice med noe helt annet?

Hva tenker dere om det? Har dere kanskje noen konkrete tips? :confused: Har jo hørt mye bra om Seljolje som du sier Ninian! :)

Vet ikke om du vil handle i butikk eller på nett? I butikk anbefaler jeg deg å styre unna kjedenes egne merkevarer (sunkost selolje eller life omega 3 f.eks..). Heller gå for Ruiz Selolje, Eskimo 3, Omega Cure, San Omega eller Shift Omega (hvis du vil ha kapsler, jeg anbefaler flytende for opptak).

På iherb er det SYKT mange valgmuligheter, men også der har de Eskimo 3, evt disse andre:

Eskimo 3:

Enzymatic Therapy, Eskimo-3 Liquid Fish Oil, Mild Citrus Flavor, 3.5 fl oz (105 ml) - iHerb.com

"Tran":

Nutricology, Cod Liver Oil EPA/DHA, 8 fl oz (236 ml) - iHerb.com

Fiskeolje:

Now Foods, Omega-3 Fish Oil, Lemon Flavored, 7 fl oz (200 ml) - iHerb.com

Det er som sagt masse varianter, jeg pleier faktisk å bestille en ny variant hver gang, så varierer jeg litt. Er vanskelig å si hvem som er best av sånn 300 stk, men de jeg har listet opp er gode valg. ;)

Tenker det er lurt å veksle litt, på samme måte som det er lurt å variere grønnsaker eller proteinkilder. :) Hvis du har kjøpt Udo's allerede kan du like godt drikke den opp, men ta f.eks 1 ss Udo's og 1-3 ss fisk/sel-olje. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent er det ikke enorme forskjeller innenfor de animalske kildene, men du burde ta flytende, så smaker du lettere om oljen er harsk eller ikke! :)

Eller, det aller beste. Spis fisk!

Vil bare nyansere det litt, klart det beste er å spise fisk, DERSOM fisken er av god kvalitet, f.eks villlaks eller selvfanget makrell, men oppdrettsfisk foret på soya og mais har dårligere fettsyresammensetning enn jeg liker å tenke på. Så hvis du vanligvis spiser plastpakkede filéter fra frysedisken, er et godt tilskudd veldig nødvendig, den fisken inneholder ikke så mye omega 3 at det gjør noe desverre.. :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips Ninian! Jeg skal sjekke ut eskimo3 og Ruiz Seloje tipper jeg, det burde bli en bra kombinasjon blandet med Udos Choice? Hehe og det dere sier om fisk Nicolai og Ninian er grunnen til alt dette "maset" fra meg. Den eneste fisken jeg får i meg er fra frysedisken på ica. Så tipper jeg trenger litt tilskudd ja! ;) Takk for supre tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Vet ikke om du vil handle i butikk eller på nett? I butikk anbefaler jeg deg å styre unna kjedenes egne merkevarer (sunkost selolje eller life omega 3 f.eks..). Heller gå for Ruiz Selolje, Eskimo 3, Omega Cure, San Omega eller Shift Omega (hvis du vil ha kapsler, jeg anbefaler flytende for opptak).

På iherb er det SYKT mange valgmuligheter, men også der har de Eskimo 3, evt disse andre:

Eskimo 3:

Enzymatic Therapy, Eskimo-3 Liquid Fish Oil, Mild Citrus Flavor, 3.5 fl oz (105 ml) - iHerb.com

"Tran":

Nutricology, Cod Liver Oil EPA/DHA, 8 fl oz (236 ml) - iHerb.com

Fiskeolje:

Now Foods, Omega-3 Fish Oil, Lemon Flavored, 7 fl oz (200 ml) - iHerb.com

Det er som sagt masse varianter, jeg pleier faktisk å bestille en ny variant hver gang, så varierer jeg litt. Er vanskelig å si hvem som er best av sånn 300 stk, men de jeg har listet opp er gode valg. ;)

Tenker det er lurt å veksle litt, på samme måte som det er lurt å variere grønnsaker eller proteinkilder. :) Hvis du har kjøpt Udo's allerede kan du like godt drikke den opp, men ta f.eks 1 ss Udo's og 1-3 ss fisk/sel-olje. (y)

Svinger meg freidig inn med noen spørsmål her:

Hvorfor kombinere Udo's med vanlig selolje? Har det noe med kompatible egenskaper å gjøre, i den forstand at Udo's og selolje isolert sett er flott, men sammen enda flottere? Eller er det like greit å kutte Udo og bare ta selolje? Jeg har ingen erfaringer med Udo's og vet fint lite om disse oljene/tilskuddene generelt, så jeg bare lurer.

Angående kjedene og deres merkevarer, er det generelt sett produkter av dårligere kvalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinger meg freidig inn med noen spørsmål her:

Hvorfor kombinere Udo's med vanlig selolje? Har det noe med kompatible egenskaper å gjøre, i den forstand at Udo's og selolje isolert sett er flott, men sammen enda flottere? Eller er det like greit å kutte Udo og bare ta selolje? Jeg har ingen erfaringer med Udo's og vet fint lite om disse oljene/tilskuddene generelt, så jeg bare lurer.

Angående kjedene og deres merkevarer, er det generelt sett produkter av dårligere kvalitet?

1. Det finnes en lang rekke fettsyrer som inngår i begrepet "omega 3". Udo's choice inneholder ALA (alfa-linolen olje) som er en type, mens fiskeolje inneholder EPA (eikosapentaensyre) og DHA (Docosaheksaoensyre), som er andre typer omega 3-fettsyrer. Disse fettsyrene brukes til forskjellige ting i kroppen, så derfor kan det være kjekt å variere litt, på samme måte som vi spiser både egg, kjøtt, kylling og fisk for å få proteiner. ;)

ALA kan delvis omdannes til DHA og EPA i kroppen, men det er diskutabelt hvor mye som omdannes, og det er mye som tyder på at folk med fordøyelsesplager, ADHD, Autisme og liknende ikke klarer konverteringen i det hele tatt, så å drikke vegetabilsk omega 3 alene anbefaler hvertfall ikke jeg. Dvs, hvis man bare vil ta 1 tilskudd, bør man ta fiskeolje/selolje, så er man sikker på at man får de viktige 2; -EPA og DHA. :)

2. Kjedene har med få unntak fokus på billige produkter som gir max fortjeneste. Jeg vet av erfaring at Sunkost og Life tjener mye bedre på å selge Egne MerkeVarer enn på å selge andre, tilsvarende produkter. Og desverre, i de fleste tilfeller er det sånn at du får det du betaler for, så hvis produkt A koster 100,- inn i butikk og 200,- ut, mens produkt B koster 150,- inn og 210,- ut, er det logisk at produkt B har bedre kvalitet. Med mindre man betaler for merket eller noe da seff.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det finnes en lang rekke fettsyrer som inngår i begrepet "omega 3". Udo's choice inneholder ALA (alfa-linolen olje) som er en type, mens fiskeolje inneholder EPA (eikosapentaensyre) og DHA (Docosaheksaoensyre), som er andre typer omega 3-fettsyrer. Disse fettsyrene brukes til forskjellige ting i kroppen, så derfor kan det være kjekt å variere litt, på samme måte som vi spiser både egg, kjøtt, kylling og fisk for å få proteiner. ;)

ALA kan delvis omdannes til DHA og EPA i kroppen, men det er diskutabelt hvor mye som omdannes, og det er mye som tyder på at folk med fordøyelsesplager, ADHD, Autisme og liknende ikke klarer konverteringen i det hele tatt, så å drikke vegetabilsk omega 3 alene anbefaler hvertfall ikke jeg. Dvs, hvis man bare vil ta 1 tilskudd, bør man ta fiskeolje/selolje, så er man sikker på at man får de viktige 2; -EPA og DHA. :)

2. Kjedene har med få unntak fokus på billige produkter som gir max fortjeneste. Jeg vet av erfaring at Sunkost og Life tjener mye bedre på å selge Egne MerkeVarer enn på å selge andre, tilsvarende produkter. Og desverre, i de fleste tilfeller er det sånn at du får det du betaler for, så hvis produkt A koster 100,- inn i butikk og 200,- ut, mens produkt B koster 150,- inn og 210,- ut, er det logisk at produkt B har bedre kvalitet. Med mindre man betaler for merket eller noe da seff.. :)

Meget bra svar, Ninian! :) Jeg har nå gått til innkjøp av Eskimo3 og skal teste ut den. Blande litt med Udos choice. Kanskje ta 1 Udos choice om dagen og 2 serveringer med Eskimo3 om dagen. Eskimo3 smaker faktisk ganske godt i forhold til andre jeg har prøvd. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...