Gå til innhold

Progresjon


PowerrPuff

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er nettopp startet opp med styrketrening igjen etter noen år som ordentlig sofagris! :)

Trente litt før, men denne gangen skal det gjøres enda mer systematisk.

Et tips man får er jo å sette opp noen kort- og langsiktige mål, men det er ikke så lett.

Jeg begynte f.eks med knebøy for 3-4 uker siden, startet med bare stangen og i dag trente jeg 3 x 8 med 45 kg. Målet mitt i første omgang er kroppsvekt (66 kg), men når kan jeg regne med å klare det?

Hva er "normal" progresjon på baseøvelser i begynnelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du tenker på at du MÅ øke vektene HELE tiden, så MÅ du på et eller annet tidspunkt pådra deg en skade. Gjør som rudbøy sier, fokusèr på teknikk. God teknikk vil gjøre at du belaster riktig, mens vektfokus kan føre til overbelastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig individuelt, men det skal ikke så mer enn noen uker før du klarer å kroppsvekt i knebøy. Men fokuser heller på teknikk og god oppvarming, istedet for å tenke på at du MÅ øke vektene hele tiden :)

Hvem har sagt at jeg ikke fokuserer på teknikk? ;)

Jeg ville bare vite hva normal progresjon er, så jeg vet ca hvor langt frem i tid jeg kan sette det som mål :) Er viktig å ha noe å jobbe mot, og ikke stangere med en gang, selv om man burde fokusere på teknikk også. Men jeg har trent en del før, og da skal det ikke så altfor mye til før teknikken sitter igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Normal" progresjon er veldig avhengig av individet, alder, kjønn, antropometri,treningsfrekvens, spise- og søvnvaner, om du har noe erfaring med idrett/styrketrening tidligere spiller alle store roller i hvor raskt du klarer å slenge fler kilo på stanga.

Spiser man nok og sover nok i begynnelsen,koblet med riktig teknikk,vil man i beste tilfelle kunne være i stand til å øke med opp mot 5 kilo på stanga fra økt til økt, noe som teoretisk vil kunne opprettholdes i flere måneder, gitt at man spiser craploads og sover som et murmeldyr, og ikke gjør noe annet enn å trene,spise ,henge på Fitnessbloggen og sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...