Gå til innhold

Sliter med stiv korsrygg etter prolaps


Anbefalte innlegg

Jeg hadde prolaps i ryggen for 2-3 år siden, jeg klarte å komme meg på beina igjen etter 2 uker med knallhard trening og verste smertehelvete jeg har hatt. Driver aktivt med både styrketrening og kampsport hvor jeg foretar høye spark ganske ofte, noe som belaster korsryggen veldig mye.

Treneren min mener jeg bare er stiv i ryggen og at jeg må trene mobilitet mer, men før prolapsen hadde jeg aldri dette problemet og jeg har gjort en hel rekke øvelser som skal hjelpe på uten at det faktisk har gjort det.

Så spørsmålet er vel om dette er vanlig etter en prolaps eller er det en skade som en lege bør se på ? Driver å vrir meg bare av å sitte i stolen faktisk, det er ikke smerter men jeg kjenner jeg er utrolig sliten nede i korsryggen, akkurat som om jeg ikke får slappet av i muskulaturen der.

Det er så merkelig, siden hvis jeg løper på tredemøller merker jeg ingenting til dette eller når jeg driver med kampsport. Da er det som om jeg ikke er belastet med noe som helst, men det er etter treningen når jeg da setter meg ned at korsryggen stivner totalt. Jeg prøver å sitte mest mulig rett også men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En prolaps kan sitte i ryggen i opp til 2 år. Hvis en ikke trener riktig eller belaster ryggen feil, kan en forverre rekonvalesenstiden for skaden, og det kan ta år før en blir frisk. Jeg hadde en periode på 8 mnd. i fjor hvor jeg ble ganske bra etter prolapsen først ble påvist ved MR. Trening bestod av svømmimg, turer og jogging. Begynte etterhvert på innendørs fotball, og det skulle ikke mer til enn 7-8 treninger før jeg dro på meg en ny 2-3 måneders sykemelding. Har en prolaps som presser inn mot nerver i ryggsøylen, og klarer hverken sitte, stå eller gå når det står på som verst (les:et smertehelvete som varer i flere uker). Kjenner at jeg er veldig stiv i ryggen i dag. Det er 3 mnd. siden jeg kom tilbake på jobb igjen etter forrige sykemelding. Trening består av svømming og jogging, men kjenner at jeg har mye vondt, spesielt på jobb hvor jeg sitter og står mye (kontorjobb). Tror det viktigste er å trene forsiktig, hvor en unngår for mye fremoverbøyd press i korsryggen, eller for mye eller for tung belasting på selve ryggsøylen, da det skaper økt press på mellomvirvelskivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selv mitt siste prolaps i september i fjor, det fjerde eller femte i rekken (who's counting anyway). Fikk ganske grei beskjed om at mine bøy og mark dager var talte med mindre jeg hadde et ønske om å bli invalid. Heldigvis kom jeg i kontakt med en fysio som hadde ganske god kontroll på rekonvalesens, og spesielt egenmassasje og uttøyning. Dette kombinert med mye fokus på kjernestyrke og teknikkterping har gjort meg smertefri og bevegelig som sjelden før i mitt liv.

For to uker siden perset jeg i markløft, neste prosjekt er å begynne å øke belastningen i frontbøy (vanlig bøy utgår), etter å ha tatt "noen" tusen reps på 20 og 40 kilo siden jeg kom meg på beina igjen.

Disse artiklene har også vært til veldig god hjelp:

Enkle triks for en sunn ryggrad - Fitnessbloggen

Guide i egenmassasje - Fitnessbloggen

Jeg skylder nok Espen Nordhagen en øl eller to når jeg tenker meg om :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...