Gå til innhold

Prosentandel protein PSMF?


smule

Anbefalte innlegg

Så jeg prøver å få lagt inn PSMF i et diettprogram, og skal da legge inn hvor mange prosent av kosten som skal være protein, karbs og fett. Mattekunnskapene var jeg aldri velsignet med, så lurer på om noen kan hjelpe meg litt?:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kjem jo heil ann på kor mykje protein du skal spise. Fett og karbohydrater skal jo helst være under 20/minimum. Så tallet vil jo være avhengig av kva kroppen din trenger...

Men vil ikke prosentandelen være det samme uansett..?:unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger bare telle proteiner på PSMF. Fett og karbs blir lavt nok om du holder deg til de matvarer som er anbefalt.

Men er du sikker på at du vil gå på PSMF? Det er en ekstrem diett som er tiltenkt svært overvektige. Er også litt skeptisk siden du er såpass ung. I de aller fleste tilfeller gir en mer moderat diett mye bedre resultater på sikt. Hva er din høyde og vekt og hva er målet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger bare telle proteiner på PSMF. Fett og karbs blir lavt nok om du holder deg til de matvarer som er anbefalt.

Men er du sikker på at du vil gå på PSMF? Det er en ekstrem diett som er tiltenkt svært overvektige. Er også litt skeptisk siden du er såpass ung. I de aller fleste tilfeller gir en mer moderat diett mye bedre resultater på sikt. Hva er din høyde og vekt og hva er målet ditt?

Ok, takk skal du ha! Ja, jeg er 180 høy og veier 69 kg, har i overkant av 30 i fettprosent. Målet mitt er bare å få ned fettprosenten på et "akseptabelt" nivå, ikke nødvendigvis tallet som spiller noe rolle, men liker ikke følelsen av kroppen min sånn som den er nå. Så tenkte derfor at PSMF var en fin start for å få ned fettprosenten litt kjapt (har en ferie om en fire ukers tid også, bikini, hehe..), da dette er noe jeg har slitt med en stund uten noe godt resultat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk skal du ha! Ja, jeg er 180 høy og veier 69 kg, har i overkant av 30 i fettprosent. Målet mitt er bare å få ned fettprosenten på et "akseptabelt" nivå, ikke nødvendigvis tallet som spiller noe rolle, men liker ikke følelsen av kroppen min sånn som den er nå. Så tenkte derfor at PSMF var en fin start for å få ned fettprosenten litt kjapt (har en ferie om en fire ukers tid også, bikini, hehe..), da dette er noe jeg har slitt med en stund uten noe godt resultat!

PSMF er absolutt ikke noe du skal prøve med den lave vekten. Som sagt er dette en ekstrem diett for overvektige. Kroppen din klarer ikke å hente nok energi fra fettlagrene dine til at du vil dekke opp for det store underskuddet og resultatet er at du mister muskler og kroppen kan også begynne å tære på indre organer.

Det beste du kan gjøre på den tiden er å spise rundt vedlikehold eller littegrann under samtidig som du fokusere på å stramme opp de deler av kroppen du vil forbedre med styrketrening. Du kan få ganske synlige resultater av 4 uker god trening om du trener rett.

Det beste du kan gjøre på sikt er å spise forsiktig i overskudd og øke muskelmassen din litt. Da vil du kunne ha en lavere fettprosent på samme eller litt høyere vekt samtidig som kroppen ser slankere ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PSMF er absolutt ikke noe du skal prøve med den lave vekten. Som sagt er dette en ekstrem diett for overvektige. Kroppen din klarer ikke å hente nok energi fra fettlagrene dine til at du vil dekke opp for det store underskuddet og resultatet er at du mister muskler og kroppen kan også begynne å tære på indre organer.

Det beste du kan gjøre på den tiden er å spise rundt vedlikehold eller littegrann under samtidig som du fokusere på å stramme opp de deler av kroppen du vil forbedre med styrketrening. Du kan få ganske synlige resultater av 4 uker god trening om du trener rett.

Det beste du kan gjøre på sikt er å spise forsiktig i overskudd og øke muskelmassen din litt. Da vil du kunne ha en lavere fettprosent på samme eller litt høyere vekt samtidig som kroppen ser slankere ut.

Det er også det som er problemet nå, jeg er dessverre sykemeldt nå, og kan ikke bedrive annen trening enn lette gåturer....:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også det som er problemet nå, jeg er dessverre sykemeldt nå, og kan ikke bedrive annen trening enn lette gåturer....:(

Da bør du heller prioritere å bli frisk igjen. Kroppen trenger energi for å bli frisk og da bør du ikke gå i underskudd.

Husk at du har en helt normal vekt i forhold til høyden din og jeg er sikker på at ingen andre enn den upålitelige Tanita vekta synes fettprosenten din er høy ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil ikke prosentandelen være det samme uansett..?:unsure:

Nei. La oss si at du spiser 100g protein, 20 g fett og 20 g karb (for å gjøre det enkelt) så vil prosentandelen være en annen enn om du spiser 200g protein med samme mengde fett/karbohydrater. Skjønner?

Ellers slenger jeg meg på forrige taler, og fraråder deg å prøve. Du kommer langt med sunnt kosthold og styrketrening, og med den vekta/høyden ser eg ingen grunn til at du skal være redd for å gå rundt i bikini!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør du heller prioritere å bli frisk igjen. Kroppen trenger energi for å bli frisk og da bør du ikke gå i underskudd.

Husk at du har en helt normal vekt i forhold til høyden din og jeg er sikker på at ingen andre enn den upålitelige Tanita vekta synes fettprosenten din er høy ;)

Jøss, kunne du vite at det var Tanita'n som hadde gitt meg dødsdommen?:eek: Men ja, da får jeg vel prøve å roe ned fettangsten da..:unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, kunne du vite at det var Tanita'n som hadde gitt meg dødsdommen?:eek: Men ja, da får jeg vel prøve å roe ned fettangsten da..:unsure:

Du dør da ikkje av å ha litt fett på kroppen! Finn frem målbåndet, se deg i speglet, tren styrke og vær stolt over resultatene! Du har det ikkje travelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du dør da ikkje av å ha litt fett på kroppen! Finn frem målbåndet, se deg i speglet, tren styrke og vær stolt over resultatene! Du har det ikkje travelt!

Wild guess, men den pleier ofte være synderen :D

Takk begge to!Hva skulle man gjort uten fitnessbloggen..:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En liten ting til; kan en fettprosent som er litt for høy være årsak til dårligere blodsirkulasjon..? Fryser lett, osv..:confused:

Ofte er det motsatt at man fryser lett når fettprosenten er lav og spesielt om en spiser i underskudd i tillegg. Du har ikke for høy fettprosent så det trenger du ikke bekymre deg for ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...