Gå til innhold

Back Squat vs. Front Squat


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg trener hovedsakelig vanlig knebøy, men trener av og til frontbøy. Slik jeg har forstått det trener en litt mer lår og litt mindre rompe ved frontbøy? Samt at belastningen er litt mindre på ryggen og større på knærne ved frontbøy?

Det som slår meg er at de fleste tar en del mer i vanlig knebøy enn i frontbøy. Jeg derimot har omtrent lik 1RM i begge (omtrent 75kg). Har også lest at 1RM knebøy bør være omtrent som 1RM markløft. Min 1RM markløft er imidlertid på 117,5 kg.

Hvorfor er jeg ikke sterkere i knebøy og bør jeg trene andre øvelser for å eventuelt utvikle muskulutar slik at fordelingen blir riktigere? Tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten utstyr på knebøy er det vanlig å være endel sterkere i mark enn i knebøy. Her spiller det også litt inn om kroppsforholdene dine er best for markløft enn for knebøy.

Angående front/back squat ratioen din så vil jeg tro det skyldes teknikk i knebøy. Film deg selv og legg ut hvordan du gjør det så for du sikkert noen gode tips til hva du kan fokusere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...