Gå til innhold

Hvordan ser dette kostholdet ut?


Piral

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ei jente på 20 år. Jeg er ganske lav, ca. 158cm og veier 56-57kg. I det siste har jeg prøvd å endre kostholdet mitt til det bedre, og lurer på om noen har noen kommentarer?

Mål: Jeg er vel egentlig greit fornøyd med kroppen min, vekt er heller ikke så viktig. Problemområdet er magen, hvor alt det "overflødige" fettet ender opp :p Så har vel litt lyst bli kvitt litt av den må jeg innrømme. Ellers ønsker jeg å se sunn og sprek ut, bli sterkere.

Frokost: 1 egg, lager som regel omelett med litt skinke og av og til ost også. 1 glass juice av og til ved siden av, eller av og til også sjokolademelk (er dessverre ikke glad i bare vanlig melk). Ellers vann.

Lunsj: 2 grove tortilla med enten kyllingkjøtt eller røkt laks (eventuelt rester fra middag), med salat og kesam, eventuelt litt agurk også. Pleier også å ha litt salsa viss det er kjøtt.

Middag: Enten laks, kyllingfile eller noe med karbonadedeig, ris, grov pasta eller poteter ved siden av. Salat, agurk og paprika.

Kvelds: Her er jeg enda litt usikker på hva jeg skal spise egentlig. Hender det blir det av og til mager vanilje kesam + eplebiter.

Drikke: Prøver å drikke vann mest mulig, men må innrømme jeg er svært svak for brus også, men da går det i cola zero.

Kan vel også nevne at jeg tar et par skje tran om morgen også.

Trening: Vil si at jeg er en passe aktiv jente, har drevet en del med skigåing og jogging nå etter jul 2-3 ganger i uken. Styrketreningen dabbet dessverre av før jul pga. eksamen, ny jobb og eksamen, men har endelig begynt å få smaken på det igjen.

Jeg skal begynne å trene 3x styrke nå framover i uken, med X - Press programmet tror jeg det het. LItt jogging/tur blir det også med bikkja.

Ser dette greit ut? Jeg har ikke peiling på hvor mange kalorier og sånt dette er, syns det virker komplisert :p

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kostholdet ditt ser ikke så verst ut. Husk at hvis du skal ned i vekt må du forbrenne mer enn du spiser, mens skal du opp i vekt, må du spise mer enn du forbrenner, enkel matte igrunn ;)

Ellers ville jeg anbefalt deg å trene styrketrening, som du sier du skal begynne på. Styrke er desidert best til å forme og stramme opp kroppen (y)

Matvareguiden. BMR kalkulator her kan du regne ut BMRen din, altså hva kroppen din trenger av kalorier hver dag for at organene dine skal fungere ordentlig. ALRDI gå under BMR. Ever.

Ellers:

få i deg 1,5-2 g protein pr kg kroppsvekt,

fett 1 g pr kg kroppsvekt

karbs fordeler du som du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Okey, kan jeg stille et dumt spørsmål da: Som sagt har jeg ikke særlig ønsker om å gå ned i vekt og synes jo forsåvidt ikke at magen min er verdens undergang heller, selv om jeg gjerne skulle flatet den ut :p Men er jeg nødt til å ligge i underskudd i kcal for at magen skal bli flatere? Jeg har jo en vældig svai rygg også, som gjør at både rumpa og magen liksom står mer "ut".

NB: har jeg nylig startet på dette kostholdet, har ikke vært verdens flinkeste før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, alle må jo begynne et sted, og det er jo flott at du har tatt grep :)

Hvis du vil at magen skal blir flatere, er det jo flere ting som spiller inn på dette. Fettet på magen er ofte det siste som slipper, og det er viktig å være klar over at det er meningen av vi kvinner skal ha litt fett der, av flere grunner. Jeg for min del, vet at jeg må ligge litt på underskudd om jeg skal få magen HELT flat, men det er utrolig hva styrketrening gjør for kroppen. Det går jo ikke an å bestemme hvor fettet skal tas fra hvis man ønsker at noe skal forsvinne fra magen, men da er det bare å prøve seg fram. Nå har jeg ikke sett magen din, så hva slags tilfelle du har, vet jeg jo ikke :) Det er ikke sikkert du trenger det engang, for alt jeg vet :p hehe.

PS. elsker profilbildet ditt<3 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja uff jeg er fersk i gamet jeg ja! Men ja, får kanskje prøve meg fram med kcal telling etterhvert. Skal på første syden tur på flere år til sommeren så tenkte jeg måtte begynne med et ordentlig grep før det ;)

Hihihi <3 Kjærleik ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...