Gå til innhold

Trenger hjelp med kosthold og inntak :)


Martinehy

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en 20 år gammel jente, som har over 2 år nå gått ned 27 kg. Jeg er 173 høy og veier 66 kg. Trener crossfit 3 ganger i uken + 3 styrkeøkter kombinert med noe cardio. Kalori inntaket mitt har ligget på 800-900 kalorier det siste året, noe som har fungert veldig godt på vektnedgangen, men jeg vet at det ikke er sunt og hverdagen blir veldig grå og stusselig :-) haha...

DERFOR har jeg nå økt kalori inntaket mitt til 1600. Men fy søren så vanskelig det skal være å få i seg så mye mat. Har i tillegg prøvd pariodisk faste noen uker nå, noe jeg trives veldig godt med. Men skal jeg virkelig spise meg STAPP mett til hvert måltid? Legger jeg ikke på meg, i stedet for å gå ned i vekt da? (Er ikke så insane dum som jeg høres ut..)

Er 1600 kalorier for lite? Jeg har utrolig nok en del muskler, selv om jeg har vært i ekstrem underskudd det siste året. Men vil veldig gjerne heller bygge dem, enn å bryte dem ned........

.. hjelp? :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville ha lagt meg på litt høyere kcal ja, om målet er å bygge muskler. 1800-2000 skader i alle fall ikke. Pass også på å få i deg nok proteiner. Du trener såpass mye, at du nesten sikkert med fordel kunne ha kuttet ned litt på dette, om ikke må du få i deg noe mer mat i lengden ja.

Det er mengden kcal du får i deg som sier noe om du går opp/ned i vekt (samt det du forbrenner), og om du spiser deg stapp mett på 300 kcal eller 800 kcal så er det ikke metthetsfølelsen, men antallet kcal som ligger i bunnen for om du skulle gå opp igjen. Du kan alltids dele opp måltidene mer om du blir ubehagelig mett hver gang du spiser, spis mindre men oftere, så slipper du den følelsen av å være stappa.

Om du sliter med å spise nok kcal, så ta en pose nøtter f.eks. eller spis et ekstra mellommåltid. Shake eller smoothie er også greie alternativer for å få i deg den mengden mat kroppen trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv en fan av periodiske faste :) Men forskjellen med meg er at jeg ikke har noe problem med å få i meg nok mat, hehe. Er du sikker på at periodisk faste er så lurt med tanke på at du allerede sliter litt med å få i deg nok mat? Kanskje du vil syns det er mer behagelig å kutte litt ned på størrelsen på måltidene, men samtidig innføre frokosten igjen? Bare et forslag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...