Gå til innhold

Kan medisiner forveksles med boling? Og så var det kål da...


Powerpuff

Anbefalte innlegg

Ok, den korte historien er at immunforsvaret mitt har angrepet hjerteposen min igjen, og at jeg derfor har blitt satt på 20 mg prednisolon per dag, som er et kortikosteroid. Nedtrapping vil skje med 2,5 mg i uken når jeg blir frisk igjen, så jeg er stuck på det en lang stund fremover. Jeg lurer bare derfor på noe igjen :)

Vil jeg kunne bli veldig ufortjent tatt i doping hvis treningssenteret mitt mot formodning skulle finne på å dopingteste meg? Er det jeg er på nå det samme som brukes av bolere på noen måte, slik at jeg må faike epilepsi eller besvimelse hver gang dopingtesterne kommer? Nå tror jeg sannsynligheten for at badeballformede meg skal bli utvalgt til dopingtest er forholdsvis minimal, men det er greit å vite uansett.

Jeg lurer også veldig på hvordan denne medisinen vil påvirke muskelbyggingsprosjektet mitt (har lest at den øker fettsyntensering pga høyere insulinnivåer, men aner ikke om det stemmer - vet bare at jeg legger lettere på meg). Dersom noen har gode svar til meg blir jeg veldig glad! Legen kan ingenting om dette, og ja, jeg har spurt.

Nå drømmer jeg mest om supereffekt av tunge vekter eller noe sånt som et plaster på hjerteposebetennelsen... og om kål, men det er pga økt matlyst og ekstreme og konstante cravings på kål. Høhø (hadde jeg fått en kål for hver gang jeg har googlet kål de siste dagene hadde jeg hatt 7 kål - hvor ofte har du googlet kål, til sammenligning?).

Ps. Jeg har hatt hatt fremgang den siste tiden,med ny low-score på vekta i dag, til tross for hyppig og alvorlig sykdom. Tusen tusen takk til fitnessbloggen og de flinke folkene som har svart på alt det rare jeg har lurt på, og som har gjort at dette har vært mulig for meg. Det er godt mulig jeg hadde falt av lasset tidligere uten dere, og nå tror jeg at jeg også kan takle selv nok en sykdoms - og medisinperiode med ekstremt mye tenking på kål fremover (jeg er forsåvidt glad det er kål jeg har intense cravings etter og ikke noe annet. Med tenke på kaloriene er jo det å spise en hel kål ikke akkurat det verste - men har du prøvd å spørre magen din etterpå...?) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, jeg har ikke blitt spesielt mye klokere når det gjelder glukokortikoider og muskelbygging, men siden det er på dopinglisten... kan jeg da anta at det er nå det er greit å prioritere ekstra mye benkpress...? :p

Glukokortikoider er ikke spesielt gunstige for muskelbygging da de har en katabol effekt. Dvs nedbrytende effekt. Det står litt mer om det i en artikkel på lommelegen.no

Ellers så er jo det viktigste å tenke på nå at du blir frisk. Perikarditt er jo ganske alvorlig, så jeg tror jeg ville unngått å presse kroppen din gjennom harde styrkeøkter frem til du er frisk. Tror ikke det kommer noe godt ut av det ved å stresse kroppen enda mer enn nødvendig i denne fasen her.

Mulig Asle har noe mer kunnskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kortikosteroider brukes i idrett for å begrense belastningsskader, inflammasjon og betennelser. Det kan virke prestasjonsfremmende gjennom å redusere disse.

Alt annet - legen din ;) Spør om alt du lurer på.

Men vil det ha noen gunstig effekt på muskelbygging? Ellers enig i alt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er doseavhengig, fra nøytralt til ekstremt katabolt i store mengder. Har måttet bruke det i perioder selv i maksdoser, og da er det rimelig begredelige greier.

Ok, takk for svar:) Det var det jeg trodde, fint at det ikke var en veldig fundamental logisk brist for min del her nå:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glukokortikoider er ikke spesielt gunstige for muskelbygging da de har en katabol effekt. Dvs nedbrytende effekt. Det står litt mer om det i en artikkel på lommelegen.no

Ellers så er jo det viktigste å tenke på nå at du blir frisk. Perikarditt er jo ganske alvorlig, så jeg tror jeg ville unngått å presse kroppen din gjennom harde styrkeøkter frem til du er frisk. Tror ikke det kommer noe godt ut av det ved å stresse kroppen enda mer enn nødvendig i denne fasen her.

Mulig Asle har noe mer kunnskap?

Oh noooo! Tusen takk for svar til dere alle sammen, selv om det ikke helt var svaret jeg hadde håpet på med tanke på muskelbyggingen...! Jeg spør legen om alt mulig rart, men han henviser meg ofte til revmatologen, som har rundt 3 mnd ventetid stort sett. Det kan bli lang venting det for en som som er kronisk nysgjerrig (og nå også altså avhengig av kål).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...