Gå til innhold

Jeg trenger råd og tips til flink bror som har slanket seg 50 kilo:)


ramses

Anbefalte innlegg

2012 var året for min kjære lillebror, som bestemte seg for at nok er nok. Han har alltid vært en plugg, men helt siden barneskolen tok det av. Han gikk opp og var overvektig helt til i fjor. Da var han 19 år og bestemte seg for å slanke seg. Han kuttet ut usunne matvarer som ble erstattet med sunnere matvarer(så vidt jeg vet). Han begynte ikke med annen trening enn tredemøllegåing. Han har de siste to årene bodd 60 mil unna meg så jeg har ikke vært der mens slankingen har pågått. I går var dagen da jeg fikk se han igjen, og du verden for et syn! Ikke til å kjenne igjen. Han har på 1 år gått fra å være 130 kilo(og ca 175cm) til å bli rundt 75-78 kilo.

Som overvektig ble han som mange andre mobbet stakkar(faens ta de jævlene som ødelegger andre på den måten!) Resultatet: Totalt ødelagt selvbilde. Selvtilliten er på bånn og han tror fremdeles ikke han duger til noe. Han droppet ut av ungdomsskolen fordi han ikke taklet det. Ikke våg å komme med stygge kommentarer om hva med foreldre osv. for det er ikke poenget. Og at han selv dyttet maten inn osv.

Nå som tynn klarer han ikke se at han er tynn og fin. Og det er fryktelig sårt å høre. Han er fremdeles tjukk oppi huet. Jeg er litt rådvill for jeg vet ikke hva jeg kan hjelpe han med. Jeg har ikke trent selv på 1 år så jeg har nesten glemt mye. Jeg foreslo at han kunne begynne å trene styrke og det har han hørt på. Men på treningssenteret har de jo en vanlig personlig trener som setter opp øvelser på apparatene og ikke frivekter.

Dette bygger vel ikke musklene like godt så derfor lurer jeg på hvordan jeg skal få han til å få litt peiling på styrketrening og kosthold? Han er ikke interessert i å spise "middag" som han kaller det 4-5 måltider pr dag. Det vil si at han ikke vil lage seg kylling hele dagen lang, men spise for eksempel brødskive osv. Han kan ingenting om kalorier osv. Bør han finne et program på nett for eksempel og så få hun personlige treneren til å vise øvelsene?

Hva kan han gjøre for å unngå å overspise usunne ting når han nå har nådd målet sitt? For han er det enten supersunt eller veldig usunt om dere forstår:)

Huff, dette ble en veldig rotete tråd, men rablet bare ned det meste. Hehe:) Håper noen snille sjeler kan svare:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har startet på FitnessBloggens nybegynner program, syntes det var veldig fint å begynne med! Navigere litt rundt på hovedsiden her, så finner du det, i bunnen av en lang veldig god artikkel for "oss" nybegynnere, og i hovedmenyen finner du også en side som linker til YouTube videoer med forklaring på alle øvelsene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har startet på FitnessBloggens nybegynner program, syntes det var veldig fint å begynne med! Navigere litt rundt på hovedsiden her, så finner du det, i bunnen av en lang veldig god artikkel for "oss" nybegynnere, og i hovedmenyen finner du også en side som linker til YouTube videoer med forklaring på alle øvelsene :)

Takk for svar, men han har liksom null peiling på øvelser og hvordan de skal gjøres. Er vel ikke bare å begynne med en øvelse uten at noen viser korrekt teknikk:)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videoene forteller hva som er viktig å passe på. Kikk litt på dem ;)

Men det er klart, kan en erfaren stå ved siden av å guide er det jo ikke noe som er bedre enn det.

Det er sant:) Skal videreformidle artikkelen og se om jeg får han på rett spor:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at han melder seg inn her selv, og at han bruker litt tid på å lese de artiklene som treffer han.

Her inne finnes alt fra fitness-dronninger og konger til usikre mennesker som enda moter seg opp til å forandre livet sitt. Han har allerede forandret livet sitt, og har også kommet lenger enn veldig mange andre! Kanskje han kan få et litt annet syn på seg selv ved å lese litt om hva andre sliter med? kanskje kjenner han seg igjen og finner trøst i disse?

Her finnes også mange artikler om hvordan man kan bygge på selvfølelsen som kan være til hjelp og støtte.

Kunnskap er makt, og det er ikke vanskelig å lære seg hva en kalori er, hva et protein er, hva karbohydrater og fett gjør med kroppen osv. Det er enkel kunnskap, hvis man bare er villig til å lære. Broren din har gjort en kjempejobb, og nå er det bare resten igjen!

Jeg legger ved noen linker som kan være relevant for broren din, få han til å lese disse både en, to og tre ganger.

Regn ut energiforbruket ditt - Fitnessbloggen

  • Hva er en kalori?

En kalori er en enhet for måling av energi. Kalorier forkortes til "cal", men siden dette er en såpass liten enhet, så bruker man heller betegnelse "kcal" (kilokalorier).

I dagligtale brukes ofte ordet "kalorier" om
kcal

En annen enhet for energi er kilojoule (kJ), og 1 kcal = 4,1868 kJ.

Kalorier finnes i mat og drikke og gir energi til kroppen. Kroppen trenger en viss mengde kcal for å holde systemet i gang (vedlikeholdsnivå).

For lite kcal gjør at kroppen henter henergi fra fettcellene og du går ned i fettprosent/vekt over tid. For mye kcal gjør at kroppen lagrer energioverskuddet i fettcellene og legger på oss over tid.1 gram protein inneholder 4 kcal

1 gram karbohydrater inneholder 4 kcal

1 gram fett inneholder 9 kcal

Ang vektnedgang:

Ang trening:

Ang mental helse og motivasjon:

Denne er kanskje litt på kanten, men den har mye sannhet i seg:

Med det ønsker jeg broren din kjempemasse lykke til! Jeg er sikker på at når han innser at han allerede er halvveis til mål, så går resten som en lek i forhold
:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...