Gå til innhold

Hvordan gå ned i fettprosent uten å miste muskler?


Amøben

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg veier for tiden 71 kg og er ca. 183 cm høy. Problemet er at jeg har en liten mage, overflødig fett på hofter, rumpe og lår. Jeg prøver å gå ned i fettprosent, men vil ikke miste all styrken! Slik som jeg ser det er det ingen annen utvei enn å slanke bort fettet.

Jeg har planer om å få vekk det meste av fettet før jeg begynner å bygge muskler. Driver nå med cardio trening nesten hver dag 30 - 40 min på mølla i tillegg til å spise variert og sunn mat. Gjør jeg det rett?

Takker for alle svar og hjelp, hilsen bekymret gutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei - sammenliknet med meg så høres du ganske tynn ut. Jeg er 10 cm kortere enn deg, veier like lite, og er jente, uten noe særlig "overflødig fett".

Jeg sier ikke at det du gjør er helt galt utifra de målsetningene du har, men hvis jeg var deg, utfra den lille infoen i posten din, ville jeg kuttet mesteparten av cardioen og heller fokusert på styrketrening. Med et fornuftig kosthold kan du legge på deg litt muskler og redusere fettprosenten på den måten istedet for med "slanking".

Hvordan skal jeg trene, du beskriver meg bra, jeg ser tynn ut, men HAR faktisk en del fett på kroppen. Jeg har ikke peiling på hva jeg skal trene når det kommer til styrke..

Kort og godt - hele kroppen bør trenes når det kommer til styrke. Med fokus på de store muskelgruppene (mange gutter som glemmer at beina er en stor del av kroppen og ender opp med kylling-bein).

Her er en bra artikkel du kan lese: Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

I midten av artikkelen er det også et styrketreningsprogram du kan teste.

Et annet program som er bra for styrke er 5x5. Det er lurt å lese deg opp på mye av infoen du finner her på fitnessbloggen, samt se teknikk-videoer på youtube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - sammenliknet med meg så høres du ganske tynn ut. Jeg er 10 cm kortere enn deg, veier like lite, og er jente, uten noe særlig "overflødig fett".

Jeg sier ikke at det du gjør er helt galt utifra de målsetningene du har, men hvis jeg var deg, utfra den lille infoen i posten din, ville jeg kuttet mesteparten av cardioen og heller fokusert på styrketrening. Med et fornuftig kosthold kan du legge på deg litt muskler og redusere fettprosenten på den måten istedet for med "slanking".

Kort og godt - hele kroppen bør trenes når det kommer til styrke. Med fokus på de store muskelgruppene (mange gutter som glemmer at beina er en stor del av kroppen og ender opp med kylling-bein).

Her er en bra artikkel du kan lese: Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

I midten av artikkelen er det også et styrketreningsprogram du kan teste.

Et annet program som er bra for styrke er 5x5. Det er lurt å lese deg opp på mye av infoen du finner her på fitnessbloggen, samt se teknikk-videoer på youtube.

Takk skal du ha! Der var det mye nyttig å lese!

Har nå laget en plan for kosthold, trening og loggføring :) 2 cardio i uken og 3 styrketreninger med de øvelsene man skulle begynne med på den planen. Satser på å se resultater om noen uker !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Takk skal du ha! Der var det mye nyttig å lese!

Har nå laget en plan for kosthold, trening og loggføring :) 2 cardio i uken og 3 styrketreninger med de øvelsene man skulle begynne med på den planen. Satser på å se resultater om noen uker !

Spørsmål: Hvordan skal kostholdet være sammen med 2kardio og 3 styrketreninger i uken?:)

Tenker da på kcal inntak, inntak av proteiner/fett og karbohydrater?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Slettet
Masse proteiner, god del sunn fett og en del karbohydrater :) Stemmer ikke det? Skal vel ha kalorioverskudd med tanke på muskelbygging, grunnen til at jeg tar med kardio er for å forbedre kondisjon.

Jaja det er helt ok. Men jeg spør deg hvor mye. Hva er masse proteiner, en god del sunt fett og en del karbohydrater?:)

Jeg spør grunnet jeg ser ikke det er nevnt tidligere i tråden. Og med tanke på at du har lagd kostholdsplan. Så vil jeg gjerne vite hvordan du tenker inntaket ditt skal være :) Uten at jeg skal grave selvfølgelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å få i meg ca. 150 gram proteiner hver dag, ca 70 gram fett og resten karbohydrater for å komme opp til riktig inntak av kalorier. Enklere enn det blir det ikke :) Så har jeg jo listet opp en del sunne matvarer med høyt innhold av de forskjellige tingene, tunfisk som gir protein for eksempel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...